نیوز سیتی!
14 فروردین 1403 - 10:59

سد زیبای بویین در دل‌ کوه‌های شمالی سلطانیه

سد خاکی با هسته رسی روستای بویین واقع در ضلع شمالی شهر سلطانیه، یکی از سدهای گمنامی در استان زنجان است که سال ۸۸ به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، سد خاکی با هسته رسی روستای بویین واقع در ضلع شمالی شهر سلطانیه، یکی از سدهای گمنامی در استان زنجان است که سال 88 به بهره‌برداری رسید. این روستا در منطقه کوهستانی با جاذبه و چشم‌انداز زیبا قرار گرفته است و سد بویین هم در دل کوه‌های این روستا جا گرفته است؛ روستای بویین از روستاهای کهن تاریخی شهرستان سلطانیه بوده و این منطقه یکی از تفرجگاه‌های مهم این روستا و شهرستان محسوب می‌‌گردد.

ارتفاع این سد 41 متر، طول تاج 254 متر، حجم آب تنظیمی 3 میلیون متر مکعب است و در یک منطقه بسیار خوش آب و هوا قرار گرفته است و به عبارتی دیگر می‌شود گفت که این روستا جزو معدود روستاهایی است که طعم بی‌آبی را نچشیده است و کشاورزی در این روستا رونق بسیار زیادی دارد. عمده محصولات زیر کشت این روستا گندم و جو است و حدود 500 خانوار نیز در این روستا زندگی می‌کنند.

از آنجایی که این روستا بسیار خوش آب و هوا است و ظرفیت تبدیل شدن به یک منطقه گردشگری را دارد، بسیاری از افراد غیربومی هم در این روستا اقدام به احداث ویلا کرده‌اند. برخی صاحب‌نظران معتقد هستند یکی از دلایلی که این روستا تاکنون نتوانسته به روستای گردشگری تبدیل شود، عدم معرفی درست این روستا بوده است.

به طور مثال، موضوع سد بویین که همواره در طول سال پرآب بوده است می‌توانست یکی از نقاط قوت این روستا معرفی شود در حالیکه بیش از 400 تا 500 روستای استان زنجان با چالش آبی مواجه هستند. همین طور در دل کوه‌های این روستا، چشمه‌های خدادادی قرار دارد که شرایط زیستن در این روستا را برای هرکسی راحت‌تر کرده است.

انتهای پیام/

 
منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1693818

مهمترین اخبار ایران و جهان: