نیوز سیتی!
18 بهمن 1402 - 12:58

تمرکز ترکمنستان و «ترکسای» بر تقویت همکاری‌های چندجانبه

در دیدار وزیر امور خارجه ترکمنستان با رئیس سازمان بین‌المللی فرهنگ ترکی ابعاد مختلف همکاری بین دو طرف بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان با «سلطان‌بای رایف» دبیرکل سازمان بین‌المللی فرهنگ ترکی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

موضوعات جاری در دستور کار این دیدار قرار گرفت و جنبه‌های امیدوارکننده تعامل بین ترکمنستان و سازمان بین‌المللی فرهنگ ترکی ترسیم و از تعامل فرهنگی به عنوان هسته‌ای یاد شد که کشورهای ترک‌زبان بر اساس آن روابط سیاسی، دیپلماتیک، تجاری و اقتصادی خود را ایجاد می‌کنند.

رایف با اشاره به تجلیل سی‌امین سالگرد تاسیس سازمان بین‌المللی فرهنگ ترکی در سطح بالا گفت: در چارچوب ساختارهای مختلف ترک‌زبان، در مناطقی که ترکسای طی سال‌ها خود را به عنوان موتور فرآیندهای یکپارچگی فرهنگی جهان ترک تثبیت کرده است، کارهای منظمی برای عمومیت بخشیدن به میراث فرهنگی اقوام ترک انجام می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که سال 2024 میلادی برای ترکمنستان در جهان ترک یک سال برجسته است، زیرا سال جاری میلادی در این کشور به عنوان «سال مختوم‌قلی فراغی، شاعر و متفکر بزرگ جهان ترک» اعلام و سیصدمین سالگرد وی تجلیل و همچنین شهر «آنائو» (ترکمنستان) به عنوان پایتخت فرهنگی جهان ترک انتخاب شده است.

در این راستا، برنامه گسترده فعالیت‌های مشترک در زمینه برگزاری رویدادهای آتی، جنبه‌های سازمانی و محتوایی آن چه در ترکمنستان و چه در همه کشورهای عضو سازمان بین‌المللی فرهنگ ترکی مورد بحث و بررسی دو طرف قرار گرفت.

در چارچوب این دیدار همچنین در مورد رواج آثار مختوم‌قلی فراغی، شاعر و متفکر جهان ترک و همچنین اهمیت فرهنگی شهر باستانی آنائو در بسترهای مختلف بین‌المللی مانند ترکسای، سازمان ملل متحد، یونسکو و غیره تبادل نظر شد.

طرف ترکمنستان از دبیرکل سازمان بین‌المللی فرهنگ ترکی به خاطر کار سازنده و کمک وی در تصمیم‌گیری‌ها در مورد شعار و رویدادهای مهم سال 2024 در چارچوب این سازمان قدردانی کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1663962

مهمترین اخبار ایران و جهان: