نیوز سیتی!
13 دی 1401 - 11:55

رویکرد ضدروسیِ ژاپن، توافق بر سر جزایر «کوریل» را غیرممکن می‌کند

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به مواضع ضدروسی دولت ژاپن در جنگ اوکراین تأکید کرد با روند کنونی توکیو، عملا گفت‌وگوها برای انعقاد توافق بر سر جزایر موردمناقشه غیرممکن است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «آندری رودنکو»، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد با روند کنونی که توکیو علیه مسکو در پیش گرفته، هر گونه آغاز گفت‌وگوی صلح درباره جزایر مورد مناقشه بین دو کشور، غیرممکن است.

وی دراین‌باره گفت: کاملا آشکار است که با مواضع غیردوستانه و تهدیدهای مستقیم ژاپن علیه کشور ما، بحث درباره امضاء چنین سندی (توافق صلح درباره جزایر کوریل» غیرممکن است.

به علت مناقشه بر سر جزایری که در پایان جنگ جهانی دوم به اتحاد جماهیر شوروی واگذار شد، خصومت‌های جنگ جهانی دوم بین روسیه و ژاپن هنوز رسما پایان نیافته است.

اواسط شهریورماه دولت روسیه اعلام کرد در پاسخ به حمایت ژاپن از اوکراین و تحریم‌های توکیو علیه مسکو، به توافق پیشین با ژاپن بر سر جزایر مورد مناقشه پایان داده است.

بنا بر توافقی که سال ۱۹۹۹ بین دو کشور منعقد شده بود، ساکنان پیشین جزایر «کوریل» و اعضای خانواده آنها می‌توانستند بدون دریافت روادید به این جزایر مسافرت کنند. دولت روسیه اکنون این توافق را فسخ کرده است.

پس از جنگ جهانی دوم، کنترل مجمع الجزایر کوریل به اتحاد جماهیر شوروی سابق واگذار شد، اما دولت ژاپن در سال‌های اخیر ادعای مالکیت این جزایر را دارد و می‌گوید «روسیه به صورت غیرقانونی این جزایر را اشغال کرده است». ژاپن مدعی است که تکلیف این جزایر باید با یک توافق جهانی مشخص شود و معلوم شود که متعلق به کدام کشور است. هم اکنون دو کشور، مذاکراتی را برای همکاری‌های اقتصادی مشترک در منطقه انجام داده‌اند.

«یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن، در واکنشی اعتراضی، این تصمیم دولت روسیه را «کاملا بی اساس و غیرقابل قبول» خواند. وی دراین‌باره مدعی شد که اعمال تحریم‌های ژاپن علیه روسیه با وضعیت اوکراین مرتبط است و مسکو هنگام تصمیم گیری در مورد همکاری‌ های دوجانبه، ظاهراً در تلاش است مسئولیت را به ژاپن منتقل کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 951918

مهمترین اخبار ایران و جهان: