نیوز سیتی!
25 مهر 1402 - 17:12

بلاروس: دوستی با ایران بسیار ارزشمند است

نخست وزیر بلاروس در دیدار با معاون اول رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران روابط دوستانه با تهران را بسیار ارزشمند برشمرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخست وزیر بلاروس روز سه شنبه در دیدار با معاون اول رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران روابط دوستانه با تهران را ارزشمند خواند

به گزارش خبرگزاری «بلتا» «رومن گولوچنکو» نخست وزیر بلاروس در دیدار با «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در «مینسک» گفت که بلاروس برای روابط دوستانه با ایران بسیار ارزش قائل است.

گولوچنکو گفت:«گرم‌ترین خاطرات را از مهمان نوازی ایرانیان و دیدارها و مذاکراتی که انجام دادیم، دارم. کمتر از یک سال پیش، این افتخار را داشتم  به دعوت شما از ایران دیدن کنم.»

وی افزود: «بلاروس برای روابط دوستانه با ایران بسیار ارزش قائل است. علیرغم هر گونه مشکلات و فشار خارجی، ما به تعامل موفق ، صمیمیت و مشارکت ادامه می دهیم. حمایت متقابل به ما برای ساختن جهانی عادلانه و بهبود امنیت در کره زمین کمک می‌کند.»

دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان بلاروس و همچنین برگزاری جلسات گفت‌وگوهای دوجانبه میان هیات‌های عالی دو کشور از جمله برنامه‌های سفر یک روزه معاون اول رئیس‌جمهور به این کشور است.

«روح‌الله مدبر» کارشناس روابط بین‌الملل درباره رابطه میان ایران و بلاروس می‌گوید: «جمهوری اسلامی ایران بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و کشورهایی که از شوروی جدا شدند، از نخستین کشورهایی بود که آن‌ها را به رسمیت شناخت. بلاروس هم یکی از کشورهایی بود که ایران آن را از ابتدا شناسایی کرد. روابط ایران هم بیش از سه دهه گذشته بر مبنای تفاهم و همکاری با بلاروس تنظیم شده است. از سوی دیگر، پیوند مینسک-مسکو پیوند بسیار نزدیک است و سیاست ایران هم همواره نزدیکی با مسکو بوده است. بر همین اساس مثلث مینسک-تهران-مسکو در دوره جدید دولت سیزدهم از طراحی ویژه‌ای برخوردار است.»

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1541262

مهمترین اخبار ایران و جهان: