نیوز سیتی!
21 آبان 1402 - 11:02

دیدار رؤسای جمهور ازبکستان و ایتالیا در «تاشکند»

رؤسای جمهور ازبکستان و ایتالیا در دیداری در کاخ «کوک سرای» شهر «تاشکند» برنامه‌های آینده دو کشور برای توسعه روابط راهبردی را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «سرجیو ماتارلا» رئیس جمهور ایتالیا در چارچوب دیداری در کاخ «کوک سرای» شهر «تاشکند» برنامه‌های آینده دو کشور مبنی بر توسعه روابط راهبردی بررسی کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در ابتدای این دیدار گفت که سفر کنونی رئیس جمهور ایتالیا یک رویداد مهمی در توسعه روابط دو کشور است.

رئیس جمهور ایتالیا به ویژه به حمایت قاطع از اصلاحات برگشت ناپذیر در ازبکستان جدید تاکید و تلاش‌های ازبکستان را در تامین ثبات و تعمیق همگرایی در آسیای مرکزی بسیار ارزشمند خواند.

در این دیدار توسعه بیش از پیش مشارکت راهبردی دوجانبه و روابط چندجانبه در حوزه‌های اولویت‌دار مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین برای اجرای عملی توافقات به دست آمده در چارچوب سفر رسمی رئیس جمهور ازبکستان به ایتالیا در ژوئن ماه سال جاری میلادی توجه خاص شد. 

سران دو کشور بر اهمیت تداوم روابط فعال میان پارلمان‌ها و دفاتر سیاست خارجی تاکید کردند.

روسای جمهور در مورد برگزاری اولین نشست گفت‌وگوی راهبردی در سطح روسای دفاتر سیاست خارجی در سال آینده به توافق رسیدند.

تاکید شد که روابط فعال در چارچوب گفت‌وگوی «آسیای مرکزی – ایتالیا» ادامه خواهد یافت.

در زمینه همکاری‌های اقتصادی نیز از ابتدای سال جاری میلادی حجم مبادلات تجاری 30 درصد افزایش یافته است. سبد سهام پروژه‌های مشترک بالغ بر 9 میلیارد یورو بوده است.

همچنین به منظور توسعه بیش از پیش روابط تجاری پیشنهاد تنظیم برنامه جامع تسهیل تجارت مطرح شد.

علاوه بر این، بر نمونه‌هایی از همکاری‌های موفق با شرکت‌های پیشرو ایتالیایی در صنایع متالورژی، انرژی، برق، کشاورزی و سایر زمینه‌ها تاکید شد.

همچنین علاقه به جذب شرکت‌های پیشرو با فناوری پیشرفته ایتالیایی برای مشارکت در پروژه‌های باز‌سازی اقتصاد ملی ابراز شد.

طرفین از افتتاح انجمن صنعت «Confindustria Uzbekistan» در شهر «تاشکند» استقبال کردند که به تعمیق همکاری‌های صنعتی کمک خواهد کرد.

آمادگی ایتالیا برای حمایت از پیوستن سریع ازبکستان به سازمان تجارت جهانی و تصویب قرارداد مشارکت گسترده با اتحادیه اروپا اعلام شد.

همچنین بر اهمیت ایجاد روابط مستقیم بین مناطق دو کشور تاکید و در همین راستا پیشنهاد شد مجمع مناطق ازبکستان و ایتالیا تشکیل و سال آینده اولین نشست آن در «سمرقند» برگزار شود.

علاوه بر این، چشم‌انداز گسترش همکاری‌های فرهنگی نیز به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت.

تاکید شد که فعالیت شعبه دانشگاه پلی‌تکنیک «تورین» در «تاشکند» یکی از نمونه‌های همکاری‌های متقابل است.

علاوه بر این، برنامه‌هایی برای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک هنرهای زیبا در ایتالیا مورد بررسی قرار گرفت. به منظور آشنایی با میراث غنی و منحصر به فرد فرهنگی و تاریخی روزهای فرهنگ، سینما و گردشگری ازبکستان و ایتالیا سال آینده در دو کشور برگزار می‌شود.

روسای جمهور به طور جداگانه بر لزوم گسترش تبادلات دانشگاهی و برگزاری مجمع آموزشی مشترک تاکید کردند.

همچنین در مورد مسائل دستورکار بین‌المللی و منطقه‌ای، تداوم همکاری در مبارزه با چالش‌های مشترک و تهدیدات امنیتی تبادل نظر شد.

در پایان مذاکرات روسای جمهور ازبکستان و ایتالیا بیانیه مشترک مبنی بر توسعه بیش از پیش روابط شراکت راهبردی و همکاری‌های چند جانبه بین دو کشور به تصویب رسید.

همچنین با حضور سران دو کشور قرارداد بین دولتی در مورد معافیت دارندگان گذرنامه دیپلماتیک از تشریفات روادید و قراردادهای همکاری در زمینه‌های آموزشی، علمی، فناوری و نوآوری و ورزش نیز امضا شد. 

مبادلات بازرگانی ازبکستان و ایتالیا در سال 2022 میلادی نسبت به سال 2021 میلادی 32 درصد رشد داشته و در سطح 535 میلیون و 400 هزار یورو قرار گرفته است. هم اکنون در ازبکستان بیش از 90 شرکت مشترک با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایتالیا فعالیت می‌کنند.

ایتالیا استقلال ازبکستان را در تاریخ 10 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 24 مارس سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.
پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1568962

مهمترین اخبار ایران و جهان: