نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 22:13

بازسازی کند مناطق زلزله زده ترکیه

شهروندان مناطق زلزله زده ترکیه از کمبود امکانات زیستی و بهداشتی، خطرات جانوران و اقدامات کند بازسازی گله مند هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ۶ ماه پیش زلزله‌ ویرانگر ۷.۸ ریشتری درشهر «قهرمان‌مراش» و ۱۰ استان دیگر در جنوب ترکیه را لرزاند. علی‌رغم اقدامات انجام شده، ساکنان این مناطق از وضعیت زیستی خود به شدت گله مند هستند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» روز سه شنبه در این باره نوشت، در این زلزله بیش از ۵۰۰۰۰ نفر جان باختند و صدها هزار نفر بی خانمان شدند و در چادرها و سایر اسکان موقت پناه گرفتند. سازمان بین‌المللی کار تخمین زده  که حدود ۶۵۸۰۰۰ نفر بیکار مانده‌اند. حدود ۳۰۰۰۰۰ ساختمان آسیب دیده است.

 

این شهر در بالای یک خط گسل بزرگ قرار دارد که کارشناسان هشدار می‌دهند هر لحظه ممکن است دوباره فعال شود. علی‌رغم برخی تمهیدات مقامات شهرداری استانبول و دولت ترکیه نمی‌توانند درباره شمار دقیق ساختمان‌هایی که در صورت وقوع زلزله در معرض تخریب قرار دارند، به نتیجه برسند.

پروفسور «ناچی گورور» زمین شناس و عضو «آکادمی علوم ترکیه» گفت که استانبول با وضعیت کنونی سازه‌ها و قوانین ساختمانی برای زلزله احتمالی آماده نیست.

 

وی گفت: «در مورد حسن نیت دولت شکی ندارم، اما اگر می‌خواهید کاری انجام دهید، آن را به درستی انجام دهید. دولت باید به جای عجله در ساختمان‌های دائمی، روی حفظ اقامتگاه‌های موقت تمرکز می‌کرد و در عین حال مطالعات درستی برای ساخت سازه‌های دائمی منطبق با اصول علمی انجام می‌داد.»

پس از فاجعه فوریه، شهرداری استانبول به ریاست شهردار «اکرم امام اوغلو» یکی از چهره‌های برجسته مخالف «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه برای تخریب ۳۱۸ ساختمان با بیش از ۱۰۰۰۰ نفر در نظر گرفته شد.

اردوغان در طول مبارزات انتخاباتی متعهد شد ۳۱۹۰۰۰ خانه جدید در طول سال بسازد. این ادعا در حالی مطرح شده که هم کارشناسان وهم منتقدان اردوغان استدلال می‌کنند مقیاس عظیم تخریب زلزله ماه فوریه به دلیل اجرای ضعیف قوانین ساختمانی بود.

اگرچه وعده‌های زیادی از سوی حزب حاکم و مخالفان در آستانه انتخابات ماه مه داده شد، اما همچنان در استان‌های زلزله‌زده مردم خواهان اقدام سریع‌تر هستند.

«مهمت علی گوموش» ساکن استان «هاتای» یکی از بدترین مناطق زلزله زده گفت که مردم در حال از دست دادن امید خود هستند. او گفت هیچ نشانه‌ای از بازسازی در هاتای وجود ندارد و وضعیت پناهگاه اضطراری روز به روز بدتر می‌شود.

مردم در چادرها در گرمای شدیدی زندگی می‌کنند که می‌تواند تا ۴۲ درجه سانتیگراد بدون دسترسی به تهویه مطبوع برسد. ساکنان همچنین باید با مگس، مار و سایر حیات وحش حین زندگی در فضای باز مبارزه کنند.

یکی دیگر از خطرات بهداشتی آوار ناشی از فروریختن ساختمان‌ها است که در زمین‌های کشاورزی، سواحل و حتی بیرون از اردوگاه‌هایی که بازماندگان در آن اقامت دارند، ریخته می‌شوند.

 

در حالی که ساکنان هاتای با عناصر و سایر مخاطرات زیست محیطی مقابله می کنند، آینده آنها نامشخص است. این شهروند ترکیه‌ای گفت:«قبل از انتخابات اظهارات ملموسی وجود داشت، اما پس از آن دیگر هیچ چیز ملموسی نشنیدیم . ۶ ماه پس از فاجعه، ما باید در مورد اقامتگاه‌های نوساز صحبت کنیم، نه صف‌هایی از مردم که منتظر آب هستند.»

«بستامی کوسکونر» یکی دیگر از ساکنان هاتای به قطعی برق و کمبود آب اشاره کرد و گفت: «آب لوله کشی نیست. لوله‌های آب  می‌ترکند و برق دو یا سه بار در روز قطع می‌شود. آب جیره بندی شده است. در جایی که نمی‌توانید به راحتی آب بنوشید، چگونه تصمیم می‌گیرید؟ حتی آب بطری شده در هاتای طعم بدی دارد.»

یکی از راهبردهای های اردوغان تمرکز بر تامین مسکن و کمک در مناطق زلزله زده بود. دولت اطمینان حاصل کرد که امکانات رفاهی، سرپناه و کمک‌های مالی برای زلزله زدگان فراهم می کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1431318

مهمترین اخبار ایران و جهان: