نیوز سیتی!
05 مرداد 1402 - 22:03

۱۲۰ بیمار مبتلا به هموفیلی در منطقه کاشان شناسایی شده اند

کاشان - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۱۲۰ بیمار مبتلا به هموفیلی در منطقه کاشان شناسایی شده و پرونده برای آنان تشکیل شده اند.

عباس آزادی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به نامگذاری یکم تا هفتم مردادماه به عنوان هفته حمایت از بیماران هموفیلی اظهار داشت: این بیماری یک اختلال انعقادی ارثی است که انتقال آن وابسته به جنس بوده و عمدتاً در آقایان بروز می‌کند.

وی ابراز داشت: بیماری هموفیلی می‌تواند ندرتاً به‌صورت اکتسابی در بزرگ‌سالی نیز بخصوص در خانم‌ها (بعد از زایمان) در افراد مسن و یا درزمینه بدخیمی‌ها مشاهده شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: به علت ماهیت خونریزی دهنده بیماری هموفیلی، خونریزی در ارگان‌های مختلف بدن بروز می‌کند که در نوع شدید بیماری حتی به‌صورت خودبه‌خودی، بدون ضربه و فشار خاص نیز اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری عمدتاً باعث خونریزی مفصلی شده و شایع‌ترین مفاصل درگیر مچ پا، زانو و آرنج هستند.

آزادی ادامه داد: یک هزار و ۶۷ بیمار خاص در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر وزارت در سطح شهرستان‌های کاشان وآران و بیدگل ثبت نام و شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۱۲۰ بیمار مبتلا به هموفیلی در منطقه کاشان شناسایی شده‌اند.

وی افزود: از این تعداد همچنین ۳۵ بیمار تالاسمی، حدود ۶۰۰ بیمار مبتلا به ام اس، ۳۰۰ بیمار دیالیزخونی و صفاقی و ۱۲ نفر بیمار متابولیک و بال پروانه‌ای می‌باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: واحد بیماران هموفیلی در بیمارستان متینی تنها مرکز درمان اورژانسی بیماران هموفیلی در شهرستان کاشان است که با داشتن تیم کامل درمانی متشکل از پزشکان درمانگر هموفیلی، هماتولوژیست، دندان پزشک و سایر گروه‌های تخصصی آمادگی کامل برای درمان موارد حاد و پیچیده بیماران را به‌صورت شبانه‌روزی دارد و فاکتورهای انعقادی موردنیاز بیماران هموفیلی در هنگام بستری و بیمار سرپایی به‌راحتی از سوی داروخانه طرف قرداد با دانشگاه جهت بیماران این بیماران قابل تأمین می‌باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1410518

مهمترین اخبار ایران و جهان: