نیوز سیتی!
25 بهمن 1401 - 14:57

بارش‌های نرمال و خطر افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع/ تدابیر مسئولان برای تابستان چیست؟

کهگیلویه و بویراحمد از پوشش خوبی در عرصه‌های منابع طبیعی برخوردار است و بارش‌‌های خوب سال جاری خطر آتش‌سوزی در تابستان را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون 426 هزار و 300 هکتار منابع ملی بوده که از این میزان 873 هزار و 600 هکتار جنگل و 552 هزار و 700 هکتار نیز مرتع است که در ایام گرم سال شاهد آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان هستیم که برخی‌ها عمدی و برخی سهوی است.


سال گذشته ۱۶۳ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی در کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شد که با توجه به بارش‌های خوب سال جاری و نرمال سال آینده پیش‌بینی می‌شود که تابستان سختی در انتظار منابع طبیعی و جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد باشد.

‌اما مسئولان برای جلوگیری از این بحران و حفاظت و حراست از جنگل‌ها و مراتع جلسه‌ای برگزار و تدابیر لازم در ابن زمینه اتخاذ شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص با بیان اینکه، جزء استان‌های بحران‌خیز کشور هستیم، گفت: با توجه به بحران‌خیز بودن استان طرح جامع مدیریت بحران با هدف مقابله، پیشگیری و برنامه‌ریزی جهت کاهش آسیب‌ها، تهیه و تدوین شود.

سید علی احمدزاده با بیان اینکه جنگل‌ها و مراتع استان در ایام گرم سال دچار حریق می‌شوند، گفت:  کوه خامی، خائیز، کوه لار، کوه دیل و سایر جنگل‌ها و مراتع استان در ایام گرم سال مستعد آتش‌سوزی هستند.

وی افزود: برای مهار حریق با دو مشکل نبود پد بالگرد در ارتفاعات در زمان مهار آتش‌سوزی‌ها مواجه هستیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از محل اعتبارات حوادث و اعتبارات استان، مکان‌هایی در ارتفاعات برای پد بالگرد مشخص شود و هلال احمر نیز به عنوان دستگاه متولی این مهم را پیگیری کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: برنامه‌ای برای احداث دریاچه مصنوعی در پای کوه‌هایی که بیشترین آتش‌سوزی‌ها در آنجا رخ می‌دهد مد نظر باشد.

 وی عنوان کرد: در مواقع بحران بالگرد برای برداشت آب مسیر طولانی را طی می‌کنند اما در صورتی که دریاچه مصنوعی احداث شود در مواقع بحران در کمترین زمان ممکن امدادرسانی صورت می‌گیرد.

احمدزاده ضمن قدرداتی از تلاش‌های محیط زیست در مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان طی سال جاری گفت: محیط زیست با همکاری منابع طبیعی متولی مهار آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها هستند، ضمن اینکه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای مهار آتش‌سوزی‌ها استفاده شود. 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امدادرسانی از حالت سنتی خارج شود، گفت: در منطقه برمامیون باشت تا زمانی که نیروها توانستند به کوه خامی که دچار آتش‌سوزی شده بود برسند ۶ ساعت طول کشید و علاوه بر از بین رفتن توان نیروها، زمان برای امدارسانی از دست رفته بود.

وی با اشاره به اینکه هلال احمر برای مواقع بحرانی به میزان نیاز امکانات در اختیار داشته باشد، بیان کرد: در صورتی که بالگرد مستقر شود نیروها در کمترین زمان ممکن به محل حادثه هلی‌برن می‌شوند.

احمدزاده با اشاره به اینکه یک شرکت دانش‌بنیان در شهرستان گچساران در حال تولید پهباد است،  افزود: اعتباراتی در حوزه حوادث در اختیار استان است که قصد داریم در حوزه پیشگیری هزینه کنیم به همین دلیل دستگاه‌های استانی که قصد خرید پهباد ساخت استان را دارند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

اما سعید جاویدیخت با بیان اینکه منابع طبیعی با ۶۴ نیرو حفاظت و حراست می‌شود، گفت: منابع طبیعی با بحران‌های مختلفی مواجه است و کمبود نیروی انسانی، مشکلات مالی و صعبورالعبور بودن استان، ما را برای حفاظت و حراست از جنگل‌ها و مراتع استان با مشکل مواجه کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای جبران این مشکلات" حفاظت هوشمند در عرصه‌های منابع در همه ابعاد" را در دستور کار قراردادیم که در سفر رئیس جمهور مطرح خواهیم کرد تا با اختصاص اعتبار بتوانیم از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای حفاظت از جنگل‌ها استفاده شود.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1038089

مهمترین اخبار ایران و جهان: