نیوز سیتی!
14 فروردین 1402 - 14:10

برنامه مجلس برای «رشد تولید» گندم و نهاده‌های دامی/ عضو کمیسیون کشاورزی: امیدواریم امسال به خودکفایی در تولید گندم برسیم

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تشریح برنامه مجلس برای «رشد تولید» گندم و نهاده‌های دامی گفت: امیدواریم امسال به خودکفایی در تولید گندم برسیم.

علی‌اکبر علیزاده‌برمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دامغان درباره اهمیت توجه به شعار سال مبنی بر «رشد تولید و مهار تورم» اظهار کرد: مجلس از چند سال قبل اقداماتی را برای ساماندهی اوضاع تولید در بخش‌های مختلف آغاز کرده است و این تلاش‌ها را در سال جاری نیز ادامه می‌دهد.

وی افزود: مجلس در زمینه قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی انقلابی ایجاد کرد و نتیجه فعالیت‌هایش این شد که سال گذشته، تولید گندم در کشور افزایش یافت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از تولید قطعی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در کشور خبر داد و گفت: این میزان تولید نسبت به سال قبل با رشدی ۳.۵ میلیون تنی یا به عبارت بهتر، ۴۵ درصدی همراه بوده است و امیدواریم امسال به خودکفایی در تولید گندم برسیم.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود، سطح زیر کشت گندم در اراضی کشاورزی در سال زراعی جاری به بیش از پنج میلیون هکتار رسیده است و تلاش می‌شود تا تولید در بخش کشاورزی بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی افزایش یابد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز برنامه‌هایی را برای منطقی کردن نرخ خرید تضمینی پیش‌بینی کرده و علاوه بر آن، قیمت نهاده‌های کشاورزی را تا ۵۰ درصد کاهش داده است.

علیزاده‌برمی ادامه داد: در زمینه تولید سویا، ذرت و جو نیز قیمت‌گذاری‌های خوبی صورت گرفت و اگر چند سال این روند ادامه یابد، تولید نهاده‌های دامی نیز افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون ۹۰ درصد نهاده‌های دامی را از خارج از کشور وارد می‌کنیم و امیدواریم که طی یک بازه زمانی پنج ساله، این مقدار را به ۵۰ درصد برسانیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در این بخش، در مدت پیش‌بینی‌شده باید ۵۰ درصد نهاده‌های دامی موردنیاز در داخل کشور تولید و ۵۰ درصد از محل واردات تأمین شود که انقلاب بسیار بزرگی در زمینه کشاورزی، دام و طیور خواهد بود.

پایان پیام/74001/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1125201

مهمترین اخبار ایران و جهان: