نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 05:52

گفتگوی روسای جمهور برزیل و آفریقای جنوبی در مورد اوکراین

روسای جمهور برزیل و آفریقای جنوبی در مورد نشست بریکس و وضعیت اوکراین گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازتاس، دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور برزیل اعلام کرد، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» و «سیریل رامافوزا»، رؤسای جمهور برزیل و آفریقای جنوبی در جریان نشستی در پاریس درباره وضعیت اوکراین و نشست آتی گروه کشورهای بریکس گفتگو کردند.

در این دیدار، رهبران دو کشور درباره نشست سران بریکس (گروهی متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) که قرار است در ۲۲ تا ۲۴ آگوست در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شود، بحث کردند. همچنین گفتگوها درباره صلح بین روسیه و اوکراین از دیگر محورهای مذاکرات دو عضو بریکس بود.

همچنین رئیس جمهور آفریقای جنوبی به همتای برزیلی خود در مورد نتیجه سفری که اخیراً گروهی از رهبران آفریقا به کیف و مسکو انجام دادند، اطلاع داد.

هیئتی از هفت کشور آفریقایی، از جمله رؤسای جمهور زامبیا، کومور، سنگال و آفریقای جنوبی، نماینده‌ای از مصر و فرستادگان ریاست جمهوری از جمهوری کنگو و اوگاندا، در ۱۶ ژوئن برای گفتگو با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، از کیف بازدید کردند. روز بعد، این هیئت مورد استقبال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سن پترزبورگ قرار گرفت. در ۱۷ ژوئن، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، به نمایندگی از هیأت، یک طرح ده ماده‌ای را ارائه کرد که می‌تواند به پایه گذاری روند صلح در اوکراین کمک کند. توافق شد که در اجلاس سران روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ در ماه ژوئیه، هیئت به رایزنی در مورد این موضوع با طرف روسی ادامه دهد. شکل و جدول زمانی رایزنی‌های آن با کیف هنوز فاش نشده است.

پیش از آن نیز، رئیس جمهور آفریقای جنوبی و رهبر چین درباره ابتکارات برای حل بحران اوکراین گفتگو کرده بودند. رهبران دو کشور همچنین به همکاری خود در سازمان بریکس (شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و آمادگی برای نشست آتی بریکس اشاره کردند. در بیانیه مشترک دو طرف آمده بود که هر دوی آنها متعهد شدند که برای یک اجلاس موفق کار کنند.

در ۱۶ مه، رامافوزا گفته بود که روسیه و اوکراین برای پذیرایی از یک هیئت آفریقایی که به دنبال راه حلی مسالمت آمیز برای درگیری است، موافقت کرده‌اند. رامافوزا به نمایندگی از شش کشور آفریقایی، یعنی مصر، جمهوری کنگو، سنگال، آفریقای جنوبی، اوگاندا و زامبیا صحبت کرد. سپس، کومور، رئیس کنونی اتحادیه آفریقا نیز به آن ملحق شد. انتظار می‌رود که این هیئت در نیمه دوم ژوئن از روسیه و اوکراین بازدید کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1303245

مهمترین اخبار ایران و جهان: