نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 11:00

لوکاشنکو: تسلیحات هسته‌ای مستقر در بلاروس هرگز استفاده نخواهد شد

رئیس جمهور بلاروس ابراز اطمینان کرد که تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی مستقر در خاک این کشور، هرگز مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس به‌رغم ابراز اطمینان از اینکه تسلیحات هسته‌ای روسیه که در مینسک مستقر شده، هرگز مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، گفت که این تسلیحات در بلاروس خواهد ماند.

لوکاشنکو گفت: این روزها مردم درباره تسلیحاتی هسته‌ای که به بلاروس منتقل شده است، حرف می‌زنند. نیازی به انتقاد از هیچکس نیست؛ قبلا هم دراین‌باره حرف زدم. این شدیدترین میل و خواسته من است و هرچه بیشتر زندگی می‌کنیم، مطمئن‌تر می‌شوم که این سلاح‌ها باید اینجا، بلاروس، که جای امنی است، مستقر شود.

وی تاکید کرد: اطمینان دارم مادامی که آنها(تسلیحات) اینجا هستند، هرگز به استفاده از آنها نیازی پیدا نخواهیم کرد و هیچ سربازی از دشمن هرگز قدم به خاک ما نخواهد گذاشت.

رئیس جمهور بلاروس همچنین اضافه کرد که او همیشه معتقد بوده که انسان همواره باید عکس آنچه دشمنش می‌خواهد را انجام دهد. او یادآور شد که اپوزیسیون بلاروس پس از به دست گرفتن قدرت، همواره تمایل داشت تا نیروگاه اتمی «آستراویِتس» را تعطیل کند.

وی تصریح کرد: و چرا آنها این حرف را زدند؟ چون کشورهای غربی و در درجه اول همسایه لهستانی و لیتوانیایی ما، به آنها چنین دستوری داده بودند. و کشورهای غربی حالا چه می‌گویند؟ لیتوانی در حال برنامه‌ریزی برای احداث یک نیروگاه اتمی جدید برای جایگزین کردن نیروگاهی است که تخریب کرد. لهستان هم می‌خواهد دو یا سه نیروگاه بسازد.

رئیس جمهور بلاروس که متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، همتای روس وی محسوب می‌شود، افزود: بنابراین چرا به اپوزیسیون احمق ما گفتند که نیروگاه نسازید و باید آن را خراب کنید؟ پاسخ این است که هیچکس رقیب نمی‌خواهد. کشوری که از فناوری‌های پیشرفته، درجه یک، پیشتار و نوین استفاده نکند، یک کشور رو به زوال و تباهی است.

پوتین اواسط ژوئن اعلام کرد که مسکو نخستین بخش از کلاهک‌های هسته‌ای خود را به بلاروس منتقل کرده و تا پایان سال، کار انتقال تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به این کشور را تمام خواهد کرد. به گفته رئیس جمهور روسیه، استقرار تسلیحات در بلاروس، به نوعی عنصر بازدارندگی بوده و هشداری برای آنهایی است که در اندیشه تحمیل شکستی راهبردی به مسکو هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1321089

مهمترین اخبار ایران و جهان: