نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 11:26

استقرار ۴ کانکس خانه بهداشت عشایری در شهرستان کوهرنگ

شهرکرد_ رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از استقرار ۴ کانکس سیار خانه بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی در قالب تیم های سیار و ثابت به عشایر مناطق شهرستان کوهرنگ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی احمدی در تشریح این خبر اظهار داشت: همزمان با فصل کوچ عشایر به چهارمحال و بختیاری، ۴ کانکس سیار (خانه بهداشت عشایری) به زیستگاه عشایری گلچین شیخ علیخان، بیراهگان و دره رزگه در دهستان موگویی از مناطق عشایری بخش مرکزی و زیستگاه عشایری چپد و زیستگاه‌های طارم و رباطکوه بخش بازفت شهرستان کوهرنگ مستقر شد.

وی با بیان اینکه این کانکس‌ها دارای تجهیزات برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می‌باشد افزود: تیم سلامت شامل پزشک، ماما، مراقب سلامت و بهورز در این خانه بهداشت‌های سلامت ارائه خدمت می‌کنند.

احمدی افزود: در این کانکس‌ها خدماتی همچون ویزیت بیماران، توزیع دارو، مراقبت مادران باردار، کودکان و … واکسیناسیون گروههای هدف، آمارگیری، اقدامات بهداشت محیطی و نمونه برداری از منابع برداشت آب، توزیع کلر مادر، پیگیری و مراقبت بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، نمونه گیری التور، مالاریا ، سل ، کرونا و.... و آموزش در خصوص مباحث بهداشت و سلامت با اولویت : بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با تاکید بر حیوان گزیدگی ، تب مالت ، مالاریا ، سیاه زخم ، CCHF و همچنین بیماری‌های منتقله از آب و غذا با تاکید بر التور و روش‌های سالم سازی آب آشامیدنی و …) به جمعیت عشایری ارائه می‌گردد.

به گفته وی؛ پیش بینی شده این خدمات به حدود ۳۵۰۰۰ نفر از جمعیت عشایری شهرستان کوهرنگ ارائه شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: همچنین امسال همزمان با فصل کوچ بهاره عشایر به این استان، ارائه خدمات بهداشتی درمانی به عشایر در قالب بیش از ۷۰ تیم ثابت و سیار در کل استان سازماندهی شده است.

احمدی افزود: این تیم‌ها در شهرستان کوهرنگ شامل ۵ تیم سیار در مناطق بازفت (چمن گلی، چپد، لبد، دهناش و مورز)، ۲ تیم سیار در بخش صمصامی (صمصامی و شهریاری)، ۱ تیم در دهستان موگوئی بخش مرکزی است.

وی ادامه داد: همچنین ۴۹ خانه بهداشت و ۳ پایگاه سلامت شهری به عنوان تیم‌های ثابت نیز از سوی بهورزان و مراقبین سلامت بصورت ماهیانه به عشایر تحت پوشش خدمت رسانی می‌کنند.

به گفته وی؛ طی سال گذشته حداقل ۲۵۰۰۰ خدمت در حوزه بهداشت، درمان و آموزش به عشایر شهرستان کوهرنگ ارائه شد.

شایان ذکر است: بیش از ۱۲۰ هزارنفر جمعیت عشایری در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که برای خدمات رسانی به انها در حوزه بهداشت و درمان برنامه ریزی شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1288201

مهمترین اخبار ایران و جهان: