نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 22:40

یمن: اتحادیه عرب، اصلاح‌ناپذیر است و آمریکا نفوذ زیادی در آن دارد

وزارت امور خارجه دولت نجات ملی یمن ضمن انتقاد از بیانیه نشست روز گذشته اتحادیه عرب، تأکید کرد که امیدی به اصلاح این اتحادیه وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه دولت نجات ملی یمن شامگاه امروز شنبه با انتشار بیانیه‌ای، به شدت از نشست روز گذشته اتحادیه عرب انتقاد کرد؛ نشستی که در جده برگزار شد و بشار اسد رئیس جمهور سوریه پس از ۱۲ سال برای نخستین بار در آن حاضر شده بود.

شبکه خبری المسیره ضمن نقل این بیانیه، گزارش داد، نشست اتحادیه عرب، در خصوص جنگ کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی علیه یمن، هیچ تفاوتی با سایر نشستهای این اتحادیه نداشت و بیانیه منتشر شده در آن موسوم به «بیانیه جده» هم، جنگ علیه یمن را یک بحران توصیف کرد، نه تجاوز.

یمن با بیان اینکه ائتلاف سعودی، تجاوز و محاصره ظالمانه‌ای علیه ملت یمن انجام داده‌ که به بدترین بحران انسانی در تاریخ معاصر بدل شده است، تصریح کرد، در بیانیه جده بار دیگر بر قطعنامه ۲۲۱۶ تأکید شد، ولی مدتهاست که این قطعنامه منقضی شده و تاریخ آن سپری شده است.

قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل، در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۱۵ (۲۴ فروردین ۱۳۹۴) با رای موافق ۱۴ عضو شورا و رای ممتنع روسیه ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل تصویب شد.این قطعنامه از مشروعیت «عبدربه منصور هادی» رئیس‌ دولت مستعفی یمن حمایت، و وی را «رئیس‌جمهور قانونی» این کشور توصیف کرده است.

این قطعنامه همچنین ارسال هرگونه سلاح به نیروهای جنبش انصارالله را ممنوع کرد و از این جنبش می‌خواهد قدرت در یمن را به دولت هادی تحویل دهد، از شهرهای یمن عقب‌نشینی کند و سلاح‌های خود را نیز به این دولت تحویل دهد.

این قطعنامه به اندازه‌ای از ائتلاف سعودی و مزدوران وابسته به آن جانبداری می‌کند که حتی جفری فلتمن، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی می‌گوید این قطعنامه به شدت علیه انصارالله یمن و عملا به معنای «سند تسلیم» این جنبش است (جزئیات بیشتر).

وزارت خارجه یمن خاطر نشان کرد، در بیانیه جده بر لزوم توقف مداخلات خارجی در امور داخلی کشورهای عربی تأکید شد، ولی این در حالی است که کشورهای ائتلاف سعودی، برای نهمین سال موالی، به صورت آشکار، در امور داخلی یمن مداخله می‌کنند.

صنعاء در پایان تأکید کرد که اصلاح اتحادیه عرب و توسعه فعالیتهای عربی مشترک، همچنان یک رؤیای دست نیافتنی است؛ زیرا آمریکا، نفوذ عمیقی در این اتحادیه دارد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1225989

مهمترین اخبار ایران و جهان: