نیوز سیتی!
15 دی 1401 - 23:22

اقرار پس از یک هفته انکار؛ پهپاد کره شمالی بیخ گوش رئیس جمهور بود

مقام نظامی کره جنوبی اعتراف کرد که یکی از پهپادهای پرتابی کره شمالی تا فاصله ۳.۷ کیلومتری منطقه پرواز ممنوع کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی نفوذ کرده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، یکی از مقامات نظامی کره جنوبی با افشای جزئیاتی از ورود پهپادهای کره شمالی به حریم هوایی سئول، اعتراف کرد که پهپادهای کره شمالی به فاصله ۳.۷ کیلومتری منطقه پرواز ممنوع در مجاورت کاخ ریاست جمهوری سئول نفوذ کرده بود!

این مقام نظامی که نخواست نامش فاش شود، گفت: یکی از پنج پهپاد کره شمالی، برای مدتی کوتاه به مرز شمالی منطقه پرواز ممنوع وارد شد اما به تاسیسات امنیتی حساس نرسید.

افشاگری و اعتراف کره جنوبی که بیش از یک هفته پس از انکار مقامات این کشور درباره عدم ورود پهپادهای کره شمالی به منطقه پرواز ممنوع رسانه‌ای شده، در حالی است که سئول درباره توانمندی‌های پیونگ‌یانگ در حوزه فناوری پهپادی، به شدت ابراز نگرانی کرده است.

ارتش کره جنوبی به وضوح اعلام کرده بود که پهپاد سرنگون شده، بر فراز کاخ ریاست جمهوری پرواز نکرده و امنیت این ساختمان که در منطقه‌ای امن موسوم به P-۷۳ واقع شده، در هیچ مقطعی در معرض خطر نبوده است.

کره جنوبی پیش‌تر اعلام کرده بودند که به دلیل توانایی پهپادهای جاسوسی کره شمالی در تغییر آنی سرعت و مسیر پرواز و همچنین کوچک بودن آنها، ارتش سئول بلافاصله موفق نشده تا این پهپادها را شناسایی و سرنگون کند.

پهپادهای تجسسی کره شمالی پس از ورود غیرمجاز به حریم هوایی همسایه این کشور در ۲۶ دسامبر(۵ دی)، بیش از ۵ ساعت بر فراز سئول پرواز کرده و جنگنده‌ها و بالگردهای کره جنوبی برای سرنگون کردن آنها تقلا کرده و بیش از ۱۰۰ شلیک انجام داده که بر اساس گزارش‌ها هیچکدام به اهداف اصابت نکرده است. همچنین یک هواگرد تهاجمی KA-۱ کره جنوبی پس از پرواز از پایگاه وونجو و در تلاش برای سرنگون کردن پهپادها، سقوط کرد و دو خلبان آن بستری شدند.

ارتش کره جنوبی بر این باور است که این پهپادها برای عکسبرداری از تاسیسات نظامی فرستاده و یکی از آنها به سمت سئول و چهار فروند دیگر به سمت سواحل غربی کره جنوبی پرتاب شده بودند.

در پی این اتفاق، یون سوک‌یول، رئیس جمهور کره جنوبی خواستار واکنش همه‌جانبه ارتش این کشور به تحریکات کره شمالی شد؛ واکنشی که به گفته وی «تناسبی با اقدام پیونگ‌یانگ نداشته» و به نیروهای مسلح کشورش دستور داد تا یک واحد پهپادی چندمنظوره جدید و همچنین سامانه‌های «پهپادکُش» ایجاد کنند.

دولت یول اواخر دسامبر از تخصیص بودجه دفاعی ۲۶۱.۳ میلیارد دلاری طرف پنج سال برای تقویت توانمندی‌های دفاعی کره جنوبی خبر داد که در آن، ۴۴۱ میلیون دلار برای حوزه دفاع پهپادی اختصاص یافته بود.

از سال ۲۰۱۷ تاکنون، این نخستین باری بود که کره شمالی به حریم هوایی سئول نفوذ می‌کرد و کره جنوبی نیز با پرواز پهپادهای خود به سمت پیونگ‌یانگ، به آن پاسخ داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 957601

مهمترین اخبار ایران و جهان: