نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 09:34

عملیات ساخت متروی اسلامشهر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در صورت اتمام عملیات حفاری قطعات اول و دوم تونل متروی اسلامشهر و همچنین تکمیل ایستگاه میدان نماز تا پایان سال ۱۴۰۳، امکان ادامه سفر قطارهای خط ۳ شبکه مترو تهران تا میدان نماز اسلامشهر میسر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ایجاد شهرهای جدید در اطراف کلانشهرها، پدیده‌ای رایج در بسیاری از شهرهای دنیاست و کشور ما هم از قاعده مستثنی نیست؛ کلانشهر تهران نیز با تعدادی شهرهای اقماری مواجه است که اکنون جمعیت قابل توجهی دارند و سهم آنها در ترددهای روزانه شهری به تهران رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد که بدون شک در ترافیک و آلودگی هوا نیز مؤثر است.

از این رو تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی به ویژه سامانه‌های ریلی یکی از راه‌های اتصال کلانشهر تهران به این شهرهای اقماری است تا به سهم خود به کاهش معضلات دیرینه تهران یعنی ترافیک و آلودگی هوا کمک کند.

یکی از شهرهای اقماری پایتخت، اسلامشهر است که دومین شهر پرجمعیت در استان تهران محسوب می شود و روزانه افراد زیادی بین این شهر و تهران در تردد هستند.

طرح متروی اسلامشهر در امتداد خط سه مترو تهران به طور 15.5 کیلومتر تا میدان قائم (عج) و امتداد کریدور آیت الله سعیدی است که فاز نخست عملیات اجرایی آن به طول 10 کیلومتر از سال 98 از میدان نماز آغاز شد و در حال حاضر بیش از 8 کیلومتر از تونل اجرا شده است.

در حال حاضر حفاری قطعات اول و دوم تونل خط مترو اسلامشهر به طور جدی ادامه داشته و امکان اتمام این بخش از عملیات اجرایی تا پایان سال جاری وجود دارد. از قطعه نخست که 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، فقط حفاری 200 متر باقی مانده است و قطعه دوم نیز با پیشرفت 88 درصدی، به یک کیلومتر پایانی خود رسیده است؛ طول مسیر تونلی قطعه دوم حدود 9 کیلومتر بوده و با دستگاه حفار مکانیزه در حال ساخت است.

از سوی دیگر فرآیند احداث ایستگاه میدان نماز که از بهمن ماه سال 1400 شروع شده است، 44 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با مطالعات مهندسی ارزش و مدل‌سازی‌های صورت گرفته، امکان اتمام آن تا اواخر سال 1403 وجود دارد؛ البته این امر در وهله نخست نیازمند تامین منابع مالی لازم و تحقق اعتبارات تخصیص یافته است.

به این ترتیب با تکمیل قطعات اول و دوم تونل متروی اسلامشهر و همچنین ساخت ایستگاه میدان نماز در موعد مقرر، امکان اتصال خط مترو این شهر پرجمعیت به خط 3 شبکه مترو تهران از طریق ایستگاه آزادگان وجود داشته و در این‌صورت جمعیت قابل توجهی از ساکنان اسلامشهر می توانند از طریق سیستم حمل و نقل ریلی، به پایتخت دسترسی پیدا کنند.

خط متروی اسلامشهر یک طرح عمرانی مهم و تاثیرگذار تلقی می‌شود که ایستگاه‌های چهاردانگه و شاطره نیز در مسیر آن قرار داشته و امکان ادامه آن تا میدان قائم این شهر وجود دارد.

شهرداری اسلامشهر متولی ساخت خط مترو این شهر بوده و در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا پس از سال‌ها انتظار، پروژه مذکور به ثمر بنشیند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1439389

مهمترین اخبار ایران و جهان: