نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 16:52

بغداد به اصل توازن در سیاست خارجی خود اتکا دارد

نخست وزیر عراق امروز در دیدار با سفیران و نمایندگان هیئت های دیپلماتیک اتحادیه اروپا و شماری از کشورها گفت: بغداد به اصل توازن در سیاست خارجی خود اتکا دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نخست وزیری عراق، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز میزبان سفرا و نمایندگان هیئت های دیپلماتیک اتحادیه اروپا بود.

بر اساس این گزارش، السودانی در این دیدار بر لزوم ترک نفرت و افراط گرایی که در اقدامات توهین آمیز به مقدسات و اعتقادات ملت ها نمایان می شود، از جمله حادثه اهانت و تعرض به حرمت قرآن کریم و پرچم عراق تاکید کرد.

وی به خطر اینگونه اقدامات که امنیت و صلح جامعه را تهدید می کند علاوه بر اینکه تعرضاتی است که ارتباطی با آزادی بیان ندارد، اشاره کرد.

نخست وزیر عراق کشورهای اتحادیه اروپا را به نقش آفرینی در مقابله با این اقدامات تبعیض نژادی و هر آنچه به خشونت تشویق می کند، دعوت کرد.

وی بر مسئولیت و جدیت دولت در حفاظت و تحقق امنیت همه هیئت های دیپلماتیک در بغداد تاکید و اشاره کرد که عراق به این مسئولیت براساس توافقنامه وین پایبند است.

السودانی مجدداً بر تداوم تلاش دولت این کشور برای تسهیل فعالیت شرکت های خارجی در عراق و پایبندی به توافقنامه ها و شراکت های اقتصادی با کشورهای جهان تاکید کرد.

وی اشاره کرد که دولت عراق به اصل توازن در سیاست خارجی خود با کشورهای منطقه و جهان اتکا دارد و اجازه نخواهد داد عراق به سوی درگیری کشیده شود و یا صحنه ای برای تسویه حساب باشد بلکه اهتمام دارد نقش پیشگام خود در منطقه را ایفا کند و محلی برای تلاقی و ایجاد شراکت از طریق سیاست توازن در مدیریت روابط یا از طریق پروژه های استراتژیکی که اخیراً مطرح کرده باشد.

وی در این خصوص به پروژه جاده توسعه و پروژه های انرژی که عراق در جهت انسجام اقتصادی با کشورهای منطقه در راستای تقویت امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی تلاش می کند، اشاره کرد.

از طرفی دیگر سفرا و نمایندگان هیئت های دیپلماتیک در عراق، محکومیت کشورهای خود برای حادثه آتش زدن قرآن را بیان کردند. آنها از اقدامات دولت عراق برای حفاظت از هیئت های دیپلماتیک استقبال و آمادگی کشورهای خود برای همکاری اقتصادی با عراق را بیان کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1398201

مهمترین اخبار ایران و جهان: