نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 12:40

مدرسه باید دالان تعلیم و تربیت باشد نه دالان دانشگاه

لید:وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر مدرسه قوی باشد کشور قوی خواهد بود،گفت: مدرسه باید دالان تعلیم و تربیت و نه دالان دانشگاه باشد.

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش امروز سه شنبه ۲۶ دی ماه در دومین رویداد مدارس آینده با بیان اینکه آینده هر کشوری از سیمای کنونی آموزش و پرورش قایل ترسیم است.

وی ادامه داد:هر تصویری که بخواهیم از آینده خود ببینیم باید در آینه آموزش و پرورش ببینیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آینده و آموزش و پرورش دو عنصر غیر جدا شدنی است و با اطمینان عرض می کنم میزان اهتمام تمام ارکان مدیریت کشور به مدرسه ارتباط مستقیمی با آینده دارد.

صحرایی افزود: براین باور سخت پایبندیم که یکی شدن و اقتدار ما از مدرسه می گذرد و مدرسه جایی است که اگر قوی شود کشور قوی خواهد شد.

وی تصریح کرد: مفهوم آینده در نظام تعلیم و تربیت مورد توجه زیادی قرار گرفته و باید تصمیمات مبتنی بر محیط بیرونی و اقتضائات آن باشد.

صحرایی با اشاره به جنبه ای مدارس آینده، گفت: باید قوه تخیل دانش آموزان در این مدارس تقویت شود و جایی است که یافته های جدید تعلیم و تربیت به آن راه یابد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدارس که شایستگی عمومی و پیشرفت موفقیت را آموزش دهد و مدرسه باید دالان زندگی باشد به جای دالان دانشگاه.

صحرایی ابراز کرد: مدرسه نقطه تولید قوت تولید ملی است و امیدستان هر کشور است. نقش معلم با عنوان نخ تشبیه تعلیم و تربیت و به عنوان اصلی ترین کشی که آینده توسط او رقم می خورد بسیار مهم است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم تسهیل گر یادگیری است،گفت: اولا توسعه و پذیرش فناوری در مدارس آینده اهمیت زیادی دارد و پذیرش فناوری نسبت مستقیم با پذیرش آینده پیشرو دارد.

وی متذکر شد: هرجا که رویکرد مشارکتی داده ایم نتیجه ای که گرفته ایم غیر قابل قیاس با تک کار کردن بوده است.

صحرایی خاطرنشان کرد: توسعه گفتمان خلاقیت با محوریت خروجی خلاق و باید امروز باید بسیاری از هنجارهای سنتی را بشکنیم. هنوز صندلی کلاس ها به زمین چسبیده اند و خلاقیت به کلاس های متحرک و روبرو نشستن دانش آموزان است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید جایگاه معلم در کلاس درس به صورت فرودست و فرودست نباشد، افزود: پرورش باید روح نظام آموزش باشد نه جزئی از آن و باید به شکلی باشد که اگر دانش آموزی ۲۰ گرفت یعنی در تمام سوخت‌ها ۲۰ است.

وی با بیان اینکه باز آرایی محیطی مدارس باید مورد توجه باشد ،گفت: مدارس باید متناسب با خلاقیت دانش آموزان باز طراحی شود. 

صحرایی با تاکید براینکه بیانیه گام دوم انقلاب روحش در مدارس است، افزود: روح سند تحول باز طراحی نظام تعلیم و تربیت کشور است که به آن نپرداختیم. به دنبال باز طراحی نظام تعلیم و تربیت نرفتیم.

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از فاصله گرفتن از روح سند تحول، افزود: مدرسه نقطه اتصال دولت و ملت است و محور تربیت محله و تصمیم ساز است و همه چیز از درون مدرسه آغاز می شود.

صحرایی با اشاره به ساحت های مختلف تعلیم و تربیت، تصریح کرد: باید معماری اسلامی و ایرانی در مدارس ما ایجاد شود و باید هویت ایرانی و اسلامی وارد مدارس شود و معلم معیار هویت آینده ماست.

وی ابراز گرد:نادانی است که نتوانیم جا بیندازیم مدیر مدرسه مدیر محوری است نه مدیر کل و حتی وزیر؛  مدرسه رسالت الهام بخشی را در سند تحول دریافت کرده اما هنوز چنین جایگاهی وجود ندارد.

وی افزود: مدرسه جایی است که همه مردم ایران فارغ از هر گونه خط و ربط و اعتقادی فرزندانشان را با آن بسپارند و امروز بزرگترین سرمایه اعتماد مردم است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مدارس باید خود یادگیرنده شوند که امروز آموزش معلمان یک غفلت دو دهه ای است و بسیار اهمیت دارد.

صحرایی خاطرنشان کرد: امر تربیت امری تخصصی و به غایت پیچده و خود مدرسه باید بتواند معلم را در چنین جایگاهی قرار دهد.

وی تاکید کرد:در مدرسه ها باید بروی هوش مصنوعی و سکو های آموزشی گشوده شود البته کاملا با برنامه و هوشمندانه باشد.راه درست مواجه درست یا اتفاقات پیش روست.

وزیر آموزش یادآور شد:در ۴۰ سال گذشته آموزش و پروش اولویت اول نبوده است و میران شکوفایی آینده یه توجه فعلی به آموزش و پرورش دارد.

وی تاکید کرد: مدرسه باید دالان تعلیم و تربیت باشد نه دالان دانشگاه.

وی ادامه دهد:متاسفانه عوامل بیرونی در تمام سطوح تعلیم و تربیت در انتهای مدیران  اثر مخربی دارد. به جای اینکه مدارس دیگری کنار مدارس فعلی بگذاریم باید تعلیم و تربیت را رشد دهیم و تنوع مدارس باید کاهش پیدا کرده و متوقف شود.

صحرایی افزود: باید آینده دور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.نقطه و جوش تحول اتاق وزیر نیست بلکه اتاق معلم است و اصلی ترین عامل عدم اجرای سند تحول این است که تحول نهادینه نشده است.

وی تاکید کرد:امروز برنامه ما صدر درصد در خدمت آموزش است و برای آموزش سرانه داریم اگه برای پرورش خیلی کم داریم. امروز نظام هزینه کرد ما با نظام تربیتی جهان فاصله دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1639556

مهمترین اخبار ایران و جهان: