نیوز سیتی!
30 آذر 1402 - 11:27

پژوهش‌های نظام سلامت باید «تولیدمحور و تجاری» باشند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه امروز تولید محصول منحصربه فرد یکی از شاخص‌های پژوهش موثر است، گفت: تمامی پژوهش‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید منجر به تولید محصول و با هدف تجاری‌سازی باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز در آیین تجلیل از اساتید، دانشجویان و کارکنان برتر پژوهشگر در سالن همایش‌های معاونت بهداشتی با بیان اینکه امروزه تولید دانش و فناوری از جمله مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جوامع پیشرفته به شمار می‌رود، اظهار کرد: همچنان که پژوهش در توسعه همه‌جانبه، نقشی برجسته و انکارناپذیر دارد، بدون تردید؛ می‌توان پژوهش را نیرو محرکه توسعه در تمامی حوزه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دانست. 

وی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی با اتکا به پیشرفت‌های علمی مبتنی بر کار پژوهشی متخصصان، دانشمندان و دانش‌پژوهان جوان و متعهد توانسته به‌ عنوان الگویی بی‌بدیل در بین کشورهای جهان اسلام در زمینه پژوهش و تحقیق تبدیل شود، افزود: این دستاوردها در ادامه مسیر دستیابی به قله‌های افتخار بوده و همچنان به حرکت روبه‌پیشرفت خود ادامه می‌دهد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (مدظله العالی) بیان کرد: به فرموده رهبری معظم انقلاب اسلامی، تجاری‌سازی علم و تولید ثروت از یافته‌های علمی و رفع نیاز جامعه از طریق ارتباط دانشگاه و صنعت و تبدیل فکر و اندیشه به محصولات تجاری از تکالیف مهم پژوهشگران و سازمان‌های وابسته به پژوهش و فناوری محسوب می‌شود. 

آشوبی با بیان اینکه امروز تولید محصول منحصربفرد یکی از شاخص‌های پژوهش موثر است، گفت: تمامی پژوهش‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید منجر به تولید محصول و با هدف تجاری‌سازی باشد. 

وی با بیان اینکه سالانه هزاران پژوهش و مقاله در استان و کشور تولید می‌شوند، افزود: بیش از آنچه که کمیت مقالات و پژوهش‌ها موثر باشد، توسعه نظام سلامت و زیست محیطی، تولید محصولات و اقلام مرتبط با بهداشت و درمان بسیار مهمتر و باید دارای اولویت باشد. 

آشوبی با بیان اینکه هرگونه توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی، بدون پرداختن به امر پژوهش، با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود، تصریح کرد: این دانشگاه با به کارگیری تمامی ظرفیت‌ها و با تکیه بر دانش و توان علمی خود شعار هفته پژوهش را سرلوحه فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود قرار داده و ضمن پیروی از منویات رهبر انقلاب و استفاده از اعضای هیات علمی، محققین، پژوهشگران و دانشجویان خود در مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان که زمینه‌ساز تحقق اهداف شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» هست، گام بر می‌دارد. 

وی با تبریک هفته پژوهش و فن‌آوری به همه همکاران پژوهشگر و فن‌آوران حوزه دانشگاه بیان کرد: تلاش مجدانه به منظور ترویج و توسعه پژوهش و فن‌آوری در دانشگاه که تضمین‌گر و پیش‌ نیاز عمل به رسالت ارتقای سلامت جامعه و شهروندان عزیز و توسعه مرزهای علم و دانش است، ضروری است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به برخی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه پژوهش، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای اولین بار در رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز در سال ۲۰۲۴ قرار گرفت، رتبه کشوری وبومتریکس دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی ۲۰۲۳-۲۰۱۸ از ۱۶ به ۱۴ ارتقا یافته و رتبه دوم در مقایسه روند انتشار مقالات دانشگاه‌های علوم پزشکی شمال کشور ۲۰۲۳-۲۰۱۸ اخذ شده است.

به گفته آشوبی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۴۰۲ توانسته رتبه اول در زیرساخت مرتبط با ثبت بیماری‌ها در بین دانشگاه‌های تیپ۲، رتبه دوم در بخش تولید فناوری در بین دانشگاه‌های تیپ۲، رتبه دوم در بخش اثربخشی در بین دانشگاه‌های سراسر کشور و رتبه اول در بین دانشگاههای تیپ ۲ را کسب کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۲۰۲۲ از بین ۷۱ دانشگاه علوم پزشکی کشور در رتبه ۲۳ قرار داشت، افزود: این آمار در سال ۲۰۲۳ به رتبه ۲۱ رسیده و در شاخص‌های H-index، مقالات بین المللی و مقالات ۱۰٪ citescore دانشگاه تفاوت چشمگیر داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه در شرایط کنونی چالش‌های بسیاری در زمینه کیفیت پژوهش در کشور وجود دارد، بیان کرد: جهت دستیابی به کیفیت پژوهش مولفه‌‎های و شاخص ارتقای کیفیت پژوهشی باید مورد توجه قرار گیرند. 

آشوبی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای برآوردن تقاضای جامعه برای پیشرفت و توسعه، باید برنامه‌های کیفیت پژوهش را در مقیاس وسیع‌تری سازمان دهند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، در جامعه ما آموزش عالی به کمیت توجه کرده و سیر نزولی شاخص‌های کیفی پژوهش‌های آن مشخص و محرز است، با در نظر گرفتن مسائل درونی و برونی فراروی سیستم آموزش عالی، مسئلة کاهش کیفیت و لزوم توجه به آن باید از نگرانی‌های جدی جامعه به حساب آید.

به گفته وی، برای اصلاح و بهبود نظام کیفیت پژوهش آموزش عالی، نیاز به بازاندیشی و بازسازی در کارکردها و برنامه‌های کیفیت آموزش عالی و استفاده از نگرش سیستمی در تحلیل دانشگاهی، نیاز به تعهد و مسؤولیت‌پذیری همه مسؤولان است. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1611456

مهمترین اخبار ایران و جهان: