نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 09:56

بیانیه کوتاه و مبهم نشست دو روزه جده درباره حل بحران اوکراین

نشست دو روزه در شهر جده عربستان در خصوص بررسی راهکارهای حل بحران اوکراین با صدور یک بیانیه کوتاه و مبهم به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، نشست دو روزه جده در خصوص بحران اوکراین با صدور یک بیانیه به کار خود پایان داد. بر اساس این بیانیه, شرکت کنندگان در این نشست بر سر تداوم رایزنی‌ها برای ایجاد یک زمینه مشترک در راستای تحقق صلح توافق کردند.

شهر جده عربستان روزهای ۵ و ۶ اوت جاری میزبان یک نشست در خصوص بحران اوکراین بدون حضور طرف روسی و با مشارکت نمایندگان بیش از ۴۰ کشور و نهاد بین المللی از جمله سازمان ملل بوده است.

شرکت کنندگان در این نشست بر اهمیت استفاده از نظرات و پیشنهادات مثبت که در جریان نشست مذکور بررسی شد، تاکید کردند.

پیش از این روزنامه آمریکایی پولیتیکو گزارش داده بود که نشست جده ۱۰ محور از جمله امنیت غذا و انرژی، تبادل اسرا، مشکلات زیست محیطی و تشکیل دادگاه جنایات جنگی را بررسی خواهد کرد.

پیش از این دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرده بود که نشست جده شانس موفقیت نداشته چرا که دو طرف درگیر در آن مشارکت ندارند. نخستین روز برگزاری نشست جده نیز عصر شنبه پس از چندین ساعت نطق و سخنرانی هیئت‌های دیپلماتیک، بدون ماحصل به پایان رسید.

فرانس ۲۴ نوشته است که سازمان‌دهندگان موفق شدند تا نمایندگان چهار عضو تأثیرگذار بریکس شامل برزیل، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی را به این نشست بیاورند. با این حال، سلسو آموریم، مشاور سیاست خارجی و رئیس هیئت برزیل از سخنرانی خود برای تاکید بر این مساله استفاده کرد که «در هر مذاکره حقیقی باید تمام طرفین (از جمله روسیه) حضور داشته باشند».

وی همچنین تاکید کرد که «هرچند اوکراین بزرگ‌ترین قربانی است اما اگر واقعاً خواهان صلح هستیم، باید به طریقی مسکو را در فرآیند صلح دخیل کنیم».

آن دری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز جمعه گفته بود که «پیش‌بینی می‌کنم مذاکرات ساده‌ای در انتظارمان نباشد اما حقیقت در جبهه ماست! وظیفه داریم تا تمام جهان را گرد اوکراین جمع کنیم».

منبع: مهر
شناسه خبر: 1429856

مهمترین اخبار ایران و جهان: