نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 00:00

برگزاری آیین ملی یازدهم محرم در جوار امامزاده احمدبن موسی اسفراین

بجنورد_ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از برگزاری آیین ملی یازدهم محرم در جوار آستان مقدس امامزاده احمدبن موسی روستای کوران اسفراین خبر داد.

علی مستوفیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رویداد ملی گردشگری و آئین مذهبی عزاداری یازدهم محرم در جوار آستان مقدس امام زاده احمدبن موسی الکاظم روستای کوران شهرستان اسفراین برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به ثبت ملی عزاداری یازدهم محرم این منطقه گفت: یکی از آئین‌های عزاداری ایام سوگواری محرم در استان خراسان‌شمالی مراسم یازدهم محرم بوده که هرساله در امامزاده احمد بن موسی شهرستان اسفراین با حضور خیل عظیمی از عزاداران و مشتاقان معرفت اباعبدالله (ع برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور گسترده عزاداران حسینی در این آئین ملی افزود: دسته‌ها و هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی روستاها و شهرهای اطراف بر اساس نظم خاصی و با طواف در دور امامزاده عزاداری می‌کنند که این مهم جلوه‌ای ویژه به این مراسم می‌دهد.

مستوفیان به نحوه حضور بانوان عزادار در این مراسم نیز اشاره کرد و ادامه داد: زنان عزادار نیز همراه با هیئت‌ها و در انتهای دسته‌های عزا اقدام به برافراشتن پرچم‌های سیاه می‌کنند.

وی گفت: آئین یازدهم محرم از سابقه و پیشینه دیرینه برخوردار است که در تحقیقات میدانی از بزرگان، تکیه‌داران و هیئت‌ها و بخصوص افراد مسن این رسم را تا چهار نسل قبل خود به یاد دارند و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قدمت دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: آئین یازدهم محرم امامزاده کوران اسفراین با شماره ۱۵۴۴ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی ادامه داد: نقش بانوان در این مراسم پر رنگ است زیرا علاوه بر عزاداری ویژه، نام برخی فرزندان تازه متولد شده در این روز انتخاب می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1413956

مهمترین اخبار ایران و جهان: