نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 10:29

تنش کنونی در روابط الجزایر و فرانسه گسترده‌تر از دوره‌های قبل است

در سایه متشنج شدن روابط کشورهای آفریقایی با فرانسه معاون رئیس پارلمان الجزایر اعلام کرد که این تنش ها در مرحله کنونی بسیار گسترده تر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «موسی خرفی» معاون رئیس پارلمان الجزایر اعلام کرد که روابط این کشور با فرانسه در شرایط خاصی به سر می‌برد و تنش‌های کنونی به وجود آمده در این روابط در سایه حمایت الجزایر از کشورهای آفریقایی که قصد بازنگری در روابط خود با پاریس را دارند، بسیار بزرگ است.

وی اضافه کرد: الجزایر به صورت گسترده‌ای به سمت کشورهای شرقی به ویژه روسیه و چین تمایل پیدا کرده است. روابط ما با پاریس باید بر اساس منافع مشترک به دور از تلاش‌های فرانسه برای به دست گرفتن اقتصاد الجزایر تعریف شود چرا که ما به سمت استقلال در این زمینه حرکت می‌کنیم.

روابط دو جانبه میان فرانسه و الجزایر شاهد افزایش تنش‌ها و اختلافات بوده که تحولات و تنش‌ها در کشورهای آفریقایی باعث تشدید آن شده است. از سال ۲۰۱۹ تاکنون، روابط میان دو کشور شاهد افزایش تنش‌ها تا حد به وجود آمدن نشانه‌هایی مبنی بر قطع این روابط بوده است به طوری که حتی مقامات الجزایر زبان انگلیسی را به جای زبان فرانسه در دانشگاه‌های این کشور انتخاب کرده‌اند.

به تازگی رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر در جریان مراسم رسمی سالروز استقلال الجزایر، سخنانی علیه فرانسه مطرح کرده است. تحلیلگران معتقدند که بحران پیچیده کنونی میان دو کشور، ممکن است تا سطوح بی سابقه‌ای طی دوره آتی گسترش پیدا کرده و در صورت اقدام نظامی فرانسه علیه نیجر، این مسأله تشدید شود.

«زرقانی سلیمان» نماینده پارلمان الجزایر پیشتر در خصوص چشم انداز روابط میان دو کشور گفت: روابط میان الجزایر و فرانسه از سال ۲۰۱۹ تاکنون بی ثبات بوده است. مردم این کشور در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۹ مخالفت خود را با روابط دو کشور که تنها به نفع فرانسه و اقتصاد و حتی فرهنگ این کشور بوده، اعلام کردند.

وی اضافه کرد: افکار عمومی در الجزایر خواهان روابط متوازن با فرانسه یا قطع نهایی آن هستند. اگر فرانسه می‌خواهد همچنان به چشم یک کشور استعمارگر به الجزایر نگاه کند بهتر است این روابط قطع شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1433312

مهمترین اخبار ایران و جهان: