نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 15:09

آخرین خبرها از مرزهای شلمچه و چذابه

برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت امام حسین(ع) همه پای کار آمدند تا یک سفر خوب و پر بار را برای زوار سید جوانان اهل بهشت رقم بزنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، هر روز که به اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نزدیک می‌شویم هموطنان بیشتری برای زیارت قبر شش گوشه حضرت سیدالشهدا(ع) راهی کربلای معلا می‌شوند.

برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت امام حسین(ع) همه پای کار آمدند تا یک سفر خوب و پر بار را برای زوار سید جوانان اهل بهشت رقم بزنند و یک خاطره خوب در ذهن آنها بماند.

تردد آسان زائران اربعین از شلمچه

در همین ارتباط رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در حاشیه بازدید از مرز شلمچه گفت: زائران اربعین حسینی به راحتی در حال تردد از مرز شلمچه هستند.

سردار رضا بنی‌اسدی‌فر، رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی در حاشیه بازدید از پایانه مرزی شلمچه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بحمدالله شرایط مطلوبی در مرز شلمچه حاکم است و زائران به راحتی در حال تردد هستند، اظهار کرد: ماموران پلیس در رده‌های مختلف تخصصی با روحیه بالا کار خود را در این راهپیمایی معنوی به نحو احسن انجام می‌دهند.

 

وی افزود: در اماکنی که از آنها بازدید کردیم کارکنان پلیس روحیه غیر قابل وصفی داشتند و علت آن این است که قریب به اتفاق همکاران ما داوطلبانه این ماموریت را انتخاب کردند.

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفت: همکاران ما این ماموریت سخت را با جان و دل پذیرا هستند و دلیل آن خدمت به زائران اربعین حسینی را فرصتی برای اقدام معنوی و ماندگار برای خود قلمداد می‌کنند.

وی افزود: ان‌شاء الله این خدمت صادقانه مورد قبول درگاه حق تعالی باشد و ما نیز بتوانیم وظیفه خدمتگزاری خودمان را به زائران اباعبدالله الحسین(ع) به انجام برسانیم.

بنی اسدی‌فر گفت: فرمانده کل انتظامی کشور بر خدمت‌رسانی شبانه روزی به زائران اباعبدالله الحسین (ع) و تسهیل امور این مجموعه تاکید موکد دارد.

 

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی ضمن تقدیر از مجموعه خبرنگاران و مستندسازانی که حضور اقوام و قبایل مختلف از استان‌ها و کشورهای مختلف و بالاخره این یک شوق زائد الوصفی این سفر معنوی را به تصویر می‌کشند، گفت: ان‌شاء الله زائران به آسانی در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند و به‌سلامتی و موفقیت به وطن‌های خود بازگردند.

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در مرز شلمچه

بیمارستان صحرایی شهید اسماعیل دقایقی در مرز شلمچه برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه راه‌اندازی شد.

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین راه‌اندازی شهید اسماعیل دقایقی در مرز شلمچه اظهار کرد: این بیمارستان جز ۵۰ بیمارستان صحرایی در کشور است که دارای ۶٠ تخت بستری و بخش‌های سونوگرافی، اتاق عمل درمانگاه تخصصی، اورژانس، اورتوپدی، بخش داخلی، بخش زنان و اطفال است.

وی افزود: در این درمانگاه ۵۰ نفر از متخصصان و پرستاران مشغول به خدمت رسانی به زائران خواهند بود که از این تعداد ۱۲ نفر پزشک متخصص بهداری نیروی دریایی سپاه هستند.

 

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: درمانگاه صحرایی شهید اسماعیل دقایقی تا ۱۷ شهریور در مرز شلمچه برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی دایر است.

وی اربعین حسینی را یک جریان شاخص دینی و مذهبی دانست و گفت: این همایش بزرگ اسلام باید در سایه هوشیاری سال به سال تقویت شود و ندای حق طلبی اسلامی را در جهان منتشر کرد.

تنگسیری عنوان کرد: اربعین حسینی به نوعی اعلام پیروزی نهضت حسینی بود و شیعیان نیز هر سال با پای پیاده به زیارت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) می‌رفتند که در سال‌های اخیر این حرکت به یک حرکت بزرگ جهانی شیعه تبدیل شده است.

رفت و آمد اتباع مقیم ایران از شلمچه

اتباع خارجه غیر مقیم به هیچ وجه به مرز شلمچه مراجعه نکنند چرا که امکان تردد وجود ندارد، این را نادر عمیدزاده فرماندار ویژه خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر کرد و گفت: اتباع خارجه غیر مقیم به هیچ وجه به مرز شلمچه مراجعه نکنند چرا که امکان تردد وجود ندارد.

وی افزود: اتباع خارجه غیر مقیم ایران برای تردد به مرز چذابه مراجعه کنند تا کار تردد آنها به آسانی انجام گیرد.

 

فرماندار ویژه خرمشهر افزود: خوشبختانه تردد در مرز بین‌المللی شلمچه آسان، روان و بدون مشکل در حال انجام است.

وی عنوان کرد: امسال مرز شلمچه علاوه بر هموطنان، از اتباع خارجه مقیم ایران نیز به صورت شایسته استقبال می‌کند.

تامین اقلام مورد نیاز مواکب اربعین

 سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: مشکلی در تامین کالاهای اساسی مواکب اربعین حسینی وجود ندارد.

عبدالهادی فرخ تبار در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به بحث تامین اقلام اساسی و مورد نیاز مواکب اربعین حسینی اظهار کرد: توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مواکب اربعین حسینی در استان در حال انجام است.

وی افزود: به منظور رفاه حال موکب‌داران و تامین مواد غذایی زوار، همه هماهنگی‌های لازم با ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان انجام شده است تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه کالاهای اساسی مورد نیاز مواکب در مسیرهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه و آنسوی مرز بر حسب اسامی مواکب تهیه شده است، تصریح کرد: این کالاها شامل برنج، شکر، گوشت و مرغ منجمد هستند که بر اساس اعلام نیاز، توزیع می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلی در تامین کالاهای اساسی مواکب اربعین حسینی وجود ندارد و ذخیره کالا کافی است.

 

فرخ تبار در خصوص قیمت کالاهای اساسی که در اختیار مواکب قرار می‌گیرد، عنوان کرد: قیمت هر کیلوگرم برنج هندی ۳۵ هزار تومان، هر کیلوگرم شکر ۲۸ هزار تومان، هر کیلوگرم گوشت منجمد حدود ۱۶۵ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد نیز ۴۳ هزار تومان است که به مواکب داده می‌شود.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: عاملان تدارکاتی و پشتیبانی در شهرهای اهواز، آبادان، دشت آزادگان فعال هستند و پس از معرفی از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات، کالاها را دریافت کرده و در اختیار مواکب قرار می‌دهند.

ارائه خدمات درمانی ۲ هزار زائر در مرز چذابه

‏ دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای خدمت به زوار سرور و سالار شهیدان به میدان آمد از ابتدای صفر تا کنون به ۲ هزار نفر از زائران ایرانی و اتباع خارجی در درمانگاه شبانه روزی در پایانه مرزی چذابه خدمات‌رسانی کرده است.

در همین ارتباط مسعو نشاطی ‏مدیر امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد:  از ابتدای صفر تا کنون بالغ بر دو هزار نفر از زائران ایرانی واتباع خارجی از خدمات درمانگاه شبانه روزی در پایانه مرزی چذابه استفاده کردند.

وی افزود: این درمانگاه جهت ارائه خدمات بهداشتی، مامایی، اورژانسی و پیشگیری به زائران در مرز چذابه مستقر شده است.

‏مدیر امور بیماریها و مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: اکثر زائران مراجعه کننده به این درمانگاه به دلیل گرما‌زدگی، عوامل گوارشی و ضعف و بی‌حالی بوده است.

وی بیان کرد: زائران بیمار شامل افرادی است که هم از زیارت برگشته و هم در حال خروج از کشور همچنین اتباع خارجی بودند.

نشاطی با بیان اینکه خدمات درمانی این درمانگاه تا 17 شهریور ادامه دارد، عنوان کرد: پس از مراجعه  افراد بیمار، بلافاصله اقدامات درمانی انجام و در صورتی که زائر به اقدامات بیشتری نیاز داشته باشد فوراً به وسیله آمبولانس به بیمارستان‌های سوسنگرد و یا اهواز منتقل می‌شود.

خدمات درمانی به بیش از ۶۲۰۰ زائر در شلمچه

آن طور که دانشگاه علوم پزشکی آبادان اعلام کرده از ۲۷ مردادماه تا ۴ شهریورماه، ۶۲۰۰ زائر در مرکز بهداشتی درمانی و فوریت‌های پزشکی حاج قاسم سلیمانی در شلمچه خدمات درمانی دریافت کردند.

دکتر سید نادر نقیبی، دبیر ستاد اربعین و رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شلمچه اظهار کرد: از ۲۷ مردادماه تا ۴ شهریورماه سال جاری، ۶ هزار و ۲۴۸ زائر در مرکز بهداشتی درمانی و فوریت‌های پزشکی مرزی حاج قاسم سلیمانی در شلمچه خدمات درمانی دریافت کردند.

وی افزود: در این مدت، ۱۱۶ بیمار برای ادامه درمان به بیمارستان‌های شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ اعزام شدند.

دبیر ستاد اربعین عنوان کرد: از ابتدای شروع خدمات‌رسانی به زوار اربعین حسینی تاکنون ۳۵۸ نفر بیمار گرمازده و دارای علائم ضعف و بی‌حالی برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی به این مرکز مراجعه کرده‌اند.

 

وی اضافه کرد: تنها در تاریخ ۴ شهریورماه تعداد یک هزار و ۹۱۶ بیمار برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی به این مرکز مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۲۱ بیمار برای ادامه درمان به بیمارستان‌های شهرستان خرمشهر و آبادان اعزام شدند.

نقیبی گفت: از ابتدای شروع خدمات‌رسانی به زوار اربعین اباعبدالله الحسین (ع) در سال جاری به ۲۴ نفر از مصدومین ترافیکی خدمات امدادی و درمانی داده شد.

۴۰۰ هزار زائر از مرز شلمچه تردد داشتند

یکی از مرزهای کشور برای عبور زائران برای سفر به کربلای معلا و حضور در همایش بزرگ اربعین حسینی پایانه مرزی شلمچه است.

در همین ارتباط نادر عمیدزاده فرماندار ویژه خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از ابتدای ماه صفر تاکنون ۴۰۰ هزار زائر به منظور شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی از مرز شلمچه عازم عتبات عالیات عراق شدند.

 

وی افزود: در حال حاضر مشکلی برای تردد آسان و روان زائران وجود ندارد و مواکب مشغول خدمات‌رسانی هستند.

فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه پارکینگ‌های در نظر گرفته شده همچنان ظرفیت خالی دارند، گفت: خودروهای رها شده زائران در حاشیه جاده گذرگاه مرزی شلمچه به منظور روان سازی تردد وسایل نقلیه به پارکینگ‌های در نظر گرفته شده منتقل خواهند ‌شد.

آخرین آمار عبور و مرور زائران از مرزهای خوزستان

آمار تردد زائران کربلا در روزهای منتهی به اربعین سرور و سالار شهیدان در پایانه مرزی شلمچه در شهرستان خرمشهر و و پایانه مرزی چذابه در شهرستان دشت آزادگان رو به افزایش است.

بر اساس آخرین آمارها، در پنجم شهریور ماه برابر با دهم صفر ۱۴۴۵ در پایانه مرزی چذابه مجموعا ۳۸ هزار و ۲۷۰ نفر تردد کردند که از این تعداد چهار هزار و ۵۶۶ نفر مربوط به ورود زائران ایرانی و ۳۲ هزار و ۱۴۶ نفر مربوط به خروج زائران ایرانی است.

 

همچنین از آمار اعلام شده ۲۳۳ نفر مربوط به ورود اتباع خارجی و یک‌هزار و ۳۲۵ نفر مربوط به خروج اتباع غیر ایرانی است.

در همین بازه زمانی نیز ۹۷ هزار و ۷۶۱ تردد در مرز شلمچه ثبت شده است.

از این آمار سه هزار و ۵۶۶ نفر و ۹۰ هزار و ۷۴۹ نفر به ترتیب مربوط به ورود و خروج زائران ایرانی است.

همچنین دو هزار و ۶۹۹ نفر از اتباع خارجی از مرز شلمچه خارج و ۷۴۷ نفر از طریق این مرز وارد کشور شدند.

 

در مجموع از دو مرز شلمچه و چذابه ۱۳۶ هزار و ۳۱ نفر تردد داشتند که از این تعداد هشت هزار و ۱۳۲ نفر مربوط به ورود و ۱۲۲ هزار و ۸۹۵ نفر مربوط به خروج زائران ایرانی است.

همچنین ورود و خروج زائران غیر ایرانی از 2 مرز شلمچه و چذابه به ترتیب ۹۸۰ و چهار هزار و ۲۴ نفر ثبت شده است.

پایان پیام/72075

منبع: فارس
شناسه خبر: 1473512

مهمترین اخبار ایران و جهان: