نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 11:59

لزوم تشکیل ستاد بحران جمعیت در کشور/۴قلوهای کرمان هنوز خانه ندارند

عضو ستاد ملی جمعیت کشور گفت: باید ستاد بحران جمعیت در کشور برگزار شود نه اینکه فقط به هفته جمعیت بسنده کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حجت‌الاسلام محمدمسلم وافی پیش از ظهر امروز در ستاد جمعیت استان اظهار کرد: کرمان در زمینه برگزاری جلسات قرارگاهی جمعیت جزو استان‌های ممتاز است.

وی ادامه داد: در ۱۳۰ سال اخیر از قاجار تاکنون مسوولان به شدت مغلوب سازمان‌های بین‌المللی بوده‌اند و امام راحل در برابر دستورات این سازمان‌ها در زمینه مسائل جمعیتی ایستادند و ۳۵ روز بعد از ارتحال ایشان نیز رهبری سیاست جمعیت ایران را همان سیاست‌های امام ذکر کردند.

وافی ابراز داشت: ایرانی‌ها مسیر ۶۳ ساله ژاپنی‌ها در کاهش جمعیت را طی هفت سال طی کردند و چهار استان قرمز و دو استان سبز در زمینه جمعیتی داریم.

وی با اشاره به اینکه ۴۱ میلیون خانم در کشور داریم، افزود: دو پنجم زنان نابارور هستند و دچار سونامی ناباروری در آینده می‌شویم.

وافی ابراز داشت: یزد در زمینه طلاق از استان ۳۱ به استان سوم کشور رسیده است و کرمان هنوز اوضاع بدی در زمینه طلاق ندارد، اما رشد طلاق در این خطه زیاد است.

وی اضافه کرد: باید ستاد بحران جمعیت در کشور برگزار شود نه اینکه فقط به هفته جمعیت بسنده کرد.

عضو ستاد ملی جمعیت کشور ادامه داد: زنان ۸۱ مورد را برای عدم فرزندآوری ذکر کرده‌اند که اقتصاد فقط یکی از این دلایل است.

وافی که پدر ۱۳ فرزند است، اظهار داشت: چند چهارقلو در کرمان داریم اما هنوز خانه نگرفته‌اند که مسئله استانی نیست و این در شرایطی‌ست که در همدان خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا خدمات شهری را نیم‌بها دریافت می‌کنند، اما در کرمان این‌طور نیست.

همچنین  مدیرکل بانوان و خانواده استانداری کرمان گفت: در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت در استان کرمان اقداماتی انجام داده‌ایم که اختصاص ۵۰ میلیارد به صندوق امداد ولایت و پیگیری برای افزایش فضای مرکز ناباروری ازجمله این اقدامات پای کار آمده‌اند.

مریم‌السادات طباطبایی با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کاهش جمعیت ابراز داشت: بعضی مدیران در استان کرمان به صورت دلی پای کار آمده‌اند و فعالیت های خوبی انجام داده‌اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان نیز در سخنانی اظهار داشت: بحث جمعیتی برای کشور حیاتی است، زیرا منابع انسانی می‌تواند، کشور را به توسعه برساند.

علی بیگ‌زاده عنوان کرد: جمعیت ایران تا ۳۰ سال آینده رو به پیری می‌رود و جوان فعالی که برای تولید،  توسعه و دانش بنیان باشد را کم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ۲۷ اردیبهشت ماه جاری شورای اداری استان کرمان با موضوع جمعیت برگزار می‌شود تا تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود.

بیگ‌زاده تصریح کرد: مراکز آموزشی باید بحث آموزش در حوزه جمعیت را جدی بگیرند و در این زمینه فعالیت کنند.

پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1211012

مهمترین اخبار ایران و جهان: