نیوز سیتی!
05 فروردین 1402 - 12:04

«شنبه گردش» رسمی قدیمی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- یکی از رسوم مردم چهارمحال و بختیاری این است که اولین شنبه سال نو خود را در طبیعت می گذرانند که اصطلاحا به آن «شنبه گردش» می گویند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: چهارمحال و بختیاری به واسطه داشتن اقلیم‌، آب و هوای مطلوب و آداب و رسوم فراوان پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف کشور است.
سنت دیرینه و کهن شنبه گردش یا به تعبیری شنبه به در به عنوان نمونه مشابه و کوچک‌تری از سیزده به در بوده و از روزگاران پیشین در میان مردمان استان و به ویژه اهالی شهرکرد مرسوم بوده است.

شنبه گردش روز گشت و گذار و یکی از ماندگارترین آداب و رسوم استان چهارمحال و بختیاری است، چرا که مردم این استان اهمیت ویژه ای به شنبه گردش در اول سال دارند و برای این روز از روزهای قبل برنامه ریزی دارند.

در این روز مردم برای سفری یک روزه به دامان طبیعت سر سبز رفته و وعده نهار یا شام خود را در دشت، باغات و مکان‌های گردشگری سپری می‌کنند و در برخی از شهرستان‌ها رایج است که در این روز آش دوغ محلی طبخ کرده و در کنار اقوام و در دل طبیعت میل شود.

طبق این رسم بهتر است در اولین شنبه سال جدید از دید و بازدید و رفتن به منازل اقوام و آشنایان پرهیز کرد چرا که عقیده دارند ممکن است بدیُمن باشد.

در برخی از شهرهای این استان بیشتر خانم‌ها، دختران، تازه عروس‌ها و تازه دامادها به بیرون می‌روند و به نوعی دامادها نامزدهای خود را میهمان می‌کنند، در این روز انواع آش از جمله، آش رشته، آش کشک و… پخته می‌شود.

یکی دیگر از کارهایی که در این روز انجام می‌شود این است که زنان این دیار چنانچه پونه و شبدرها جوانه زده باشند مقداری از آنها را چیده و چای و خوراکی‌هایی که به همراه خود آورده‌اند را در هوای آزاد و دامن طبیعت در کنار خانواده میل می‌کنند.

سنگ و کلوخ انداختن در آب رودخانه نیز معمولاً در چنین روزهایی همچون روز سیزده بدر انجام می‌شود و معتقدند برای کاهش غم و غصه باید حداقل یک سنگ یا کلوخ در آب انداخت. هنگام انداختن سنگ و کلوخ در آب این شعر را می‌خوانند: غم برو شادی بیا / محنت برو روزی بیا.

لازم به ذکر است مناطق توریستی و تفریحی سامان، بلداجی، چغاخور، گندمان، کوهرنگ، پیرغار، بابا پیر احمد، امامزاده بارده، چشمه دیمه، سندگان، برم، دره عشق و پرورز، چشمه وقت و ساعت، چشمه زنه و مناطق تفریحی دیگر استان در شنبه گردش با استقبال گردشگران روبه رو است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1109012

مهمترین اخبار ایران و جهان: