نیوز سیتی!
04 دی 1401 - 19:45

بیش از ۶۰ دستگاه ماشین آلات در حال احیای خلیج گرگان هستند

استاندار گلستان گفت: بیش از ۶۰ دستگاه ماشین آلات و دو دستگاه لایروب در حال احیای خلیج گرگان هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی محمد زنگانه در چهارمین نشست خبری استاندار با اصحاب رسانه و خبرنگاران اظهار کرد: در شروع کار دولت سیزدهم در استان گلستان با مشکل جدی تامین اب شرب و برق برای مردم عزیز گلستان بودیم و با مدیریت ۱۰۰ برنامه عملیاتی کشوری و استانی توانستیم این بحران را تا حدود زیادی کاهش دهیم. در یکسال گذشته در حوزه تامین آب شرب بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در حوزه اب شرب و زیرساخت های ان هزینه شده است.اعتبارات آب در حوزه آب منطقه ای و آب و فاضلاب با پیگیری های انجام شده و تخصیص اعتبارات ملی و مصوبات سفر ریاست جمهوری ۱۱ و ۳ برابر اعتبارات گذشته در این دو حوزه افزایش داشته است. مشکل استان گلستان در تامین اب شرب این است که بصورت تک منبعی بوده و از طریق ۷۰۰ چاه آب شرب تامین می شود که دبی آنها در سالهای گذشته در اکثر نقاط به نصف رسیده است. استفاده از آب های زیرزمینی سبب فرسایش خاک و فرونشست زمین می شود و برای حل این معضل می بایست سدهای نیمه تمام و در حال احداث تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار که ایا آب دزدی می شود تصریح کرد: آب دزدی ۱۰۰ درصد در گلستان صورت نمی گیرد و ممکن است در مسیر خرید آب از چاه های کشاورزی و تصفیه و ترزیق آن به شبکه اب شرب باشد که در صورت قطعی شدن این موضوع دست فرد یا افرادی که در این حوزه دخیل هستند قطع خواهد شد. بی شک این کار خیانت به مردم گلستان است.

وی تصریح کرد: در حوزه برق نیز دو هزار میلیارد تومان مصوبه سفر ریاست جمهور بوده که هزار میلیارد تومان دیگر به ان افزوده شد. در سفر رئیس جمهور به گلستان نقشه راه خوبی در راستای پیشرفت استان مصوب شده و در این راستا ستاد تشکیل و چهار کمیته ذیل ان شکل گرفته و به جد پیگیر مصوبات سفر هستند.

استاندار گلستان در خصوص رشد اقتصادی هشت درصدی استان گلستان خاطرنشان کرد: در راستای رشد هشت درصدی در استان گلستان در همه شهرستان های استان کمیته ای تشکیل شد و برای نخستین بار به فرمانداران شهرستان ها در خصوص اعتبارات تملک دارایی، تسهیلات و اعتبارات این حوزه تفحیض اختیار داده شد زیرا هیچ فردی به اندازه فرمانداران به حوزه شهرستان اشرافیت ندارد.

وی بیان کرد: اگر سال مالی سال ۹۹ که تا پایان شهریورماه است را با سال مالی ۱۴۰۰ که تا پایان شهریورماه بوده مقایسه کنیم مشاهده می شود که در تخصیص اعتبار، نه بودجه مصوب ۱۸۱ درصد رشد و افزایش تخصیص اعتبار نسبت به سال قبل داشته است. جمع اعتبارات تملک دارایی استان نیز در همین مدت حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته و این نشان دهنده این است که دولت سیزدهم اهتمام ویژه در راستای رفع محرومیت استان دارد.

زنگانه گفت: در راستای مبارزه با فساد، رفع چالش ها و اصلاح فرایند اعطای تسهیلات، سامانه ای طراحی شده و تمامی تسهیلات بانکی در بخش های مختلف تبصره ۱۶ و ۱۸، تسهیلات اعتباری دستگاه ها، رونق تولید، تسهیلات استانی سفر رئیس جمهور، اشتغال پایدار و جهش تولید از این طریق پرداخت می شود تا گلوگاه های فساد برچیده شود.

وی نجات بخشی خلیج گرگان را از برنامه های مهم استان ذکر کرد و افزود: بیش از ۶۰ دستگاه ماشین آلات و دو دستگاه لایروبدر حال احیای خلیج گرگان بوده و با توجه به اینکه در این خلیج سه کانال آشور، چپاقلی و خزینی وجود دارد کار لایروبی از کانال آشور اغاز شده و فاز یک پروژه در کانال آشور ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.در پروژه های خلیج گرگان و جزیره آشوراده هیچ اقدامی بدون تاییدیه محیط زیست انجام نخواهد شد و در محل دفع رسوبات و دیواره کانال پوشش گیاهی تایید شده محیط زیست که قابلیت رشد داشته باشد انجام می شود.مشکل ما در خلیج گرگان پسروی آب دریا بوده  و برای جبران عقب نشینی آب الگویی طراحی کردیم تا بتوانیم اب را در دو طرف خلیج و دریای خزر مدیریت کنیم.همچنین تامین حق ابه خلیج گرگان از طریق نکارود و قره سو انجام می شود. در این پروژه علاوه بر کمیت اب به کیفیت اب نیز توجه شده است.

استاندار گلستان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را یک فرصت طلایی برشمرد و ادامه داد: متاسفانه در چند دهه گذشته به حوزه افزایش جمعیت توجه نشده و این موضوع چالش ها و تهدیدات را ایجاد کرده که باید جبران شود. در استان گلستان حدود چهار شهرستان در حوزه افزایش جمعیت آمار بسیار پایین دارند و تلاش داریم تا بتوانیم روند رشد طلاق را کاهش و نرخ ازدواج و فرزنداوری را افزایش دهیم.در شروع کار استان گلستان در این حوزه در رتبه بیست و سوم قرار داشت که توانستیم تا  ۳۰ آبان ماه امسال این رتبه را به سیزدهم کاهش دهیم. تاکنون در حوزه تسهیلات ازدواج مبلغ دو میلیارد و ۳۱۲ میلیون تومان به ۱۶ هزارو ۵۳۳ پرونده پرداخت و همچنین ۱۱ هزارو ۸۶ پرونده در خصوص تسهیلات فرزنداوری نیز پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از متکدیان و کودکان خیابانی اتباع بیگانه هستند ابراز کرد: براساس اخرین امار سازمان بهزیستی بیش از ۸۰ درصد متکدیان و کودکان خیابانی به ویژه در گنبدکاووس و گرگان اتباع بیگانه هستند.مواجه شدن با این موضوع بسیار سخت بوده زیرا هنوز این فرهنگ سازی در بین مردم انجام نشده که به این افراد کمک نکنند. پیشنهاد می شود از الگوی موفق در شهر تبریز استفاده شود.در این شهر مرکز خیریه دایر شده و مردم بجای کمک به متکدیان به این خیریه کمک می کنند و افراد مستمند نیز از کمکهای این خیریه برخوردار می شوند. این موضوع باید از شهرداریها مطالبه شود و فرهنگ سازی از طریق رسانه در این خصوص انجام گیرد. در حال حاضر ۳۸ هزار نفر اتباع بیگانه بر اساس امار واکسیناسیون در گلستان ساکن هستند و به دستور رهبر معظم انقلاب که هیچ فرزند اتباع بیگانه نباید از تحصیل محروم شوند در حال حاضر سه مدرسه و یک مرکز خدمات چندمنظوره در گرگان و یک مرکز در گنبدکاووس به این افراد خدمت ارائه می دهند.

زنگانه تکمیل ارودگاه سخت در گلستان را از برنامه های استان برشمرد و گفت: ظرفیت ساماندهی معتادان متجاهر در گلستان در شروع دولت سیزدهم ۱۰۰ نفر بود در صورتی که تعداد معتادان متجاهر تخمین زده شده بین یکهزارو ۲۰۰ تا یکهزارو ۴۰۰ نفر بود و با پیگیری های انجام شده از طریق ماده ۱۶ این ظرفیت را در گرگان و گنبدکاووس هریک به ۴۰۰ نفر رسانده و یک مرکز نیز برای بانوان از طریق ماده ۱۶ در گنبدکاووس در حال راه اندازی است.اردوگاه سخت برای قاچاقچیان که یک پروژه نیمه کاره بوده در حال جذب اعتبار و تکمیل و بهره برداری ان هستیم.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 933712

مهمترین اخبار ایران و جهان: