نیوز سیتی!
15 دی 1401 - 10:30

تحولات اوکراین| زلنسکی: دلیلی ندارد که غرب تانک به کی‌یف ندهد

خودداری آمریکا از ارسال برخی تسلیحات به اوکراین از ترس روسیه، انتقال تانک و خودروی زرهی فرانسوی به کی‌یف، اولویت‌های دولت اوکراین برای سال ۲۰۲۳ و هشدار به زلنسکی نسبت به قضاوت مردم اوکراین درباره تصمیمات او، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که شرکای این کشور هیچ دلیلی برای عدم تامین تانک‌های غربی به کی‌یف ندارند. 

زلنسکی شب گذشته در کانال تلگرامی خود نوشت: «اکنون ما خودروهای زرهی بیشتری از جمله تانک‌های چرخ دار ساخت فرانسه خواهیم داشت. این چیزی است که سیگنال روشنی به همه شرکای ما می دهد: اکنون هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که تانک‌های سبک غربی تاکنون به اوکراین تحویل داده نشده است.»

روز چهارشنبه  آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین تأیید کرد که فرانسه تانک‌های چرخ دار از نوع AMX-10RC و خودروهای زرهی باستیون (Bastion) را به کی‌یف تحویل خواهد داد.

در همان روز، گزارش شد که امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، در گفتگو با ولادیمیر زلنسکی، به وی قول داده است که تانک‌های چرخدار AMX-10RC را به کی‌یف عرضه کند.

این در حالی است که روز گذشته، آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین هشدار داد که اگر برلین تانک‌های آلمانی را به کی‌یف ارسال نکند، ممکن است در خاک آلمان درگیری رخ دهد.

در اواخر ماه دسامبر آندری ملنیک، معاون وزیر امور خارجه اوکراین، استدلال های آلمان در مورد امتناع از تامین تانک مورد نیاز کی‌یف را قانع کننده ندانست. وی از اولاف شولز، صدراعظم آلمان خواست تا در تصمیم خود برای تامین خودروهای جنگی پیاده نظام ماردر (Marder) و تانک های لئوپارد (Leopard) تجدید نظر کند. به گفته او، ارتش اوکراین به نفربرهای زرهی فوکس (Fuchs) و خودروهای جنگی ویزل (Wiesel) نیاز دارد.

پیش از این، در اواسط ماه دسامبر، شولز اعلام کرده بود که عدم تحویل خودروهای جنگی پیاده نظام ماردر و تانک‌های لئوپارد به اوکراین، مانع از بروز درگیری مستقیم بین روسیه و ناتو خواهد شد. به گفته صدراعظم، در عین حال، آلمان آماده است به حمایت از کی‌یف ادامه دهد، اما این کار را به تنهایی انجام نخواهد داد.

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز به نوبه خود، پیش از این اعتراف کرد که کی‌یف نتوانست موافقت آلمان در مورد تامین تانک برای ارتش خود را جلب کند.

به گزارش نشریات آمریکایی، دولت ایالات متحده نیز به دلیل ترس از درگیری با روسیه، هرگز برخی انواع تسلیحات پیشرفته، از جمله موشک‌های تاکتیکی دوربرد ATACMS را در اختیار کی‌یف قرار نخواهد داد، زیرا ارتش اوکراین با آنها می‌تواند به عمق خاک روسیه حمله کند. 

 در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و شانزدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

اعلام هشدار حمله هوایی در چهار منطقه اوکراین 

داده‌های منابع رسمی برای هشدار به مردم نشان می دهد که در طول شب گذشته، پنجشنبه، در چهار منطقه از خاک اوکراین آژیر هشدار حمله هوایی به صدا درآمد.

هشدار حمله هوایی برای ساکنان مناطق چرکاسک، دنپروپتروفسک، کیروواگراد و پولتاوسکی اعلام شد.

روز چهارشنبه نیز، چندین بار هشدار حمله هوایی در سراسر اوکراین اعلام شد.

وقوع یک انفجار در شهر ملیتوپل در منطقه زاپروژیا 

مقامات محلی زاپروژیا از شنیدن شدن صدای انفجار در حومه شهر ملیتوپل در این منطقه  در نیمه شب گذشته خبر دادند. بر اساس اطلاعات اولیه، بلافاصله سیستم دفاع هوایی این منطقه به کار افتاد. جزئیات این حادثه هنوز مشخص نشده است.

ارتش اوکراین بیش از 330 گلوله به سمت دونتسک شلیک کردند

دفتر نمایندگی دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی مسائل مربوط به جنایات جنگی اوکراین صبح امروز گزارش داد که طی 24 ساعت گذشته، نیروهای مسلح اوکراین 332 گلوله با کالیبرهای مختلف به سمت مناطق مسکونی جمهوری مردمی دونتسک شلیک کردند.
طبق این گزارش، 28 حمله از سیستم موشکی پرتاب چندگانه (HIMARS) آمریکایی صورت گرفته و هشت گلوله نیز از توپخانه با کالیبر 155، 152 و 122 میلی متر انجام شد.

آمریکا هرگز برخی تسلیحات را به اوکراین نخواهد داد

 نشریه آمریکایی پولیتیکو روز چهارشنبه گزارش داد که واشنگتن به دلیل ترس از درگیری با روسیه، هرگز سه نوع سلاح: هواپیماهای F-35، تانک‌های آبرامز (Abrams) و سیستم‌های ATACMS را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد. 

این نشریه نوشت: «علاوه بر اینها، برخی تسلیحات نظامی دیگری نیز وجود دارد که ایالات متحده مطلقاً هرگز آنها را به اوکراین تحویل نخواهد داد، از جمله کلاهک‌های هسته‌ای، کشتی‌های جنگی با هر اندازه، بمب‌افکن‌های B-52 و البته جت‌های جنگنده F-35. ضمن اینکه، آموزش خلبانان اوکراینی برای هدایت و نگهداری این جنگنده های آمریکایی زمان زیادی می برد.»

به نوشته این مجله، علاوه بر این، کارشناسان نظامی یادآور شدند که واشنگتن سامانه‌های موشکی تاکتیکی از نوع  ATACMS را به کی‌یف تحویل نخواهد کرد، زیرا  ارتش اوکراین با آنها می‌تواند به عمق خاک روسیه حمله کند. 

روز چهارشنبه، مشخص شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده تایید کرد که ایالات متحده آمریکا در حال بررسی امکان تامین خودروهای جنگی پیاده نظام برادلی (Bradley) به کی‌یف است.

این در حالی است که روز گذشته مشخص شد واشنگتن با درخواست ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برای تامین موشک‌های تاکتیکی دوربرد ATACMS موافقت نکرده است.

به گزارش این نشریه، کاخ سفید معتقد است که استفاده از ATACMS توسط ارتش اوکراین از لحاظ رویارویی با روسیه بسیار خطرناک است، زیرا این موشک‌ها می توانند مسافتی تا 300 کیلومتر را پوشش داده و به عمق خاک روسیه برسند.

بایدن امکان انتقال خودروهای جنگی بردلی به اوکراین را بعید ندانست

طبق گزارش رسیده از کاخ سفید در شب گذشته، چهارشنبه،  جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده تایید کرده است که دولت آمریکا در حال بررسی امکان تامین خودروهای جنگی پیاده نظام بردلی (Bradley) به کی‌یف است. رهبر آمریکا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد امکان ارسال این تجهیزات پاسخ مثبت داد.

پیش از این در اواخر ماه دسامبر، آژانس خبری بلومبرگ به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که دولت آمریکا در حال بررسی ارسال خودروی جنگی بردلی به اوکراین است. در عین حال یادآور شد که تصمیم نهایی در این مورد هنوز گرفته نشده است.

خودروی جنگی پیاده نظام بردلی (Bradley) برای حمل و نقل پیاده نظام و انجام ماموریت شناسایی طراحی شده است. عملکرد آنها این امکان را می دهد تا توانایی های رزمی در جبهه زمینی تقویت شود. 

 آمریکا از روسیه انتظار دارد که اصل متقابل در تعداد دیپلمات‌ها در دو کشور را رعایت کند

ند پرایس، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایالات متحده شب گذشته، چهارشنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، تعداد دیپلمات های روسی در ایالات متحده بیشتر از تعداد دیپلمات های آمریکایی در فدراسیون روسیه است. 

وی گفت: «ما روی داشتتن تعداد برابر دیپلمات در مسکو و واشنگتن حساب می کنیم. این اصل عمل متقابل است که انتظار داریم در سراسر جهان در روابط دیپلماتیک ما تحقق یابد.»

پرایس تاکید کرد که ایالات متحده امیدوار است شاهد پیشرفت در موضوع کار نمایندگی های دیپلماتیک دو کشور باشد. وی افزود: روسیه محدودیت هایی را بر تعدادی از پرسنل نمایندگی دیپلماتیک آمریکا اعمال کرده است که توانایی های سفارت ایالات متحده را محدود کرده است.

پیش از این، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داده بود که واشنگتن ممکن است سطح روابط دیپلماتیک با مسکو را کاهش دهد و دیپلمات های روس بیشتری را اخراج کند. به گفته وی، بدتر شدن روابط با آمریکا، اقدامی عمدی و نتیجه انتخاب مقامات مسکو نیست، بلکه این کشور  فقط بر اساس اصل "چشم در برابر چشم" عمل می کند.

نخست وزیر اوکراین انرژی و امنیت را اولویت‌های اصلی در سال 2023 نامید

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین، در نشست روز چهارشنبه دولت، وظایف و زمینه های اصلی کار کابینه وزرا در سال 2023 را فهرست بندی کرد.

وی تاکید کرد: زیرساختارهای امنیتی به طور فعال ایجاد خواهد شد. این شبکه گسترده ای از پناهگاه های مجهز مدرن در فاصله چند قدمی مناطق پرجمعیت است. یکی دیگر از اولویت های کلیدی، جبهه انرژی است. بازسازی اوکراین نیز از جمله دیگر اولویت‌های اصلی دولت خواهد بود.

علاوه بر این، به گفته نخست وزیر اوکراین، توجه به تامین تجهیزاتی ارتش، تقویت دفاع و امنیت، ادغام این کشور در اتحادیه اروپا و ناتو، ثبات مالی کلان و حمایت تجاری از دیگر مسائل ضروری است.

دفتر زلنسکی انتقال تانک و خودروهای زرهی فرانسوی به کی‌یف را تایید کرد

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین تأیید کرد که فرانسه تانک های چرخ دار AMX-10RC و خودروهای زرهی باستیون را به کی‌یف ارسال خواهد کرد.

وی شب گذشته در کانال تلگرام خود نوشت: «تانک های سبک و خودروی زرهی از فرانسه در راه است و این خبر بسیار خوبی است.»

پیش از این گزارش شده بود که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در گفتگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود، به ولادیمیر زلنسکی قول داده تانک های چرخ دار AMX-10RC را به کی‌یف تحویل دهد.

علاوه بر این، همانطور که رسانه های اوکراینی گزارش دادند، ماکرون وعده داده که نفربر زرهی چند منظوره فرانسوی Bastion 2010 را در اختیار کی‌یف قرار دهد.

در اواخر ماه دسامبر، ماکرون در سخنرانی سال نوی خود گفت که فرانسه "تا رسیدن به پیروزی" به ارائه کمک لازم به اوکراین ادامه خواهد داد.

وی همچنین به مردم فرانسوی در خصوص رفع بحران این کشور اطمینان داد و گفت: سال 2023 سال چالش‌ها خواهد بود ولی  بر آنها فائق خواهیم شد.

پروفسور آمریکایی: ترس اصلی زلنسکی باید قضاوت مردم اوکراین درباره او باشد

ریچارد ولف، اقتصاددان آمریکایی روز گذشته 4 ژانویه ابراز عقیده کرد، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین باید از این مسئله واهمه داشته باشد که مردم این کشور از او به دلیل به درازا کشاندن درگیری نظامی برای مدت طولانی در این کشور متنفر شوند.

این کارشناس آمریکایی در توییتر خود نوشت: «زلنسکی می گوید: اوکراینی ها هرگز روس‌ها را نخواهند بخشید. <...> ولی چیزی که زلنسکی باید از آن بترسد این واقعیت است که اوکراینی ها هرگز او را به خاطر اقدامات نظامی و تصمیماتش در جنگ و در سیاست  نخواهند بخشید. <...>  او به سرعت می تواند  از یک قهرمان به خیانتکار شرور تبدیل شود.»

سیاستمداران و کارشناسان کشورهای غربی بارها از آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل طولانی کردن عمدی درگیری نظامی در خاک اوکراین به دلیل ارسال تسلیحات به نیروهای مسلح اوکراین و تامین مالی رژیم کی‌یف انتقاد کرده و این اقدام را قربانی کردن مردم اوکراین، تا آخرین فرد نامیده‌اند.  

اعتراف آمریکا به موفقیت‌های نیروهای مسلح روسیه در جهت گیری آرتموفسک 

یک مقام ارشد دولت آمریکا شب گذشته، اعتراف کرد که نیروهای مسلح روسیه در عملیات های رزمی در منطقه آرتموفسک (باخموت به نام اوکراینی) در سرزمین دونتسک پیشرفت قابل توجهی دارند.

یکی از مقامات رده بالای اجرایی در دولت ایالات متحده که نامش فاش نشده، به خبرنگاران گفت: « … با این حال، روس‌ها پیشرفت فزاینده ای دارند. و ما معتقدیم که آنها به پیشروی تدریجی و فزاینده در این (جهت گیری) ادامه می دهند.» 

در همان زمان ، وی در عین حال یادآور شد که ظاهراً نتیجه رویارویی نظامی در جهت آرتموفسک هنوز مشخص نیست ، زیرا طرف اوکراینی به مبارزه ادامه می دهد.

کاخ سفید: آمریکا در هفته‌های آینده  کمک‌های نظامی جدیدی به کی‌یف ارائه می‌کند

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته، چهارشنبه چنین اظهاراتی را بیان کرد. ایالات متحده قصد دارد در روزها و هفته های آینده به اوکراین کمک های نظامی جدیدی ارائه کند. البته به گفته وی، واشنگتن انتظار ندارد خصومت ها به زودی پایان یابد. 

کربی گفت: «در شرق [اوکراین]، جنگ در چند هفته گذشته به شدت گسترش یافته و شدید شده است. من فکر می کنم باید انتظار داشته باشیم که این نوع جنگ برای مدتی طولانی ادامه یابد، به همین دلیل است که ما به ارائه کمک های امنیتی به اوکراین ادامه می دهیم. شما خواهید دید که چگونه در روزها و هفته های آینده دوباره این کار را انجام خواهیم داد.

به گفته وی، بسته های کمک های نظامی جدید شامل تاسیسات مضاعف سامانه موشکی پرتاب چندگانه ضافی HIMARS نیز خواهد بود.

در آخر ماه دسامبر، دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین، اعلام کرد که بیش از 10 ماه از سال 2022، شرکای غربی بیش از 31 میلیارد دلار به اوکراین انتقال دادند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 956112

مهمترین اخبار ایران و جهان: