نیوز سیتی!
09 بهمن 1401 - 14:13

امسال کمبود تولید گاز نداشتیم که هیچ افزایش هم داشتیم/ گازرسانی به روستاهای محروم به دستور رئیس جمهور

مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران با بیان اینکه در منطقه ۷ به خصوص همدان به علت قرار گرفتن در کریدورهای غرب کشور مشکی برای انتقال گاز وجود ندارد گفت: امسال نسبت به سال گذشته کمبود تولید نداشتیم و حتی افزایش تولید صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مهدی زارع ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران یکی از مناطق ۱۰ گانه انتقال گاز در کشور است اظهار کرد: ستاد این منطقه در همدان واقع شده و به ۶ استان غربی از جمله مرکزی، کردستان، لرستان، کرمانشاه، همدان ایلام و بخشی از استان‌های چون آذربایجان غربی، زنجان و قزوین خدمات‌رسانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵ هزار کیلومتر خطوط انتقال تا ۵۶ اینچ در این منطقه در حال بهره‌برداری است افزود: این منطقه یکی از مناطق استراتژیک در شرکت انتقال گاز ایران به شمار می‌رود که دارای بالاترین نرخ رشد و توسعه بین مناطق است.

مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران با تاکید بر اینکه چهار ایستگاه تقویت فشار در این منطقه چون اراک، فامنین، بیجار و کوهدشت وجود دارد تصریح کرد: در این منطقه ۱۵۰ هزار کیلومتر خدمات رسانی انجام می‌شود و به طور خلاصه ماموریت ما انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره‌ور گاز است‌.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهداف عمده منطقه ۷ اشاره کرد و گفت: اطمینان از استمرار و پایداری انتقال گاز در غرب کشور و بهره‌گیری از این نعمت در طول شبانه‌روز و افزایش بهره‌مندی مردم منطقه از سوخت پاک و بالا رفتن سطح رفاه نسبی با توجه به شرایط آب و هوایی سرد منطقه شماری از اهداف ماست.

زارع در ادامه به مباحث صادرات پرداخت و گفت: صادرات به عراق با توجه به قرارداد و تعمیرات به مدت ۱۲ روز قطع شد که همزمان با  برودت هوا بود به این ترتیب که صادرات ما در این برهه صفر شد، اگرچه این میزان در تابستان با تولید مازاد به ۳۶ میلیون متر مکعب در روز رسیده بود.

وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه ۷، بالغ بر ۸۵۲ میلیون متر مکعب گاز منتقل شده که از این میزان حدود ۱۶ میلیون متر مکعب به استان همدان تحویل داده شده است.

مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران با بیان اینکه از این میزان ۵ میلیون متر مکعب در شهر همدان مصرف شده است بیان کرد: امروز هم فشار گاز در ورودی شهر همدان به ۶۰۰ PSI رسیده، البته که نسبت به سال گذشته افزایش مصرف داشتیم.

وی با ذکر این مهم که امسال نسبت به سال قبل کمبود تولید نداشتیم و حتی افزایش تولید نیز صورت گرفته است یادآور شد: اگرچه دو نکته در رابطه با شرایط اخیر به چشم می‌خورد که اهم آن توسعه گازرسانی به روستاهای محروم به تدبیر دولت مردمی سیزدهم است و مورد بعدی هم برودت بی‌سابقه دما در کشور بوده است.

زارع ادامه داد: افت فشار رابطه مستقیم با مقدار مصرف دارد و وقتی مصرف بیشتری صورت می‌گیرد افت فشار را به دنبال دارد اگرچه منطقه ۷ به خصوص همدان به علت قرار گرفتن در کریدورهای غرب کشور مشکی برای انتقال وجود ندارد.

وی عنوان کرد: خط قرمز ما گازرسانی به مردم است از همین رو در مواقع لزوم مثل افزایش مصرف، گاز صنایع قطع خواهد شد که این موضوع نیز از سوی ستاد مرکزی تصمیم‌گیری می‌شود.

مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه در منطقه ۷، ۳۵ میلیارد متر مکعب در ۱۰ ماه امسال گاز منتقل شده است افزود: ۲۲ میلیارد متر مکعب از این میزان به منطقه ۸ یعنی شمال غرب منتقل شده و حدود ۷ میلیارد متر مکعب از نفت شهر به عراق صادر شده که نسبت به سال قبل رشد داشته است.

پایان پیام/۸۹۰۳۳/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1005056

مهمترین اخبار ایران و جهان: