نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 14:19

بسیاری از دستگاه ها در زمینه تشویق فرزندآوری اقدامی نکرده اند

رشت- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ترویج فرزند آوری در برخی مناطق کم‌رنگ است، گفت: با توجه به تأکیدات مکرر هنوز بسیاری از دستگاه‌ها در تشویق فرزندآوری اقدامی نکرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی آشوبی امروز یکشنبه در هفتمین قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اظهار کرد: تمام مصوبات گذرانده شده در قرارگاه جوانی جمعیت، باید اجرا، پایش و ارزیابی شوند.

وی با بیان اینکه باید علاوه بر تشویق خیران سلامت به مشارکت در طرح فرزند آوری، می‌توان از ظرفیت نمایندگان مجلس نیز در راستای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بهره گرفت، افزود: شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها در گیلان می‌توانند با رایزنی و تبادل‌نظر از ظرفیت نمایندگان مجلس در راستای بهداشت باروری و درمان نازایی استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ذوق و خلاقیت یکی از مراکز بهداشتی در شهرستان آستانه‌اشرفیه پیرامون آموزش پیش از ازدواج و مراقبت‌های حین بارداری تصریح کرد: در سطح بهداشت و درمان فضاهای کافی و بسیار خوبی برای ترویج فرهنگ فرزند آوری و آموزش پیش از ازدواج وجود دارد که می‌توان از این فضاها بهترین بهره را برد.

آشوبی با بیان اینکه وضعیت جمعیت در شهرستان‌های غربی نسبت به شرق استان، بهتر است، افزود: شهرستان تالش علیرغم داشتن وضعیت بهتر در مقایسه با دیگر شهرستان‌ها اما باز در معرض تهدید جمعیتی قرار دارد و باید مراقبت‌ها از جمعیت فعال و باروری آن، مورد توجه قرار بگیرد.

وی از بهبود وضعیت ترویج و تبلیغ فرهنگ فرزند آوری در مراکز سلامت‌محور استان خبر داد و گفت: متأسفانه علیرغم درخواست و تأکیدات مکرر، هنوز بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اقدامی در رابطه با ترویج و تشویق به فرزند آوری انجام نداده و بسیار کمرنگ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر تشدید نظارت، بررسی و پایش مستمر مصوبات شورا تأکید کرد و گفت: تشکیل کارگروه پایش مصوبات و بررسی ازآنچه تصویب و انجام می‌شود در تحقق سیاست‌های جمعیتی بسیار لازم و ضروری است.

آشوبی با اشاره به فعالیت بخش nicu در زنده ماندن نوزادان پس از تولد، تصریح کرد: در گیلان، هفت فوق تخصص نوزادان در بخش دولتی فعالیت می‌کنند و بخش خصوصی علیرغم داشتن بخش، از وجود پزشکان فوق تخصص نوزادان، محروم است و باید تمهیدات لازم برای حضور پزشک در بخش خصوصی برای ارائه خدمات درمانی به نوزادان اتخاذ شود.

وی بر لزوم تلاش و پیگیری همگانی در راستای بخشودگی مالیاتی مادران باردار و دارای فرزند گفت: توسعه خدمات رفاهی به کارکنان در نظام سلامت به جهت حمایت از خانواده در دستور کار قرار دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1292712

مهمترین اخبار ایران و جهان: