نیوز سیتی!
22 تیر 1402 - 20:40

بایدن: پریگوژین باید حواسش را جمع کند که «مسموم» نشود

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به شورش نافرجام فرمانده ارتش خصوصی «واگنر» علیه مسکو، به او توصیه کرد «مراقب باشد که مسموم نشود»!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشستی مطبوعاتی در هلسینکی، مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همین حالا هم جنگ اوکراین را «باخته» است. وی همچنین به یوگنی پریگوژین، فرمانده شورشی گروه واگنر هم توصیه‌ای کرد!

بایدن پس از مذاکره با سران کشورهای نوردیک مدعی شد که منابع مسکو رو به اتمام بوده و با توجه مصائب اقتصادی روسیه، ولادیمیر پوتین، همین حالا در جنگ اوکراین شکست خورده است!

همچنین به ادعای بایدن، ضدحملات کی‌یف علیه مسکو، به احتمال زیاد روسیه را مجبور به مذاکره می‌کند و اوکراین هم قطعا به ناتو ملحق خواهد شد.

بایدن پیش‌ازاین در واکنش به پرسش خبرنگاران درباره تصمیم جنجالی کاخ سفید برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین گفته بود که چون «سلاح‌های اوکراین روبه‌اتمام است، تصمیم به تامین مهمات خوشه‌ای برای کی‌یف گرفته است»!

وی همچنین مدعی شد که هیچ احتمالی وجود ندارد که پوتین در جنگ اوکراین برنده شود. رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد که به نظر او «هیچ احتمال واقعی و عینی وجود ندارد که پوتین از سلاح اتمی استفاده کند.»

بایدن که در محافل سیاسی آمریکا نگرانی‌های زیادی درباره سن و سال بالا و شرایط جسمانی او مطرح شده و دست کم هفته‌ای یک بار، ویدئو، تصویر یا صوتی از گاف‌های بیشمار او در رویدادهای مختلف سوژه فضای مجازی می‌شود، پیش‌تر در واکنش به استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس هشدار داده بود که تهدید پوتین به استفاده از سلاح اتمی، تهدیدی واقعی است!

وی همچنین به شورش واگنر و پریگوژین نیز پرداخت و گفت: فقط خدا می‌داند که او مشغول انجام چه کاری است.

بایدن با هشدار به پریگوژین درباره احتمال مسموم شدن، اضافه کرد: اگر جای او بودم، حواسم را جمع می‌کردم که چه چیزی می‌خورم و چشم از منوی غذا برنمی‌داشتم!

اظهارات بایدن در حالی است که رابرت آبرامز، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا دیروز مدعی شد پریگوژین که در شورشی نافرجام و کوتاه‌مدت، علیه مسکو اقدام کرده بود، احتمالاً مرده یا زندانی شده است!

پریگوژین ۶۲ ساله در دوره‌ای که فرماندهی واگنر را برعهده داشت، به طور علنی مقامات ارشد نظامی روسیه به ویژه سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور را به‌دلیل نحوه مدیریت جنگ اوکراین، به شدت هدف انتقاد قرار داده بود. موضع‌گیری او علیه مقامات جنگی مسکو در نهایت به شورش او و گروه واگنر و تصرف کوتاه‌مدت شهر روستوف منجر شود.

اما اندکی پس از حرکت او و افرادش به سمت مسکو، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس بلافاصله میانجی‌گری کرد و پریگوژین به افرادش دستور عقب‌نشینی داد. براساس توافق کرملین و پریگوژین، او از اتهامات خیانت تبرئه و به بلاروس تبعید شد. با این حال، لوکاشنکو هفته گذشته گفت که فرمانده واگنر به روسیه بازگشته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1357256

مهمترین اخبار ایران و جهان: