نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 01:02

وعده‌های بی‌ثمر برای تحقق مسئولیت اجتماعی/ حق استان بوشهر ادا شود

بوشهر- وعده‌ها برای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان بوشهر تاکنون بی‌نتیجه مانده و حق استان بوشهر در این زمینه ادا نشده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر میزبان صنایع عظیم نفت، گاز، پتروشیمی و دیگر صنایع مرتبط با حوزه انرژی است که از شمال تا جنوب استان را در خدمت تأسیسات و زیرساخت‌های خود گرفته‌اند.

این صنایع علاوه بر تاسیساتی که از دل دریا دارند و تا ۱۰۰ کیلومتر در دریا پیشروی کرده‌اند، بخش عظیمی از سواحل استان را نیز در تسخیر خود دارند و و خطوط انتقال و توزیع آنها نیز مناطق مختلف استان را به هم دوخته است.

وجود این صنایع در استان بوشهر باعث ورود آلودگی‌های متعدد و متنوع به دریا، آب، خاک، هوا و… شده و مسائل و مصائب فراوانی را برای سلامتی مردم ایجاد کرده است.

در کنار این مسائل و مشکلاتی که این صنایع برای استان داشته‌اند، مواهب آنها کمتر نصیب مردم استان بوشهر شده است؛ یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه، اشتغال ۷۰ درصدی نیروهای غیربومی در صنایع پارس جنوبی است.

سال‌ها است که بنگاه‌های اقتصادی در سطح جهان ملزم به ایفای مسئولیت اجتماعی در قبال محیط پیرامونی خود شده‌اند و در بسیاری موارد بیش از این الزامات در زمینه مسئولیت‌های خود عمل می‌کنند ولی در استان بوشهر این موضوع همچنان محقق نشده است.

صنایع بزرگ نفت و گاز استان بوشهر با وجود کمک‌های جزئی که در توسعه زیرساخت‌ها و یا کمک‌های موردی در برخی زمینه‌ها داشته‌اند ولی حق مطلب را ادا نکرده و مردم در محیط پیرامونی این صنایع مطالبات بی‌شماری دارند که پاسخ داده نشده است.

با وجود پیگیری‌های مستمری که مسئولان استان بوشهر و نمایندگان این استان در سطح ملی برای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی صنایع داشته‌اند و مسئولان ملی نیز مصوبات و وعده‌های فراوانی در این زمینه داشته‌اند، ولی تا تحقق آنها فاصله زیاد است.

اجرای مسئولیت اجتماعی منفعت دو سویه دارد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر همواره پیگیری‌های زیادی را برای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در استان داشته و در تریبون‌های نماز جمعه این موضوع را بارها یادآوری کرده است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری روز گذشته در دیدار با مسئولان نفت و گاز پارس خواستار ایفای تعهدات این شرکت‌ها در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شد و بیان کرد: باید به استان بوشهر نگاه بهتری صورت گیرد.

امام جمعه بوشهر، همواره تاکید جدی بر رفع آلایندگی و حفظ محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین ابعاد مسئولیت‌های اجتماعی و توسعه متوازن محیط پیرامونی با توسعه صنعت و همچنین توجه به اشتغال جامعه پیرامونی صنعت داشته است.

به گفته صفایی بوشهری، اجرای مسئولیت اجتماعی منفعت دو سویه خواهد داشت و صنعت بدون توجه به مسئولیت‌های اجتماعی با مشکلات زیادی روبرو می‌شود.

وعده‌های بی‌ثمر برای تحقق مسئولیت اجتماعی/ حق استان بوشهر ادا شود

لزوم اجرای عادلانه مسئولیت‌های اجتماعی

نماینده جنوب استان بوشهر نیز در دیداری که با وزیر نفت داشت، بر اجرای صحیح و عادلانه مسئولیت‌های اجتماعی و توجه به مناطق پیرامونی صنایع نفت و گاز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تاکید کرد.

حجت الاسلام موسی احمدی افزود: در دیدار با وزیر نفت با تشریح شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه و نقش مردم در امنیت پایدار بر اجرای صحیح و عادلانه مسئولیت‌های اجتماعی و توجه به مناطق پیرامونی صنایع نفت و گاز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه، کنگان، جم و دیّر تأکید شد.

حق این مردم شریف بسیار بیشتر از آن است که تاکنون در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی انجام شده است و نباید شاهد مشکلات آموزشی، بهداشتی، درمانی، تفریحی و به‌ویژه بیکاری در این مناطق باشیم وی افزود: مردم چهار شهرستان عسلویه، کنگان، جم و دیّر نقش مهمی در ایجاد امنیت صنایع و موفقیت وزارت نفت در اجرای پروژه‌های اقتصادی دارند و همواره با نجابت مثال‌زدنی خود و ولایت‌مداری و وطن‌دوستی‌شان مانع هرگونه سوء‌استفاده دشمن برای ایجاد مانع در برابر سیاست‌های اقتصادی کشور شده‌اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حق این مردم شریف بسیار بیشتر از آن است که تاکنون در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی انجام شده است و نباید شاهد مشکلات آموزشی، بهداشتی، درمانی، تفریحی و به‌ویژه بیکاری در این مناطق باشیم.

نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس از اراده وزیر در تحقق کامل مسئولیت‌های اجتماعی و رویکرد جدید وزارت نفت برای مدیریت شورای راهبردی پتروشیمی‌های پارس هم قدردانی کرد و گفت: این رویکرد جدید و متمرکز شدن مسئولیت‌های اجتماعی همان وعده رئیس‌جمهور در سفر به بوشهر و عسلویه است که هم‌اکنون شاهد تحقق آن هستیم و از این بابت از «آیت‌الله رئیسی» و «مهندس اوجی» تشکر می‌کنم.

دستور وزیر نفت به شرکت‌ها

وزیر نفت گفت: همه شرکت‌های دولتی و خصوصی، به‌ویژه پتروشیمی‌ها را مکلف کرده‌ایم با هماهنگی کامل با وزارت نفت به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود بپردازند.

جواد اوجی در دیدار با نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس اظهار داشت: کمک به دولت انقلابی، انتظار نماینده جنوب بوشهر و توقع مردم چهار شهرستان کنگان، دیّر، جم و عسلویه از نفت به حق است.

وی بیان داشت: بنا بر دستور رئیس‌جمهور، همه شرکت‌های دولتی و خصوصی، به‌ویژه پتروشیمی‌ها را مکلف کرده‌ایم با هماهنگی کامل با وزارت نفت به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود بپردازند.

وزیر نفت اضافه کرد: سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نماینده وزارت نفت در منطقه است و از این پس همه زیر نظر مدیریت یکپارچه این سازمان عمل می‌کنند.

انتظار می‌رود وعده‌های مسئولان به ویژه وزارت نفت برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی صنایع پارس جنوبی در استان بوشهر محقق شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1399553

مهمترین اخبار ایران و جهان: