نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 10:23

روند بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان حزبی و گروهی نیست

تفرش- رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی گفت: روند بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان حزبی و گروهی نیست و به هیچ عنوان تحت نظر کسی قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام امیدرضا مبارک‌آبادی با اشاره به انتخابات سال جاری مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: در استان مرکزی هماهنگی‌هایی بین دفتر نظارت و ستاد انتخابات استان شکل گرفته و جلسات هم اندیشی برگزار شده است.

وی با اشاره به شبکه هیئت نظارت در شهرستان‌ها اظهار کرد: دوره‌هایی در طول سال جهت جذب، پالایش و آموزش قریب به هشت هزار نفر در استان مرکزی برگزار شده است که با توجه به تغییرات باید نیروهای جدید آموزش‌های تخصصی لازم را ببینند و آمادگی لازم را جهت اجرای انتخابات داشته باشند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی در خصوص قانون جدید انتخابات مصوب در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این قانون بیشتر در روند اجرا تغییراتی ایجاد شده است.

مبارک آبادی با بیان اینکه یکی از شرایط ثبت نام افراد برای حضور در عرصه انتخابات داشتن حداقل پنج سال سابقه کار مدیریتی، آموزشی و یا قضائی است، ادامه داد: مرجع رسیدگی کننده به این امر سازمان امور استخدامی تعیین شده است.

وی با اشاره به دیگر موارد قانون انتخابات بیان کرد: برای بررسی صلاحیت‌ها زمان بیشتری داده شده و در زمینه تخلفات و جرایم انتخاباتی موضوع جرم انگاری را سخت‌تر کرده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی با تاکید بر این مطلب که تغییرات در قانون جدید باعث تغییر در روند بررسی صلاحیت‌ها و موضوعات دفاتر نظارتی شهرستانی و استانی شورای نگهبان نمی‌شود، اظهار کرد: ملاک کار شورای نگهبان، قانون بوده و هست بنابراین شورای نگهبان در بحث بررسی صلاحیت‌ها کوتاه نمی‌آید.

مبارک آبادی به چهار راهبرد رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت انتخابات از مواردی است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌هایشان به آن تاکید دارند.

وی عنوان کرد: روند بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان حزبی و گروهی نیست و به هیچ عنوان تحت نظر کسی نیست که بخواهد تطمیع یا تهدید و یا امر و نهی کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی حفظ آبروی افراد را حق هر شرکت کننده در عرصه انتخابات دانست و گفت: براساس اصل ۸۴ قانون اساسی هر نماینده در برابر تمام ملت ایران مسئول است و در واقع یک نفر برابری می‌کند با ۸۰ میلیون نفر پس حفظ آبرویش و رعایت حقوقش باید در نظر گرفته شود که این وظیفه سنگین‌تری را به دوش شورای نگهبان قرار می‌دهد.

مبارک آبادی ادامه داد: مستندات محکمی که از شبکه‌های مختلف در عرصه‌های مختلف اطلاع رسانی، تحقیقات، فضای مجازی و گزارشات مردمی ارسال می‌شود همه باید با دقت لازم بررسی شود تا مبادا حق کسی ضایع شود.

وی در خصوص الکترونیکی شدن انتخابات گفت: چنین موضوعی در حال حاضر مطرح نیست بنابراین اگر بسترهای لازم توسط وزارت کشور فراهم شود شورای نگهبان آمادگی الکترونیکی کردن انتخابات را دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی به تشکیل ستاد پیشگیری از تخلفات جرایم انتخاباتی در دادگستری جهت پیگیری جرایم انتخاباتی اشاره کرد و گفت: کسانی که حد و مرز را رعایت نکنند و به جای تبلیغ از تخریب استفاده کنند در ستاد پیشگیری لحاظ می‌شود.

مبارک آبادی در پایان تصریح کرد: اگر جرایم کاندیداها در فضای مجازی موثق باشد قطعاً مورد بررسی قرار خواهد گرفت و همچنین اگر فعالیت‌های آشکار سازمان یافته‌ای مشاهده شود مورد بررسی قرار گرفته و برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1419209

مهمترین اخبار ایران و جهان: