نیوز سیتی!
28 آذر 1402 - 09:22

برنده جایزه بزرگ کتاب روسیه را بهتر بشناسید

هجدهمین دوره مراسم جایزه بزرگ کتاب روسیه در خانه پاشکوف در مسکو برگزار شد و جایزه نخست به یوگنی وادالازکین برای رمان «چاگین» اهدا شد؛ در حالی که خوانندگان، نظر دیگری داشتند!

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، در این دوره ۳۲۲ کتاب برای این جایزه ادبی معرفی شده‌ بودند و در مرحله نخست ۵۱ اثر به فهرست اولیه راه یافتند که در نهایت ١٥ نویسنده با ١٥ کتاب برای سه جایزه بزرگ رقابت کردند.

آکادمی ادبی روسیه جایزه سوم خود (به همراه یک میلیون روبل) را به الکسی سالنیکوف برای رمان «تریگر سرّی» اهدا کرد. نویسنده فیلمنامه «تب پتروف» به کارگردانی کیریل سربرنیکوف با لبخندی کودکانه اعتراف کرد که از دریافت این جایزه شگفت‌زده شده است.

جایزه دوم (به همراه یک‌ و نیم میلیون روبل) به یوری بویدا برای «موهبت گفتار» رسید.

«جوایز ادبی نه ارزش کتاب را افزایش می‌دهند و نه کاهش. اما به این واقعیت کمک می‌کنند که ادبیات زنده است.» و در نهایت جایزه نخست این دوره (به همراه سه میلیون روبل) به وادالازکین برای رمان «چاگین» تقدیم شد. این رمان درباره یک آرشیودار است که دارای حافظه‌ای خارق‌العاده است.

نویسنده رمان‌های «هوانورد» که به فارسی نیز ترجمه شده است پس از دریافت جایزه از همسر و دخترش که هر کار ممکنی را برای کمک به او انجام می‌دهند، تشکر کرد.

مانند سایر ادوار نظر خوانندگان با آرای هیات داوران مغایرت چشمگیری داشت. در این بخش، رمان‌های «خبرنگار» از «زاخارا پریلپین»، «کمیته حفاظت از پل» از «دیمیتری زاخاروف» و «برف انسلادوس» از ادوارد ورکین به ترتیب برنده جایزه اول تا سوم شدند.

جایزه بزرگ ادبی روسیه به نام «کتاب بزرگ» در سال ٢٠٠٥ بنیانگذاری شد. این جایزه به بهترین اثر منثور به زبان روسی تعلق می‌گیرد.

پایان پیا/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1608909

مهمترین اخبار ایران و جهان: