نیوز سیتی!
19 مهر 1402 - 11:24

افزایش حمایت دانشجویان آمریکایی از فلسطینیان

در پی تحولات اخیر در اراضی اشغالی، حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم فلسطین و مخالفت با یهودیان حامی رژیم صهیونیستی به شدت افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنگ اخیر حماس و رژیم صهیونیستی منجر به تشدید مخالفت با صهیونیست‌ها میان گروه‌های دانشجویی در دانشگاه‌های ایالات مختلف آمریکا شده است و تشدید جو ضدیهود موجب نگرانی رؤسای این دانشگاه‌ها شده است.

به گزارش وبگاه «هیل» طی روزهای اخیر که حماس و رژیم صهیونیستی در جنگ با یکدیگر به سر می‌برند، درگیری‌ و اعتراضات طولانی بر سر حمایت از مردم فلسطین و درگیری با یهودیان در دانشگاه‌های مختلف آمریکا تشدید شده است.

پیش از آغاز درگیری‌ها میان دو طرف، نظرسنجی انجام گرفته شده از سوی موسسه تحقیقات بین‌المللی ایپسوس نشان داد که ۵۷ درصد از دانشجویان یهودی در آمریکا گفته بودند که یا شاهد یهود‌ستیزی در محل تحصیل خود بوده‌اند و یا اینکه آن را به طور مستقیم تجربه کرده‌اند.

حالا پس از آغاز درگیری‌های شدید میان حماس و اسرائیل این روند تشدید شده است و در همین راستا بسیاری از گروه‌های دانشجویی، اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی و رفتار وحشیانه این رژیم با مردم فلسطین را به شدت محکوم کرده‌اند.

در همین راستا، ۳۰ گروه دانشجویی دانشگاه هاروارد پس از آغاز این حملات، بیانیه ای در حمایت از فلسطین صادر کرده و رژیم صهیونیستی را مسئول تمامی خشونت ‌های اخیر بین دو طرف معرفی کرده‌اند.

در دانشگاه ایالت ویرجینیا نیز گروه‌های دانشجویی از اقدامات حماس حمایت کرده و عملکرد آن را نشان دهنده «گامی به سوی فلسطین آزاد» توصیف کرده‌اند.

این گروه در بیانیه‌ای نوشته‌اند: «ما در همبستگی با مبارزان مقاومت فلسطین و همه مردم تحت ستم در سراسر جهان که به دنبال آزادی و جهانی بهتر هستند، ایستاده‌ایم».

نامه دانشگاه هاروارد در حمایت از مردم فلسطین و حمله به رژیم صهیونیستی با واکنش بسیار شدیدی از سوی رئیس دانشگاه مواجه شده است و وی این موضع‌گیری‌های ضدیهود را مایه دردسر و تاسف دانسته است. با این حال روند یهود‌ستیزی در کمبریج با شدت زیادی در حال افزایش است.

 

علاوه بر این دانشگاه «تافتس» در شهر بوستون، ایالت ماساچوست نیز شاهد درگیری‌های شدید میان دانشجویان بر سر حمایت از فلسطین و نقد رژیم صهیونیستی بوده است.

مدیر ارشد اجرایی این دانشگاه، محیط دانشگاه را «وحشتناک» توصیف کرده است و گفته است هم زمان با افزایش درگیری‌های میان حماس و تل‌آویو، دانش‌آموزان یهودی «به طور باورنکردنی» از حضور در دانشگاه می ترسند.

به گفته مدیر ارشد اجرایی دانشگاه تافتس، اکثر دانشجویان از پیروزی‌های حاصل شده از سوی حماس بر رژیم صهیونیستی خوشحال شده و به طور آشکار این پیروزی را جشن می‌گیرند و از حماس در مقابل دانشجویان یهودی تعریف و تمجید می‌کنند.

 

در دانشگاه ایالتی آریزونا نیز دانشجویان در حمایت از فلسطین تظاهراتی بر پا کرده و در صفحات خود در شبکه اجتماعی ایکس پست‌هایی در حمایت از اقدامات حماس و حمله غافلگیرانه آن به مناطق اشغالی منتشر کرده‌اند.

در چنین شرایطی قانون‌گذاران آمریکایی در تلاش برای ایجاد مرزمشخص جهت جدا کردن حماس از مردم فلسطین است. امری که از سوی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا مورد قبول واقع نشده است.

پردیس‌های دانشجویی ایالات متحده سال‌هاست که کانون مناقشه‌های جدی بین حامیان فلسطین و یهودیان طرفدار رژیم صهیونیستی بوده است و شکل گیری هر خشونتی در خاورمیانه این درگیری‌ها را تشدید می کند.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه هفته جاری عملیات بزرگی تحت عنوان طوفان الاقصی را آغاز کردند که تا کنون به هلاکت بیش از ۱۰۰۰ اسرائیلی و زخمی شدن بیش از دو هزار نفر دیگر منجر شده است.

روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نیز گزارش داده که شمار تلفات صهیونیست‌ها در عملیات طوفان الاقصی به ۱۰۰۰ نفر می‌رسد و تعداد صهیونیست‌هایی که توسط رزمندگان مقاومت به اسارت گرفته شدند نیز بیش از ۱۵۰ نفر است.

بر اساس این گزارش، وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته (۱۸ مهر) اعلام کرد که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی، ۸۳۰ نفر در غزه به شهادت رسیده‌اند. بیش از چهار هزار نفر نیز در غزه و ۱۰۰ نفر نیز در کرانه باختری مجروح شده‌اند.

بر اساس آمار اعلام شده توسط منابع فلسطینی، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی طی حملات اخیر خود بیش از ۱۳ هزار منزل و ۱۰ مرکز درمانی را در نوار غزه ویران کرده‌اند.

این در حالی است که روز گذشته (دوشنبه) یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم تصمیم به حصر کامل غزه و قطع آب، برق، غذا و سوخت به روی مردم این منطقه گرفته است.

پایام پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1534797

مهمترین اخبار ایران و جهان: