نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 11:14

فرانسه: اروپا نیازمند یک توافق امنیتی با روسیه است

وزیر خارجه فرانسه گفته است که کشورهای غربی باید به یک توافق امنیتی به روسیه دست یابند که طبق آن به منافع روسیه احترام گذارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه تصریح کرد زمانیکه جنگ اوکراین به پایان برسد، رهبران کشورهای غربی می‌بایست با ایجاد یک معماری امنیتی به منافع روسیه احترام بگذارند.

وی روز گذشته (یکشنبه) در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «لوموند» با تأکید بر لزوم تحقق یک توافق امنیتی میان غرب و روسیه گفت: «ما دیدگاه منفی نسبت به ... رفتار روسیه داریم؛ با این‌حال، روسیه وجود دارد و همچنان وجود خواهد داشت».

وی ادامه داد: «حقیقت، تاریخ و جغرافیا به این مفهوم است که این کشور تا حد زیادی در قاره اروپا است. ما باید راهی برای بازسازی یک معماری امنیتی استوار پیدا کنیم که منافع ثبات همه را در نظر بگیرد».

بر اساس این گزارش، پیش از این نیز «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از آغاز سال گذشته میلادی گفته بود که اروپا باید درباره «نحوه ارائه تضمین به روسیه در زمانیکه به میز مذاکره بازگردد»، بحث و گفت‌وگو کند.

با این‌حال، هم ماکرون و هم کولونا همچنان پیوستن اوکراین به ناتو را تأیید کردند و این در حالی است که مسکو این اقدام را به عنوان یک تهدید امنیتی نمی‌پذیرد.

وزیر خارجه فرانسه همچنین به لوموند گفت که پاریس به حمایت از «حاکمیت تمام، استقلال و تمامیت ارضی» اوکراین حمایت می‌کند و ادعاهای کی‌یف بر قلمروهای سابق این کشور یعنی دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا و کریمه که در سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شد را مورد تأیید و حمایت قرار داد.

فرانسه در حالی بر حاکمیت تمام اوکراین تأکید کرده است که از نظر مسکو بازگشت این قلمروها به اوکراین قابل مذاکره نیست و هرگونه توافق احتمالی صلح با کی‌یف یا حامیان غربی این کشور را به موضوع به رسمیت شناخته شدن این قلمروها به عنوان قلمروهای روسیه وابسته دانسته است.

کولونا دومین مقام عالی‌رتبه اروپایی است که این هفته پیشنهاد داد که حامیان غربی کی‌یف، وعده امنیتی به روسیه بدهند.

«جرجیلی گولیاس» وزیر مسئول دفتر نخست‌وزیر مجارستان نیز در جریان سخنرانی برای دانشجویان در روز شنبه هفته جاری تصریح کرد که مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف بدون مشارکت آمریکا امکانپذیر نیست و «واشنگتن باید به روسیه ضمانت امنیتی بدهد و قطعاً نباید عضویت در ناتو را به اوکراین بدهد».

وی ادامه داد که گولیاس تصریح کرد علی‌رغم آن‌که رویه فاقد قدرت نظامی برای تهدید اروپای مرکزی است اما اوکراین نیز توانایی بازپس‌گیری قلمروهای سابق خود را ندارد. در این شرایط، صلح بین مسکو و کی‌یف می‌تواند از طریق استقرار حافظان صلح حفظ شود.

«ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان ماه گذشته به فاکس‌نیوز گفت: «بدون مشارکت روسیه در معماری امنیتی اروپا، ما نمی‌توانیم زندگی امنی برای شهروندانمان فراهم آوریم».

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1484497

مهمترین اخبار ایران و جهان: