نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 10:33

ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ جهان را به جنگ هسته‌ای نزدیک‌تر می‌کند

خبرگزاری رسمی کره شمالی هشدار داد که ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی به اوکراین، خطر جنگ هسته‌ای بین واشنگتن و مسکو را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، موسسه مطالعات بین‌المللی پیونگ‌یانگ با انتشار بیانیه‌ای در خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) هشدار داد طرح ارسال جنگنده‌های اف -۱۶ ساخت آمریکا به اوکراین، جهان را به خطر جنگ هسته‌ای بین مسکو و واشنگتن نزدیک‌تر می‌کند.

دراین بیانیه آمده است که «اجرای این طرح نیت شوم واشنگتن را نشان می‌دهد که با هر قیمتی به‌دنبال شکست راهبردی روسیه است.»

به نوشته این موسسه مطالعاتی کره شمالی «واقعیت موجود به‌روشنی ثابت می‌کند ایالات متحده جنایتکار اصلی است که مانع حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات می‌شود و با تحریک پیروان خود برای ارائه انواع سلاح‌های کشنده به اوکراین، کل اروپا را به سمت یک جنگ هسته‌ای وحشتناک سوق می‌دهد.»

هفته گذشته نیز رابرت کندی جونیور، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام کرد که ارسال جنگنده اف -۱۶ به اوکراین تهدیدی برای این کشور و بشریت است و منطقی‌تر است که برای حل بحران اوکراین، به‌جای جنگ، مذاکرات صلح آغاز شود.

کندی در شبکه اجتماعی «ایکس / توئیتر سابق» در واکنش به مقاله‌ای درباره چراغ سبز آمریکا برای تحویل اف -۱۶ به اوکراین، نوشت: تصمیمی بزرگ برای صنعت دفاعی اما فاجعه‌ای برای اوکراین و بشریت. مذاکره بهتر نیست؟ وی همچنین یادآور شد که این کمک‌ها «فروپاشی» نیروهای مسلح اوکراین را متوقف نخواهد کرد. این جنگنده‌ها به آموزش و نگهداری خیلی زیادی نیاز دارد. فیلم سینمایی که نیست!

یک مقام آمریکایی جمعه گذشته در گفت‌وگو با اسپوتنیک تأیید کرد که دولت آمریکا به محض تکمیل دوره آموزشی خلبانان اوکراینی، ارسال جنگنده اف -۱۶ از دانمارک و هلند به اوکراین را تأیید خواهد کرد.

رسانه‌ها هفته گذشته به نقل از مقامات آمریکایی نوشتند که نخستین گروه ۶ نفره از خلبانان اوکراینی نمی‌توانند تا قبل از تابستان ۲۰۲۴ دوره آموزشی پرواز با اف -۱۶ را تمام کنند چون باید چهار ماه کلاس آموزش زبان انگلیسی هم پشت سرگذاشته و اصطلاحات فنی را متوجه شوند. گفته می‌شود این خلبانان دوره آموزشی کار با اف -۱۶ را از ژانویه ۲۰۲۴ شروع کرده و آماده‌سازی آنها ۶ ماه طول می‌کشد و گروه دوم نیز احتمالاً اواخر ۲۰۲۴ دوره آموزشی را آغاز خواهند کرد.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰) آمریکا و متحدانش اقدام به تأمین تسلیحات و تجهیزات برای اوکراین کرده‌اند اما به مرور کمک‌های آنها از مهمات و جنگ‌افزارهای سبک به ادوات سنگین تغییر پیدا کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1472609

مهمترین اخبار ایران و جهان: