نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 18:16

آینده مبهم اروپا در سایه جنگ اوکراین و خیزش آفریقا

تأثیرات خیزش کشورهای آفریقایی در برابر استعمار نوین فرانسه و تمایل عراق به متنوع کردن منابع تسلیحاتی خود از مهم‌ترین محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: بعد از کودتاهای اخیر در قاره آفریقا و مشخصاً کودتا در نیجر و گابن که هر دو از کشورهای تحت استعمار فرانسه در گذشته به شمار می‌روند، توجه تحلیلگران به این نکته جلب شده است که با وجود اعلام استقلال کشورهای آفریقایی، فرانسه با لباس جدید و از راهی جدید برای خریدن سران این کشورها و استعمار نوین آنها وارد عمل شده است.

آینده مبهم اروپا در سایه جنگ اوکراین و خیزش آفریقا

روزنامه رأی الیوم در خصوص کودتا در کشورهای آفریقایی نوشت: با وجود آنکه سالیان سال است که کشورهای آفریقایی استقلال خود را از فرانسه اعلام کرده‌اند اما پاریس توانست از راه دیگری وارد شده و با لباس جدیدی این کشورها را مجدداً در یوغ استعماری خود گرفتار کند. فرانسه با دادن رشوه و باج و حمایت‌های سیاسی از رهبران کشورهای آفریقایی یک شبکه منافع مشترک با آنها ایجاد کرد. با وجود آنکه در این کشورها انتخابات برگزار شده و یک نظام سیاسی منتخب بر آنها حکم رانی می‌کند اما در نهایت رئیس جمهوری اوضاع کشور را در دست دارد که جانشین فرانسه بوده و در مقابل باز کردن راه برای غارت منابع ملی این کشورها، بارها و بارها انتخاب شده و در منصب خود ابقاء می‌شود. شاهد مثال این مدعا رئیس جمهور گابن بود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری با نظارت فرانسه در دهه هفتاد قرن گذشته انتخاب شد و بعد از چهار دهه تا زمان مرگش همچنان در رأس قدرت بود. بعد از او نیز پسرش سه مرتبه به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد.

امروزه سؤالی که ذهن افکار عمومی را درگیر کرده این است که بعد از توقف صادرات انرژی از سمت روسیه به اروپا به دلیل جنگ اوکراین و کودتاهای پی در پی در کشورهای آفریقایی علیه استعمارگران اروپایی، ساکنان این قاره چگونه آینده خود را ترسیم می‌کنند؟

آینده مبهم اروپا در سایه جنگ اوکراین و خیزش آفریقا

روزنامه القدس العربی نیز در این خصوص نوشت: مقامات فرانسوی پیشتر اعلام کرده بودند که آفریقا به مثابه حیات خلوت فرانسه به شمار می‌رود. از همین اظهار نظرها می‌توان به میزان اهمیت کشورهای آفریقایی برای پاریس پی برد. فرانسه طلای خود را از گینه، اورانیوم را از نیجر، نفت را از گابن، آهن خودروها را از موریتانی، کاکائو را از ساحل عاج، چوب را از کنگو و حتی ورزشکاران مدال آور خود را از کشورهای تحت استعمار سابق خود وارد می‌کند! فرانسه پیشرفت امروز خود را مدیون غارت منابع و ثروت‌های ملی مردم آفریقا است. به همین دلیل است که به هیچ وجه قصد ترک این قاره را ندارد زیرا توقف غارت منابع آفریقا باعث وارد آمدن ضربه بزرگ به اقتصاد این کشور می‌شود.

آینده مبهم اروپا در سایه جنگ اوکراین و خیزش آفریقا

روزنامه العربی الجدید در خصوص اوضاع اسرای فلسطینی نوشت: شاهد دور جدیدی از مبارزات اسرای فلسطینی در برابر دشمن صهیونیستی هستیم به طوری که این اسرای فلسطینی برای متوقف کردن دستورات اخیر ایتمار بن گویر دست به اعتصاب غذا زده‌اند. وزیر امنیت رژیم صهیونیستی به تازگی دستور داده تعداد ملاقات‌های خانوادگی با اسرای فلسطینی کاهش پیدا کند.

آینده مبهم اروپا در سایه جنگ اوکراین و خیزش آفریقا

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص تحولات شرق سوریه نوشت: آمریکا وارد خط درگیری میان عشایر سوریه و عناصر قسد شده تا بتواند از این طریق به یک آتش بس میان دو طرف دست پیدا کند چرا که درگیری‌های مذکور به نزدیکی ۲ پایگاه اصلی اشغالگران آمریکایی در دیرالزور یعنی کونیکو و میدان نفتی العمر رسیده است. اخیراً یک نشست میان معاون وزیر خارجه آمریکا و سران قسد و عشایر دیرالزور برگزار شده است اما به نظر می‌رسد بی نتیجه بوده و سران عشایر سوریه اعلام کرده‌اند که آتش بس با قسد معنی ندارد.

آینده مبهم اروپا در سایه جنگ اوکراین و خیزش آفریقا

روزنامه لبنانی البناء در خصوص تحولات سوریه نوشت: با وجود تلاش‌های آمریکا برای مدیریت درگیری‌های نظامی خون بار میان نیروهای عشایر و جدایی طلبان قسد و ارائه بسته‌های جذاب به آنها برای تقسیم مناطق تحت نفوذ امنیتی و درآمدهای مالی ناشی از فروش محموله‌های سرقتی نفت و گاز سوریه، اما به نظر می‌رسد این درگیری‌ها ابعاد عمیق‌تری پیدا کرده و به صورت تدریجی از کنترل خارج شده است. دایره درگیری‌های مذکور از مناطق شرق حلب عبور کرده و به شهر کرکوک عراق رسیده است. سران عشایر سوریه بارها بر حمایت خود از حاکمیت این کشور و بیرون راندن اشغالگران آمریکایی و ترکی تاکید کرده‌اند.

آینده مبهم اروپا در سایه جنگ اوکراین و خیزش آفریقا

روزنامه سوری الثوره نوشت: درحالی آمریکا نسبت به درگیری‌ها میان نیروهای عشایر و جدایی طلبان تحت حمایت خود ابراز نگرانی می‌کند که گویی کاملاً از این تحولات برئ بوده و به دنبال تحقق منافع خود در شرق دیرالزور نیست. واشنگتن تلاش می‌کند از رهگذر غبار به پا خواسته بعد از تشدید درگیری‌ها در این منطقه منافع خاص خود را به دست آورد و بار دیگر عناصر قسد تحت حمایت خود را قبل از آنکه اوضاع وخیم‌تر شده و سیاست خارجه این کشور شاهد یک واقعیت تلخ دیگری باشد، بفروشد. دولت بایدن نمی‌خواهد یک شکست دیگر در کارنامه انتخاباتی خود به ویژه عقب نشینی از سوریه در برابر روسیه را ثبت کند.

آینده مبهم اروپا در سایه جنگ اوکراین و خیزش آفریقا

روزنامه المراقب العراقی در گزارشی نوشت: عراق برای از بین بردن سلطه آمریکا بر حریم هوایی این کشور که باعث به وجود آمدن مشکلات امنیتی زیادی شده تلاش می‌کند. آمریکا نه در جنگ عراق با داعش و نه در جریان تجاوزات ترکیه و رژیم صهیونیستی علیه این کشور کمکی به بغداد نکرد بلکه بالعکس شرایط را برای این تجاوزات تسهیل کرد. عراق به دنبال گسترش منابع تسلیحاتی خود و خارج شدن از زیر پرچم آمریکا است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1485209

مهمترین اخبار ایران و جهان: