نیوز سیتی!
07 خرداد 1402 - 21:45

چرای زودهنگام ویرانگر مراتع استان اردبیل

اردبیل- مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: چرای زودهنگام عشایر ضربه ای مهلت و ویرانگر به مراتع وارد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حاتم طهماسب پور عصر یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات جامعه عشایری در مشگین شهر اظهار کرد: چرای زودهنگام در فصل خشکسالی نه تنها به مراتع و دامنه‌های ییلاقات آسیب جدی وارد می‌کند بلکه در درازمدت پوشش گیاهی را نیز با آسیبی جدی روبه رو خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در حالی که در سال‌های گذشته دام عشایر در مدت یک ماه تا ۴۵ روز به ییلاقات می‌رسید در شرایط کنونی و از طریق انتقال دام با کامیون این فرآیند در کمتر از نیم روز اتفاق می‌افتد و ما ورود زودهنگام دام عشایر را به چراگاه ها و مراتع ییلاقی شاهد هستیم.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و بارش‌های اندک در زمستان و پاییز ما با رویش جدید مراتع روبه رو هستیم که ورود دام عشایر صدمه‌ای به این مراتع وارد می‌کند.

طهماسب پور به مشکلات عشایر در تأمین نهاده‌ها به ویژه علوفه در فصل بهار و تابستان اشاره کرد و افزود: برای حل این مشکل هر چند برخی اقدامات حمایتی از سوی عشایر و دام آنها انجام شده ولی همچنان دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در این زمینه وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: زمان کوچ عشایر در اوایل خردادماه اعلام شده بود که متأسفانه از نیمه اردیبهشت ماه به دلایل شرایط خشکسالی در قشلاقات کوچ زودهنگام را شاهد هستیم به طوری که اغلب عشایر هم اکنون در مراتع و دامنه‌های سبلان سکنا گزیده اند.

طهماسب پور ضرورت همکاری با منابع طبیعی را برای احیای مراتع یادآور شد و اضافه کرد: متأسفانه برخی افراد دارای پروانه در چرای دام در مراتع با اجاره دادن مرتع در حقیقت آسیبی جدی به این حوزه وارد می‌کنند که ضرورت دارد بحث نگهداری و حراست از مراتع به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا از تخریب و چرای زودهنگام دام عشایر در مراتع به عنوان عامل ویرانگر جلوگیری کرده و زمینه و بستر رشد و بالندگی این فضاها را مهیا کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1245397

مهمترین اخبار ایران و جهان: