نیوز سیتی!
21 دی 1401 - 17:46

آغاز به کار سفیر جدید ترکیه در فلسطین اشغالی

«شاکر اوزکان ترونلار» سفیر جدید ترکیه در رژیم صهیونیستی استوارنامه خود را تقدیم «اسحاق هرتزوگ» رئیس اسرائیل کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «شاکر اوزکان ترونلار» به عنوان سفیر جدید ترکیه در سرزمین های اشغالی استوارنامه خود را تقدیم اسحاق هرتزوگ رئیس اسرائیل کرد و به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

 ترونلار از جمله دیپلمات های باتجربه ترکیه است که پیش از این سفیر ترکیه در بنگلادش، هند و سرکنسولگری در قدس را عهده دار بوده است. وی همچنین در زمره اعضای هیئت مشاوران سیاست خارجی ترکیه جای دارد.

هرتزوگ در جریان مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید ترکیه در فلسطین اشغالی به صورت رسمی از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور برای سفر به تل آویو دعوت کرد.

روابط ترکیه و اسرائیل در پی حمله سال 2011 نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی «ماوی مرمره» در مسیر حرکت به نوار غزه و کشته شدن 9 شهروند ترکیه دچار بحران شد. این حادثه سبب شد تا ترکیه در سال 2011 سفیر رژیم صهیونیستی در آنکارا را اخراج کند.

تلاش های دیپلماتیک ترکیه و رژیم صهیونیستی به منظور احیای مناسبات در سال 2016 با تبادل سفیر میان طرفین همراه شد اما این روابط مجددا در سال 2018 به دلیل حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به «راهپیمایی بازگشت» فلسطینیان ساکن نوار غزه و به شهادت رساندن تعدادی از راهپیمایان به تنش گرایید تا آنکارا سفیر خود از سرزمین های اشغالی را فرابخواند. 

سفر سال گذشته هرتزوگ به ترکیه نخستین سفر یک مقام ارشد اسرائیلی به ترکیه از سال 2008 بدین سو بود که مقدمه توافق طرفین به منظور احیای روابط و  تبادل سفیر میان آنکارا و تل آویو را رقم زد.

تبادل سفیر میان تل آویو و آنکارا، سرانجام پس از 4 سال تنش در روابط طرفین با تقدیم استوارنامه «ایریت لیلیان» سفیر جدید رژیم صهیونیستی در ترکیه در 27 دسامبر 2022 به مرحله اجرا درآمد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 971053

مهمترین اخبار ایران و جهان: