نیوز سیتی!
17 دی 1401 - 11:16

سواحل مکران و توسعه محور شرق فرصتی بزرگ برای توسعه ایران و منطقه

زاهدان- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: سواحل مکران و محور شرق فرصتی بزرگ برای توسعه منطقه و کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان ضمن بررسی موانع و مشکلات برنامه‌ریزی در ایران گفت: عدم توجه به برنامه‌ریزی فضایی بر مبنای آمایش سرزمین و تقسیم کار ملی بین مناطق در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای و نبود آمار و اطلاعات درست از منابع و شرایط اقتصادی کشور از جمله این موانع است‌.

مهرداد عرب اول به شاخص‌های کلیدی استان اشاره و اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان شاهد پایین بودن تراکم جمعیت (۳/۱۷) نسبت به متوسط کشوری، بالاتر بودن درصد جمعیت روستایی نسبت به جمعیت شهری در اکثر شهرستان‌ها، بالاتر بودن ضریب جینی مناطق شهری (۴۹/۰) نسبت به ضریب جینی مناطق شهری کشور (۳۷/۰) جوان‌ترین استان کشور با ۹/۶۳ درصد جمعیت زیر ۳۰ سال، نرخ مشارکت اقتصادی ۵/۳۴ درصد در مقابل ۹/۴۰ درصد کشور و … هستیم.

این مقام مسئول گفت: سواحل مکران در منطقه سیستان و بلوچستان یکی از مهمترین و استراتژیک ترین راه‌های آبی جهان به عنوان گلوگاه دریایی اتصال تجارت شمال _ جنوب و نزدیکترین منطقه دسترسی کشورهای آسیای میانه و همسایگان جنوب شرق و شرق کشور و در واقع کلید اقتصاد آسیا به دیگر قاره‌های جهان و امن ترین نقطه دریایی کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: وجود محور شرق به منظور افزایش نقش و سهم کشور در ترانزیت کالا و حمل و نقل بین المللی، تقویت پیوندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی با کشورهای شرق و شمال شرقی، ارتقای سطح متوسط درآمد و شاخص‌های توسعه در نواحی شرق کشور، کاهش فعالیت‌های غیر رسمی اقتصادی و جلوگیری از قاچاق کالا و مواد مخدر از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به قابلیت‌ها، مزیت‌ها و فرصت‌های استان، اهمیت و جایگاه سواحل مکران و محور شرق در توسعه منطقه و کشور اذعان کرد: در این استان علاوه بر ظرفیت‌های گفته شده با چالش‌های مهمی همچون پدیده حاشیه‌نشینی، بحران آب، عدم تکمیل شبکه گاز و … که در عدم توسعه استان تأثیرگذار است، نیز مواجه هستیم.
شایان ذکر است این مقام مسئول ضمن تشریح مدل توسعه استان، اولویت‌ها و ظرفیت‌های پهنه‌های برنامه‌ریزی بر اساس اسناد بالادستی به تحقق چگونگی رشد اقتصادی هدف گذاری شده در سال ۱۴۰۱ نیز پرداخت‌.

منبع: مهر
شناسه خبر: 959809

مهمترین اخبار ایران و جهان: