نیوز سیتی!
05 بهمن 1401 - 11:15

افزایش تاب آوری شهری با هوشمندسازی شهرها

اصفهان - یک محقق و پژوهشگر صنعت گردشگری گفت: دولت‌ها می‌توانند با رویکرد هوشمندسازی درجه تاب‌آوری شهری را در حوزه ترافیک و آلودگی بالا ببرند و از وقوع سیلاب‌، زلزله و سایر حوادث مطلع شوند.

علی لوافان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تحلیل رویکرد تاب آوری هوشمندانه در مقابله با بحران‌ها و به ویژه ویروس کووید -۱۹ در صنعت گردشگری اظهار داشت: سفر هوشمند بسیاری از نگرانی‌ها را کاهش خواهد داد. از جمله نگرانی از عدم ایمنی و امنیت، اطلاع از شیوع بیماری‌ها و حتی راه‌های مقابله با بیماری‌ها در طول سفر و کاهش ضرر و زیان ناشی از بحران‌ها و افزایش میزان تاب آوری را باعث شوند. رویکرد هوشمندسازی در رویکرد تاب‌آوری بسیار قابل ملاحظه و مهم است. هوشمندسازی توان رویکرد تاب آوری را افزایش خواهد داد.

وی افزود: امید است در آینده دولت‌ها و جوامع به رویکرد تاب آوری نظری واقع بینانه و عمل گرایانه داشته باشند و از این رویکرد در مواقع بروز بحران‌ها استفاده کنند و حتی قبل از بروز بحران‌ها سازمانی جهانی متشکل از همه کشورها و جوامع به نام ازمان تاب آوری بحران‌ها احداث شود و کشورهای مختلف در این سازمان کمک‌های قابل ملاحظه صورت داده و بودجه‌ای هنگفت به صورت صندوق ذخیره تاب آوری در اختیار این سازمان قرار دهند تا در مواقع بحرانی به کمک آسیب دیدگان بحران بیایند و آسیب‌ها و ضرر و زیان‌های آنها را تعدیل و کاهش دهند.

یک محقق و پژوهشگر صنعت گردشگری تصریح کرد: شهرهای هوشمند می‌توانند از شدت بحران‌ها کاسته و درجه تاب آوری را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه حمل ونقل هوشمند، تأسیسات انرژی امثال برق، گاز و آب با هوشمندسازی می‌توانند از بروز و یا شدت بحران‌ها بکاهند، افزود: بسیاری از بحران‌ها و شدت آنها زمانی اتفاق می‌افتد که جوامع اطلاعاتی نه قبل از بروز آنها و نه در هنگام شیوع و بروز و نه در ادامه آنها ندارند و نمی‌دانند چگونه با بحران‌ها مواجه شوند.

لوافان افزود: عدم آگاهی انسان‌ها در مواجهه با بحران‌ها بر شدت و گستردگی بحران‌ها کمک می‌کند اما درصورت هوشمندی آنها به وسیله ابزار و وسایل و امکانات هوشمندانه می‌توانند از شدت بحران‌ها جلوگیری به عمل آورند. با دانش آینده پژوهی و آینده نگاری و ایجاد ساختارها و سازو کارهای آینده اندیش می‌توان از بروز خیلی از بحران‌ها و شیوع بیماری‌ها جلوگیری به عمل آورد.

وی تصریح کرد: صنعت گردشگری صنعتی حساس و شکننده در مواجهه با همه بحران‌ها است با وجودی که مواجهه و مقابله با بعضی از بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی تقریباً غیرممکن است اما با رویکرد تاب‌آوری هوشمندانه می‌توان از شدت تخریب و زیان‌های آنها کاست و بجای دست روی دست گذاشتن، نظاره کردن و عدم مدیریت از این رویکرد استفاده کرد.

لوافان گفت: دولت‌ها برای مقابله با بحران‌های جهانی و منطقه‌ای، باید همکاری، اتحاد و مشارکت جهانی را به جای رقابت‌های ناسالم سیاسی و منفعت طلبانه و ایده پردازی‌های متفاوت و متضاد جایگزین کرده و با یک ساختار منسجم درصدد مقابله با بحران و ایجاد رویکرد تاب آوری جهانی اقدام کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 996809

مهمترین اخبار ایران و جهان: