نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 12:33

حمایت جدی دوحه از ریاست‌جمهوری عون در لبنان/ باسیل راهی قطر شد

درحالی که سیگنال‌هایی درباره حمایت جدی قطر از ریاست‌جمهوری ژوزف عون در لبنان ارسال شده و قطری‌ها قول تلاش برای حل پرونده سیاسی بیروت را داده‌اند، جبران باسیل دیروز به دوحه سفر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که مدت زیادی از ورود مستقیم قطر به پرونده سیاسی لبنان نمی‌گذرد و طی چند روز گذشته «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان به عنوان یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری این کشور به قطر سفر کرده بود، روز قبل «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان نیز راهی دوحه شد و انتظار می‌رود تا یک هفته آینده برنگردد.

این درحالی است که «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان منتظر پاسخ جریان آزاد ملی به پیشنهاد وی جهت انجام گفتگوی سیاسی در نشست پنجشنبه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور است؛ به ویژه اینکه در سایه تشدید اختلافات داخلی هیچ چشم‌اندازی برای به نتیجه رسیدن نشست‌های تکراری پارلمان وجود ندارد.

ناظران معتقدند که چالش‌های داخلی در توافق بر سر مسئله انتخاب رئیس جمهور در لبنان با بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همراه شده و اطلاعات نشان می‌دهد با وجود افزایش تماس‌های خارجی در خصوص پرونده سیاسی لبنان اما پرونده این کشور در اولویت اروپایی و آمریکایی‌ها و حتی کشورهای عربی نیست.

به گفته منابع آگاه لبنانی، این وضعیت بدان معناست که دست کم قبل از سال جدید میلادی نمی‌توان انتظار خروج لبنان از بحران سیاسی را داشت؛ به ویژه اینکه با وجود حمایت طرف‌های خارجی از ژوزف عون برای تصدی پست ریاست‌جمهوری لبنان اما جبران باسیل همچنان بر مخالفت با او تاکید دارد. «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست‌ترقی‌خواه لبنان نیز با اشاره به اینکه لبنان طی دو دهه گذشته آسیب زیادی از جانب مقامات نظامی متحمل شده تاکید دارد که به هیچ وجه نمی‌خواهد از ژوزف عون حمایت کند.

دراین بین همه نگاه‌ها به سمت نیروهای سیاسی لبنان است که دعوت نبیه بری را برای انجام گفتگوی سیاسی در جلسه روز پنجشنبه پذیرفته‌اند. منابع پارلمانی لبنان می گویند که ساعات آینده سرنوشت‌ ساز خواهد بود تا مشخص شود آیا امکان برگزاری چنین نشستی وجود دارد یا نه و اگر جریان آزاد ملی این جلسه را تحریم کند عملا به معنای شکست نشست مذکور خواهد بود.

منابع جریان آزاد ملی دراین خصوص اعلام کردند که این جریان آمادگی مشارکت در نشست را دارد و درها را به روی ابتکارها نبسته است. اما با این وجود نمی‌توان درباره نتایج این نشست نیز خیلی خوشبین بود. بر همین اساس لبنانی‌ها بیشتر منتظر تاثیر اقدامات و تحولات خارجی بر پرونده سیاسی این کشور هستند.

درحال حاضر با تلاش‌های فرانسه، درهای عربستان به روی نجیب میقاتی و درهای دوحه به روی ژوزف عون باز شده است. در این زمینه منابع آگاه گزارش دادند قطری‌هایی که با فرمانده ارتش لبنان دیدار داشتند به او اطلاع داده‌اند که از یک حمایت بین‌المللی-منطقه‌ای برای رسیدن به منصب ریاست‌جمهوری لبنان برخوردار است.

این منابع فاش کردند که قطری‌ها مذاکرات جدی با نیروهای سیاسی داخلی لبنان که از ژوزف عون حمایت می‌کنند را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر مشکل قطری‌ها در پرونده سیاسی لبنان، جبران باسیل است که گزینه ژوزف عون را رد می‌کند. به همین دلیل دوحه قصد ورود به خط میانجیگری برای سازش بین ژوزف عون و باسیل را دارد.

هم‌زمان با آن اطلاعات نشان می‌دهد که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر قول داده که ابتکار عمل کشورش را برای رسیدگی به پرونده لبنان در آغاز سال جدید میلادی فعال کند.

در حال حاضر بعد از تحولات اخیر، ژوزف عون بیش از قبل در معرض توجهات قرار گرفته و یکی از بارزترین نامزدهای ریاست‌جمهوری لبنان و رقیب جدی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده محسوب می‌گردد. سفری که 3 روز قبل ژوزف عون به دوحه داشت در چارچوب حمایت قطر از موسسه نظامی لبنان نبود، بلکه قطری‌ها به دنبال آشنایی بیشتر با فرمانده ارتش لبنان جهت ورود به پرونده ریاست‌جمهوری این کشور و حمایت  از عون در این پرونده بودند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 908197

مهمترین اخبار ایران و جهان: