نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 14:21

بورل: اتحادیه اروپا خواستار همکاری با چین برای حل مسائل جهانی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه به دنبال همکاری سازنده با چین برای حل مسائل جهانی است اما از پکن انتظار رفتار مثبت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه (پنجم آوریل) گفت اتحادیه اروپا قصد دارد به همکاری سازنده با چین برای حل مسائل جهانی ادامه دهد. 

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، او در سخنان خود در آغاز دومین روز نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل گفت: «اتحادیه اروپا متعهد به ادامه تعامل سازنده با چین برای حل چالش‌های جهانی است. اما انتظار می‌رود چین به عنوان یک بازیگر سازنده و مثبت جهانی بویژه در ارتباط با تجاوز روسیه به اوکراین رفتار کند». بورل دیروز گفت هفته آینده به پکن سفر خواهد کرد. 

ساعاتی قبل اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به دعوت شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین وارد پکن شدند. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از سفر ماکرون به پکن هم گفته بود که موضع چین در قبال جنگ روسیه با اوکراین، کیفیت روابط بروکسل با پکن را تعیین خواهد کرد.

وی افزود: «انتظار روشنی از عضو دائم شورای امنیت وجود دارد. چین وظیفه اخلاقی دارد که به صلح عادلانه کمک کند. آن‌ها نمی‌توانند در کنار متجاوز قرار بگیرند. نمی‌توان از تجاوز نظامی حمایت کرد. این پیام ما به چین  پیش از نشست امروز و همه سفرهای اعضای اتحادیه اروپا به پکن است».

اظهارات بورل در حالی است که چین همواره خواستار حل‌وفصل بحران اوکراین از طریق دیپلماتیک شده و اخیراً هم طرحی را در همین خصوص ارائه داد که با واکنش سرد آمریکا و متحدانش در اروپا مواجه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین از آمادگی پکن برای استفاده از سفر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به این کشور در راستای تقویت شراکت راهبردی با پاریس و کمک به تقویت صلح و ثبات جهانی خبر داده است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129497

مهمترین اخبار ایران و جهان: