نیوز سیتی!
16 تیر 1402 - 06:42

رهاسازی آب سد خائیز در 24 ساعت آِینده

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر از رهاسازی آب سد خائیز برای آبیاری نخلستان‌ها طی 24 ساعت آِینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس استان بوشهر، علی محمدی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر شامگاه گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با ایجاد زیرساخت‌های لازم سخت و نرم افزاری، آب سد خائیز طی ۲۴ ساعت آینده به منظور آبیاری نخیلات اهرم رهاسازی می‌شود.

وی افزود: عملیات اجرایی سد خائیز در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و پارسال به مرحله آبگیری رسید. در بارندگی‌های زمستان پارسال، حجم مناسبی از آب (بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب) در مخزن این سد ذخیره شد و با توجه به نیاز آبی شدید نخلستان‌های شبکه آبیاری اهرم، این آب در ابتدای تابستان و پیش از فصل برداشت محصول رهاسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: سد خائیز یکی از دستاوردهای بزرگ صنعت آب در شهرستان تنگستان و بزرگترین طرح تامین آب این شهرستان است که با حجم ۱۶ میلیون مترمکعب علاوه بر تامین بخشی از حقابه نخیلات، بهبود شرایط کشاورزی در شهرستان تنگستان را به همراه دارد.

این مقام مسؤول اظهار کرد: در زمان حاضر تنها محل تامین آب نخلستان های اهرم منابع آب زیرزمینی و سیلاب‌های فصلی است اما با بهره‌گیری از آب سد خاییز و ذخیره سازی و هدایت آب سرشاخه رودخانه شیرین (اهرم)، منبعی جدید برای آبیاری این نخلستان‌ها ایجاد می‌شود.

محمدی توضیح داد: شبکه آبیاری اهرم با قدمتی بالغ بر ۱۴۰ سال، قریب یک هزار و ۲۰۰ هکتار نخلستان‌ها را در بر می‌گیرد که تنها محل امرارمعاش ساکنان منطقه بوده و سد انحرافی و کانال های آبیاری اصلی و فرعی شبکه یاد شده نیز بیش از ۲۰ سال قبل توسط وزرات نیرو ساخته شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1339953

مهمترین اخبار ایران و جهان: