نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 14:20

نقطه پیوند تهران و کشورهای آمریکای لاتین دیدگاه ضدآمریکایی است

امام‌جمعه نطنز گفت: نقطه پیوند تهران و کشورهای آمریکای لاتین دیدگاه ضدآمریکایی است، بنابراین آمریکا در حیاط‌خلوت خود با جمعیتی در حدود 561 میلیون نفر و مساحتی حدود 21 میلیون کیلومترمربع که یکی از مناطق مهم جهان به شمار می‌رود، جایگاهی نداشته و مردم این حوزه جغرافیایی همواره ازلحاظ نگرش سیاسی به چپ ضدآمریکایی، متمایل بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، حجت‌الاسلام محمد یعقوبی امام‌جمعه نطنز با اشاره به سفر دکتر رئیسی به حیاط‌خلوت آمریکا در آمریکای لاتین، اظهار کرد: این سفر را می‌توان در بستر راهبرد تقویت محور لاتینی دولت سیزدهم تفسیر کرد که از همان اوایل روی کار آمدن این دولت کلید خورد و در این مدت بارها شاهد تردد دیپلماتیک مقامات ایران و حیاط‌خلوت آمریکا بوده‌ایم.

وی در خصوص نقطه پیوند تهران و کشورهای آمریکای لاتین و چرایی اهمیت تقویت روابط ایران با این کشورها افزود: نقطه پیوند تهران و کشورهای آمریکای لاتین دیدگاه ضدآمریکایی است، بنابراین آمریکا در حیاط‌خلوت خود با جمعیتی در حدود ۵۶۱ میلیون نفر و مساحتی حدود ۲۱ میلیون کیلومترمربع که یکی از مناطق مهم جهان به شمار می‌رود، جایگاهی نداشته و مردم این حوزه جغرافیایی همواره از لحاظ نگرش سیاسی به چپ ضدآمریکایی، متمایل بوده‌اند.

یعقوبی ادامه داد: کشورهای آمریکای لاتین دارای گنج بزرگی هستند؛ کشاورزی، معدن و صنایع آمریکای لاتین ظرفیت یا به زبانی بهتر گنج بزرگی است که بسیاری از کشورهای جهان از دیرباز تاکنون برای بهره‌گیری از آن در تلاش هستند و دلیل اصرار کاخ سفید برای تسلط به این منطقه وجود چنین ظرفیتی است.

امام جمعه نطنز با طرح این سؤال که چنین ظرفیت عظیمی در چه حوزه‌هایی می‌تواند به کار ایران بیاید، تصریح کرد: نیازمندی‌ها در سطوح منطقه‌ای در حوزه‌های انرژی به‌ ویژه نفت و گاز، صنایع تولید مواد غذایی، صنایع تولید مواد شیمیایی و شوینده، عمران، ساخت سد، تولید برق و انرژی‌های برق‌آبی، ساخت مسکن، معادن و فلزات، خدمات مستشاری، آموزش و مهارت افزایی، کشاورزی صنعتی و سنتی، دامداری سنتی و صنعتی، بهداشت و درمان خصوصاً دارو و خدمات درمانگاهی، تکنولوژی و نانوتکنولوژی، به‌قدری وسیع است که سرمایه‌گذاری در هر یک از این موارد اشاره‌شده می‌تواند آینده اقتصادی هر دو منطقه غرب آسیا و جنوب آمریکا را تضمین کند.

وی گفت: برای مثال آمارها از وجود نزدیک به ۳۰ میلیون هکتار زمین قابل‌کشت برای انواع محصولات کشاورزی در ونزوئلا خبر می‌دهند که با توجه به منابع آبی آن کشور و نیاز ایران به این محصولات سرمایه‌گذاری در آن همان برد-بردی است که طرفین از روابط خود انتظار دارند.

یعقوبی خاطرنشان کرد: پیشرفت کوبا به‌عنوان یکی از کشورهای همیشه همراه جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت و دارو می‌تواند بسیاری از محدودیت‌های حاصل از تحریم‌ها علیه دو کشور را خنثی کند، همکاری‌های کوبا و ایران در حوزه بیوتکنولوژی و تولیدات دارویی ظرفیت بسیار بالایی برای گسترش دارد و بازار تشنه این کشور می‌تواند عرصه عرضه تولیدات ایرانی به‌ویژه محصولاتی مانند کالاهای پتروشیمی، کود شیمیایی، مواد غذایی مانند لبنی و شیلاتی باشد.

امام‌جمعه نطنز گفت: سرمایه‌گذاری ایران در بخش انرژی کوبا و واردات مواد معدنی به‌ویژه نیکل و روی، توتون و تنباکو و داروهای خاص و مکمل از کوبا می‌تواند نیازهای ایران را در این زمینه رفع کند.

وی بیان کرد: در ارتباط با ونزوئلا نیز باید گفت که ایران پیش‌تر در حوزه‌هایی چون انرژی، تولید مشترک خودرو، ایجاد کارخانه سیمان، کارخانه صنایع لبنی و کارخانه خانه‌سازی باهدف تولید انبوه مسکن با ونزوئلا همکاری کرده بود، اما قطار همکاری‌های تهران- کاراکاس با امضای اسناد راهبردی بلندمدت ۲۰ ساله بین دو کشور سرعت گرفته است که انتظار می‌رود در جریان این سفر بر سرعت این قطار افزوده شود.

یعقوبی با اشاره به‌روز جهاد کشاورزی گفت: در حوزه کشاورزی پنج مسئله وجود دارد، مسئله اول کشاورزی کشور، اراضی بی سند در معرض تغییر کاربری است و امروز تنها ۴% از زمین‌های کشاورزی  سند دارند و اراضی کشاورزی ما، به‌شدت در حال تغییر کاربری هستند.

امام‌جمعه نطنز ادامه داد: مسئله دوم کشاورزی کشور تولید کشاورزی قراردادی است، در کشور تقریباً ۱% تولید کشاورزی‌مان قراردادی است. در دنیا این میزان ۴۰% است و در برخی از کشورها تا ۹۰% تولید کشاورزی‌شان قراردادی است.

وی با اشاره به مسئله سوم کشاورزی کشور، نقص آمار و اطلاعات گفت: مسئله چهارم کشاورزی کشور، کمبود سرمایه‌گذاری در کشاورزی است، سرمایه‌گذاری بسیار کمی در کشاورزی‌مان انجام‌شده است؛ اما بالاترین سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی ۴% بوده است درحالی‌که مزیت نسبی ایران کشاورزی است.

یعقوبی گفت: مسئله پنجم کشاورزی کشور، ضعف دیپلماسی در حوزه غذایی به‌خصوص با همسایگان است، حضور ما در سفره همسایگان  ۲% است، ترکیه ۲۰ میلیارد دلار صادرات غذایی دارد، آیا ترکیه از ما بزرگ‌تر است؟ نه! غذا بیش از ما تولید می‌کند! از سایر کشورها و از خود ما هم جمع می‌کند و صادر می‌کند. ما باید در سفره غذایی همسایگانمان باشیم و این امنیت آور است، مردم به دستی که به آن‌ها غذا می‌دهد احترام می‌گذارند و این‌یک امنیت برای ما ایجاد می‌کند.

 خبر توافق و مذاکرات، نویدبخش کاهش قیمت طلا و دلار و خودرو بود و بارقه‌های امیدی را دل‌های فعالان بخش اقتصاد به وجود آورد

حجت‌الاسلام سعید رجبی امام‌جمعه موقت بادرود در خطبه‌های نماز جمعه بادرود با تسلیت شهادت امام جواد (ع) اظهار کرد: خبر توافق و مذاکرات، نویدبخش کاهش قیمت طلا و دلار و خودرو بود و بارقه‌های امیدی را دل‌های فعالان بخش اقتصاد به وجود آورد که امیدواریم شاهد تداوم آن باشیم.

وی افزود: جهت تبلیغ و شناساندن امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد، باید کوشید که نام مقدسشان بر روی خیابان‌ها و مدرسه‌ها و شهرک‌ها و ... قرار بگیرد و نام بلوار ورودی بادرود به امامزاده آقاعلی عباس تغییر کند.

پایان پیام/۶۳۰۲۵/ر

منبع: فارس
شناسه خبر: 1288597

مهمترین اخبار ایران و جهان: