نیوز سیتی!
14 تیر 1402 - 20:37

تشکل‌های شاهد و ایثارگر در توسعه پایدار فرهنگی نقش ایفا کنند

سرپرست دفتر تشکل‌های ایثارگری بنیاد شهید و ایثارگران گفت: تشکل‌های شاهد و ایثارگر باید در توسعه پایدار فرهنگی نقش‌ ایفا کنند و در این زمینه باید پیشروتر از سایر تشکل‌ها و نهادهای مردمی باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، رحیم نریمانی امروز در همایش ملی تشکل‌های شاهد و ایثارگر که در مجتمع توان‌بخشی ایثار قزوین برگزار شد، اظهار داشت: تشکل‌های شاهد و ایثارگر باید در توسعه پایدار نقش‌ ایفا کنند و در این زمینه باید پیشروتر از سایر تشکل‌ها و نهادهای مردمی باشند. این تشکل‌ها باید حساسیت مردم را به موضوعات حوزه ایثار و شهادت بیشتر کنند و مسئولیت‌پذیری مردم را نسبت به جامعه شاهد و ایثارگر ارتقا دهند.

وی با بیان اینکه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به یک ادبیات و گفتمان نوین نیاز داریم، اضافه کرد: بنابراین گفتمان‌سازی توسط تشکل‌های مردمی شاهد و ایثارگر یکی از برنامه‌های مهم بنیاد شهید و ایثارگران است که این برنامه از طریق دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید پیگیری و دنبال می‌شود.

نریمانی اعتمادآفرینی و اعتمادسازی در جامعه را زمینه و بستر اصلی فعالیت بنیاد شهید و امور ایثارگران دانست و تصریح کرد: تشکل‌های مردمی شاه و ایثارگر باید در تبیین حقانیت و مظلومیت نظام جمهوری اسلامی در ابعاد ملی و جهانی فعال‌تر از گذشته عمل کنند و زبان رسا و گویای انقلابی باشد که به برکت خون‌ شهدا شکل‌گرفته و پایه‌ریزی شده است.

سرپرست دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و ایثارگران با بیان اینکه اقتضای دهه پنجم انقلاب اسلامی به‌کارگیری آرمان‌خواهی در جهت توسعه پایدار است، گفت: برای این منظور باید تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد ریل‌گذار و روشن کننده موتور توسعه جامعه باشند و به همین خاطر باید تشکل‌ها در راستای تولید فکر، دانش، خلاقیت و نوآوری توانمند کنیم.

نریمانی با اشاره به ضرورت نقش‌آفرینی تشکل‌های مردمی در ایجاد حکمرانی عادلانه در تراز انقلاب اسلامی افزود: برای توسعه پایدار به جهش نرم‌افزاری و جهش از جنس اندیشه و فکر نیازمندیم و با توجه به اینکه در جامعه ما شکاف آگاهی داریم، باید از ظرفیت تشکل‌ها و سمن‌ها برای پر کردن این شکاف و ایجاد جامعه‌ای شبکه‌سازی شده و همگون در حوزه دانش استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مردم‌سالاری و مسئولیت‌پذیری باید توسط مردمی شکل بگیرد که خودشان عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی بودند و با توجه به اینکه نیازمند رسوخ نگاه مردمی و متعهدانه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستیم، باید تشکل‌های مردمی ما در این حوزه با تمام توان تلاش و کار کنند.

نریمانی یادآور شد: یکی از شاخص‌های توسعه سطح بالای اعتماد اجتماعی و عمومی است که سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های غیردولتی می‌توانند نقش اصلی را در ارتقای این شاخص و رسیدن به توسعه پایدار اجتماعی و فرهنگی ایفا کنند.

مسئولیت‌های بزرگ به تشکل‌های مردمی واگذار شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین هم در این همایش هدف دولت سیزدهم را تصحیح انحراف ایجادشده در حوزه مردم‌داری حکومتی دانست و گفت: هر کجا مردم‌دار بوده و مردمی‌سازی کردیم، از فتنه‌ها و موانع بزرگ گذر کرده و هر جا از این اصل مهم غافل شدیم و به کاغذبازی و بروکراسی روی آوردیم، موجب افزایش اعتراض مردم شدیم.

عباس کاظمی با اشاره به کارهای انجام‌نشده فرهنگی ذیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: کار سنگین زمین‌مانده زیاد داریم و باید برای ایجاد تحول فرهنگی در جامعه به سمت مشارکت‌پذیری و استفاده از تشکل‌های مردمی‌ و سازمان‌های مردم‌نهاد برویم. اتکای به مردم و استفاده از ظرفیت آنها برای رفع مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هم امروز از تشکل‌های مردمی ساخته است.

وی با بیان اینکه تشکل‌های مردمی حوزه ایثار و شهادت حلقه میانی و حلقه وصل خانواده‌های شاهد و بنیاد شهید هستند، اضافه کرد: اگر تشکل‌های شاهد و ایثارگر به درستی کار کنند، می‌توانند ظرفیت‌های مردمی را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پای کار آورده و یک تاریخ‌سازی بزرگ در حوزه فرهنگی انجام دهند.

کاظمی ادامه داد: اگر از این تشکل‌ها استفاده کنیم و با دور ریختن تشریفات و تکلفات به ظرفیت‌های بزرگ مردمی اعتماد و اتکا کنیم، مشکلات مردم و جامعه به راحتی برطرف می‌شوند.

معاون استاندار قزوین با اشاره به ضرورت چابک‌سازی امور مدیریتی و حاکمیتی گفت: باید تابوشکنی کرده و انجام مسئولیت‌های بزرگ را به عهده تشکل‌های مردم‌نهاد بگذاریم و بدون شک این تشکل‌ها در قیاس با سازمان‌های عریض و طویل دولتی با کمترین هزینه و بالاترین راندمان امور اجرایی را پیش می‌برند و موجب رضایت‌مندی مردم می‌شوند.

وی یادآور شد: بسیاری از ظرفیت‌های تشکل‌های انقلابی از جمله تشکل‌های شاهد و ایثارگر هنوز از قوه به فعل درنیامده و بنابراین وظیفه داریم برای توانمندسازی و توسعه چنین تشکل‌های روزانه کار کنیم. در ضمن نباید فراموش کنیم که ویژگی اصلی انقلاب ما مردمی‌سازی و مردم‌پروری است و باید با اهمیت دادن به تشکل‌ها این تعهد را محقق کنیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1337053

مهمترین اخبار ایران و جهان: