نیوز سیتی!
04 مرداد 1402 - 08:46

۵۰ خانواده تحت پوشش مرکزنیکوکاری هیئت مرتضوی/اخلاص شرط هیئتی بودن

بیرجند- مسئول هیأت مرتضوی بیرجند با اشاره به اینکه اخلاص شرط هیأتی بودن است، گفت: در حال حاضر ۵۰ خانواده تحت پوشش مرکزنیکوکاری هیأت مرتضوی قرار دارند.

محمد رضا اکبرپور، مسئول هیأت مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حضور من در هیأت به ایام کودکی برمی‌گردد که مرحوم پدرم رضا اکبرپور مسئولیت این هیأت قدیمی را بر عهده داشتند که خاطرات زیادی را برای من رقم زد.

وی با اشاره به اینکه خوشحالم در جانشینی پدر یک خادم برای عزاداران امام حسین (ع) هستم، بیان کرد: از ۱۲ سال قبل تا کنون مسئولیت هیئت را بر عهده گرفته‌ام.

مسئول هیئت مرتضوی بیان کرد: حضور در هیأت به واسطه همدلی اعضای یک محل و اعضای هیئت خاطرات بسیار شیرینی را رقم می‌زد به ویژه اینکه جوانان در این برنامه مشارکت پیدا می‌کنند.

تلاش بر گره گشایی از امور مردم

اکبرپور یادآور شد: البته هدف ما در هیئت تنها عزاداری و سینه زنی نیست بلکه در مسیر گره گشایی از امور مردم و نیازمندان محله نیز قدم بر داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ خانواده نیازمند تحت پوشش مرکز نیکوکاری هیئت مرتضوی قرار دارند، گفت: هر چند ماه یک بار به یاری خیرین و نمازگزاران مسجد به این افراد کمک‌هایی هر چند کوچک داده می‌شود.

مسئول هیأت مرتضوی بیرجند اظهار کرد: فعالیت هیأت ما محدود به ماه محرم و صفر نمی‌شود بلکه در طول سال نیز چه در مناسبت‌های مختلف با برپایی مراسم مذهبی و چه در امور خیر اقدامات متعددی را انجام می‌دهد.

اکبرپور در زمینه دیگر خدمات هیأت و مسجد به اهل محل افزود: یکی از نیازهای محل یک دستگاه عابر بانک بود که با هماهنگی با مسئولان بانک یک دستگاه را نزدیک مسجد نصب کردیم.

۸۰ درصد اعضای هیأت مرتضوی جوانان هستند

با اشاره به فعالیت‌های هیأت در زمینه جهاد تبیین بیان کرد: تلاش هر هیأت بر این بوده که با پاسخگویی به شبهات و سوالات جوانان آن را جذب مسجد کند و در حال حاضر نیز ۸۰ درصد از هیأتی های مسجد را جوانان تشکیل می‌دهند.

وی یادآور شد: چه در بحث خرید ملزومات هیأت و چه برای سیاه پوش کردن مسجد، جوانان محله پیشگام هستند و همچنین مسجد مرتضوی یک هیأت جوانان دارد که در طول سال در هفته یک روز در حسینیه مسجد برنامه‌های متعددی را اجرا می‌کنند.

مسئول هیأت مرتضوی بیرجند با اشاره به اینکه عزاداری‌های قدیم یک اخلاص ویژه‌ای داشت، گفت: اما متأسفانه در حال حاضر آسیب‌هایی چون استفاده بی رویه و افراطی از طبل و سنج وجود دارد که باید برای کاهش آن برنامه‌ریزی کرد.

اشاره به برخی آسیب‌های عزاداری‌های فعلی

اکبرپور یادآور شد: نباید شرایط به سمتی برود که تعداد طبل زن‌ها و سنج زن‌های هیأت از سینه زن‌ها و زنجیر زن‌های آن بیشتر باشند.

وی یادآور شد: یا در یک برنامه‌ریزی مسئولان می‌گویند ساعت ۱۱ شب برنامه‌های هیأت به اتمام برسد ولی برخی از هیئت‌ها تازه ساعت ۱۱ برنامه را شروع می‌کنند که این هم یک آسیب است.

مسئول هیأت مرتضوی بیرجند با بیان اینکه یکی از خاطرات ما مربوط به عزاداری در ایام کرونا بود، بیان کرد: یادم است که در یکی از سال‌های کرونایی به صورت خودرویی مراسم برگزار شد به این صورت که مداح در داخل ماشین در حال حرکت عزاداری می‌کرد تا مردم در سطح شهر از نام و یاد اهل بیت (ع) استفاده کنند.

اکبرپور با بیان اینکه خدمت در دستگاه سیدالشهدا (ع) یک نعمت بزرگ خداوند است، ادامه داد: وقتی خداوند به من فرزندی داد در ابتدا قصد داشتیم یک نام امروزی برای او بگذاریم اما تحت تأثیر مجالس اهل بیت (ع) نام علی را برای او انتخاب کردیم که ایشان نیز در حال حاضر در هیئت فعالیت دارد.

وی با تأکید بر اینکه سنت عزاداری سید الشهدا (ع) از قرن‌های گذشته وجود داشته و در آینده نیز جوانان علم آن را بلند خواهند کرد، گفت: از خداوند می‌خواهم تا جایی که عمر من باقی است در خدمت فرهنگ حسینی و عزاداران سید الشهدا (ع) باشم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1404414

مهمترین اخبار ایران و جهان: