نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 20:10

تکمیل زنجیره تولید موجب توسعه باغات انگور ایلام می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: زنجیره ارزش محصولات کشاورزی با هدف تولید بیشتر باید در استان تکمیل شود‌.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، شهریار عباسی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام عصر یکشنبه در جشنواره انگور در شهرستان ایوان گفت: به منظور تولید بیشتر و افزایش ارزش افزوده، باید زنجیره ارزش محصولات کشاورزی باید در استان تکمیل شود‌.

وی افزود: از گرم‌ترین نقطه در جنوب تا خنک‌ترین نقطه در شمال، استان اقلیم‌های متفاوتی را دارد و همین تنوع اقلیمی بستری مناسب برای تولید محصولات متنوع و با ارزش شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام یادآور شد: اقلیم گوناگون با گستره وسیع آب‌ و هوایی بستری مناسب برای تولید محصولاتی کم‌نظیر و متنوع در استان فراهم کرده است.  

عباسی ادامه داد: ایوان به‌ عنوان قطب انگور جایگاه مناسبی در تولید این محصول در سطح استان و کشور دارد و برای رونق بیشتر آن باید ایده اقتصاددانان از جمله ایده ایجاد خوشه‌های کسب‌وکار استفاده کرد.  

وی تصریح کرد: در زنجیره ارزش راهبردی اگر ما نتوانیم زنجیره ارزش کامل تولید را برقرار کنیم تولید سیر نزولی پیدا خواهد کرد و به جریانی میرا تبدیل خواهد شد، بنابراین سیاست دولت تکمیل زنجیره راهبردی است.  

وی از مدیران اجرایی، سرمایه‌گذاران و کشاورزان خواست که نسبت به تکمیل زنجیره تولید و صنایع جانبی در کنار تولید توجه کنند تا به ارزش‌ افزوده بیشتری دست پیدا کنند.  

معاون استاندار ایلام به کشاورزان و سرمایه‌گذاران در این عرصه توصیه کرد، از ظرفیت‌های تبصره « ۱۸» استفاده و زنجیره ارزش را در تولید انگور دنبال کنند.

عباسی با تأکید بر اینکه هم زمین مرغوب و هم آب فراوان و هم همت بلند وجود دارد، ادامه داد: تولیدکننده بدون استفاده از فنّاوری‌های جدید و شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای رقابت روز دوام بیاورد.  

وی با بیان اینکه در معماری مدیریت توزیع و استفاده از آب باید تجدیدنظر کنیم، تصریح کرد: در هفته گذشته در این زمینه جلسه‌ای را با یک کارگروه از تهران داشتیم که باید مدنظر متولیان کشاورزی قرار گیرد و چنانچه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در استان و به‌ویژه شهر ایوان فراهم کنیم مایل‌اند با تکنیک‌های جدید و روش‌های نوین آبیاری سرمایه‌گذاری کنند و بعد از چند سال اداره مجموعه را به کشاورزان واگذار کند.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام تصریح کرد: با توجه به اینکه باغ‌های انگور شهر ایوان در کنار منطقه‌ای است که معادن بیتومین شکل گرفته‌اند می‌توان از ظرفیت کارگروه احیای معادن کوچک مقیاس در کشور برای ارائه خدمات به کشاورزان هم استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس امروز برای اولین بار به شکرانه تولید انگور در شهرستان ایوان جشنواره انگور برگزار شد.

شهرستان ایوان ۵۹۶ هکتار باغ با تولید سالیانه هفت هزار و ۵۹۷ تن ارقام مختلف انگور دارد. انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1364358

مهمترین اخبار ایران و جهان: