نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 17:37

شبکه آزمایشگاهی بهداشت و درمان تجمیع می‌شود

رئیس شبکه آزمایشگاهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تجمیع شبکه آزمایشگاهی بهداشت و درمان در راستای هم‌افزایی و تمرکز فعالیت‌های آزمایشگاهی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد اشعاری بعد از ظهر امروز در جلسه مشترک تیم ارزیاب شبکه آزمایشگاهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعضای کمیته دانشگاهی شبکه آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: هدف از ایجاد شبکه آزمایشگاهی را هم افزایی به جای رقابت، اقتصاد مقیاس، تامین و تدارک متمرکز، ایجاد دسترسی و استمرار و پیوستگی ارائه خدمات، رعایت الزامات استاندارد با کمترین هزینه، اجتناب از انباشت بی مورد منابع آزمایشگاهی نظیر تجهیزات، منابع انسانی، فضا و تاسیسات و ... است.

وی ادامه داد: طبق بند هشت سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری، افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تاکید بر پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثر بخشی، کارآیی و بهره وری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق بر نظام سطح بندی و ارجاع باید شبکه های آزمایشگاهی نیز موجب عدالت در سلامت ( افزایش دسترسی به خدمات آزمایشگاهی ) و بالا رفتن کارآیی و بهره وری در ارائه خدمات آزمایشگاهی شوند.
وی افزود: در طرح عدالت و تعالی نظام سلامت، دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت، از طریق تقویت و توسعه خدمات درمانی، و دسترسی به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت اقتصادی و به هنگام در بخش دولتی به میزان ۸۵ درصد  به عنوان اهداف مهم دنبال شود.

وی با تاکید بر ضرورت وجود زیرساخت‌های مورد نیاز برای تشکیل شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه‌ها گفت: در ایجاد زیرساخت‌ها باید بخش نرم افزاری از جمله استقرار سامانه یکپارچه مدیریت داده‌ها و اطلاعات آزمایشگاهی و اتصال به سامانه سپاس و در بخش سخت افزاری ایجادساز و کار و انجام هماهنگی های بین بخشی جهت ایجاد نقشه خدمات آزمایشگاهی و نظام ارجاع بین آزمایشگاه های تحت پوشش دانشگاه، تجمیع منابع و ظرفیت‌ها در سطح دانشگاه از طریق گنجینه انسانی، تجهیزات، مالی و فیزیکی همکاری و هماهنگی‌ها ضروری است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تشکیل شبکه های آزمایشگاهی در آزمایشگاه مرجع سلامت گفت: اقداماتی از جمله تدوین شیوه نامه اجرایی، انتخاب دانشگاه‌های منتخب و حمایت از دانشگاه‌های متقاضی جهت اجرای شبکه آزمایشگاهی، ابلاغ دستورالعمل‌های تاسیس شبکه آزمایشگاهی به دانشگاه های مربوطه، بازدید میدانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی از آبان ماه ۱۴۰۲ از جمله دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، اردبیل، گلستان، آذربایجان شرقی، نیشابور و... تاکنون انجام شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری بهداشت و درمان طرح تجمیع شبکه آزمایشگاهی معاونت های بهداشت، درمان در دانشگاه های علوم پزشکی کشور بتوانیم خدماتی با دسترسی آسان، کیفیت بالا و کمترین هزینه در کمترین زمان ممکن به مردم ارائه کنیم.

دراین جلسه معاونت های درمان، بهداشت و مدیران مراکزبه ارائه گزارش عملکرد واحدهای تحت مدیریت خود در خصوص شبکه آزمایشگاهی معاونت بهداشت و درمان پرداختند و آمادگی مراکز بهداشتی و درمانی را در تجمیع بهداشت و درمان در حیطه شبکه آزمایشگاهی به منظور افزایش ارائه خدمات را اعلام کردند.

پایان پیام/۶۰۰۰۱

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564814

مهمترین اخبار ایران و جهان: