نیوز سیتی!
28 آبان 1402 - 09:18

تدابیر طب ایرانی برای رفع برخی از بیماری‌ها و مشکلات زنان

یک متخصص طب ایرانی با اشاره به تدابیر طب ایرانی برای رفع برخی از بیماری‌ها و مشکلات زنان مانند ناباروری، گفت: می‌توان از برنامه‌های غذایی متناسب با طب ایرانی برای رفع مشکلاتی مانند تنبلی تخمدان و ناباروری استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سازمان جهانی بهداشت، سلامت را به معنای رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی ونه تنها بیمار نبودن تعریف کرده است. با این تعریف مشخص می‌شود که سلامت تعیین کننده‌های متعددی دارد و تنها مشکلات بعد فیزیکی سلامت که سال‌ها به آن توجه می‌شد منجر به بیماری نمی‌شود. بسیاری از عوامل بیولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی وضعیت سلامت را تحت تأثیر قرار می‌دهند. زنان از یک طرف در معرض خطر بسیاری از بیماری‌های شایع هستند و از طرفی نسبت به مردان به دلایل فیزیولوژیک همانند دوران بارداری و شیردهی شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری‌ها و ناتوانایی‌ها دارند. بنابراین رویکردی مبتنی بر شواهد برای مدیریت مسائل مرتبط با بهداشت باروری، سلامت سالمندی بانوان و کنترل بیماری‌های قابل انتقال در آنها احساس می‌شود. برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، چاقی، افسردگی به سبب اختلافات بیولوژیک، اجتماعی، فرهنگی، محیطی در زنان شایع‌تر بوده است.

آغاز بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون

علی پارسا، معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان بیان کرد: در سال گذشته از جمعیت حدود یک میلیون و ۱۶۴ هزار زن میانسال (۳۰ تا ۵۹ ساله) در استان اصفهان حدود ۵۵۵ هزار نفر انواع مراقبت‌های بهداشت و سلامت مربوط به این گروه سنی را در مراکز بهداشت و جامع سلامت دریافت کردند.

وی با بیان اینکه دیابت، فشارخون و سرطان از بیماری‌های غیر واگیری به‌شمار می‌آید که خدمات خوبی در نظام سلامت و مراکز بهداشت برای آنها ارائه می‌شود، گفت: بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون در کشور از ۲۰ آبان ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه سال جاری ادامه دارد.

پارسا اضافه کرد: جامعه مورد هدف برای اجرای این بسیج ملی، افراد بالای ۱۸ سال هستند که در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی در استان اصفهان حدود ۳ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به فراخوان اجرای بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون در اصفهان، تصریح کرد: در صدد هستیم در این بسیج ملی، همه روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و حداقل ۷۰ درصد از جمعیت شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت مورد غربالگری قرار بگیرند.

 

تدابیر طب ایرانی برای رفع برخی از بیماری‌ها و مشکلات زنان

راضیه قنبریان، یک متخصص طب ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به کاربردهای طب ایرانی برای سلامت بانوان، گفت: عامل درصد بالایی از ناباروری‌ها به دلیل عدم تخمک‌گذاری و «سندرم تخمدان پلی کیستیک» است که دیابت، فشار خون، بدخیمی رحم و کبد چرب از عوامل پر خطر آن محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تدابیر طب ایرانی برای رفع برخی از بیماری‌ها و مشکلات زنان مانند ناباروری، افزود: می‌توان از برنامه‌های غذایی متناسب با طب ایرانی برای رفع مشکلاتی مانند تنبلی تخمدان و ناباروری استفاده کرد.

قنبریان خاطرنشان کرد: متخصصان طب ایرانی در بیمارستان‌های آیت الله کاشانی، الزهرا(س) و خورشید اصفهان، شهید منتظری نجف‌آباد و امیرالمومنین(ع) شهرضا و برخی از مراکز جامع سلامت اصفهان مستقر و آماده ارائه خدمات به مردم هستند.

 

شش گام ضروری در طب ایرانی برای سلامت زنان

مهشید چایچی، پزشک و متخصص طب سنتی ایران با بیان اینکه زنان محور سلامت خانواده محسوب می شوند و تأمین نیازهای جسمی و روحی این قشر جامعه تضمین کننده سلامت نسل‌های آینده است، اظهار داشت: بیشتر خانم‌‌ها به سلامتی خود بی‌توجه‌اند و باید تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کنند تا در مسیر سلامتی و رشد قرار گیرند. 

وی افزود: در طب ایرانی مهمترین روش برای حفظ سلامتی ورزش و اولین گام برای درمان بیماری‌ها، تغییر غذا بر اساس شرایط فرد است و در اغلب اوقات معالجه با دارو و روش‌های دیگر در اولویت‌های بعدی درمان قرار می‌گیرند، به همین علت برای رسیدن به سلامتی در ابعاد مختلف این دو مورد یعنی ورزش و غذا جزو اساسی‌ترین اقدامات هستند.

 چایچی با اشاره به اینکه در طب ایرانی شش گام ضروری برای سلامت زنان وجود دارد، گفت: غذای خود را بر اساس ویژگی‌های فردی(مزاج) و شرایط خود انتخاب کنید، از خوردن غذای ناسالم و تند خوردن بدون جویدن کافی غذا پرهیز کنید، هنگام خوردن غذا سعی کنید به مراحلی که تک تک اجزای این نعمت خدا از زمان تولید گذرانده‌اند تا به غذایی که می‌خورید تبدیل شده‌اند، فکر کنید، شکرگزار باشید و از افکار مزاحم و نگرانی‌ها خودتان را دور نگهدارید.

 

در طول روز حتما برنامه ورزش برای خودتان داشته باشید

 این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: اگر می‌خواهید سلامت جسم و روان همه را یکجا حفظ کنید، در طول روز حتما برنامه ورزش برای خودتان داشته باشید، ورزش تنها منبع تولید انرژی و حرارت درونی(حرارت غریزی) بعد از تولد است که طول عمر و انرژی شما را تامین می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه پس ورزش منظم را از دست ندهید، حتی اگر مدت آن ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد، ادامه داد: دو درجا، پیاده‌روی تند، حرکات کششی و حتی نشسته با تمرکز و توجه به تنفس، بهترین ورزش‌ها برای خانم‌های پر مشغله هستند به تدریج تعداد این ۵ دقیقه‌ها را در میان کارهایتان بیشتر کنید تا دست کم به ۴۵ دقیقه در روز برسد.

 چایچی با اشاره به اینکه خواب کافی و به موقع از ملزومات سلامتی است، تصریح کرد: خواب خوب از حدود ساعت ۱۰ شب تا کمی قبل از اذان صبح توصیه می‌شود، اگر شیرخوارتان نمی‌گذارد شب خوب بخوابید، همانطور که او را روی پاهای خودتان تکان می‌دهید، نفس عمیق بکشید و سعی کنید به خودتان تلقین کنید که دارید کنترل جسمتان را به دست می‌گیرید.

  این پزشک و متخصص طب ایرانی اضافه کرد: هر چقدر شما بیشتر احساس کلافگی و ضعف کنید، کودکتان بیشتر بی‌قراری می‌کند زیرا حس شما ناخودآگاه به او منتقل می‌شود. 

وی تاکید کرد: به جای اینکه کم خوابی را تهدیدی برای سلامت جسم خود ببینید، این موقعیت را فرصتی برای سلامت معنوی خود بدانید، سحر بهترین زمان برای صرف وقت برای روح و روان خودتان است؛ عبادت، قرآن خواندن، مطالعه، نرمش، تمرکز، تنفس عمیق، در این ساعات آرام، بی دغدغه‌ بچه‌ها، حس نشاط و سلامتی را در وجود شما بیدار می‌کند .

 چایچی با بیان اینکه زندگی هر کسی پستی و بلندی‌‌هایی دارد که خیلی اوقات از کنترل او خارج است، اظهار کرد: ضمن اینکه تلاش می‌کنید موقعیت خود را آگاهانه درک کنید و بهترین کار ممکن را در آن شرایط انجام دهید؛ به این فکر کنید که این شرایط از طرف یک قدرت نامتناهی برای شما فرستاده شده تا بتوانید آبدیده شوید و درس‌های زیادی از این وضعیت بیاموزید.

ترس و اضطراب را با آگاهی و قدرت بزرگ معنوی خود کنار بگذارید

 این پزشک و متخصص طب ایرانی افزود: یادتان باشد برای چه به این دنیا آمده‌اید، همه تهدیدها می‌توانند فرصتی برای رشد و تکامل شما باشند، بنابراین افسردگی، ترس و اضطراب را با آگاهی و قدرت بزرگ معنوی خود کنار بگذارید و به پیش بروید. 

وی بیان کرد:  اگر در هر لحظه از زندگی احساس ضعف کردید و دچار نا امیدی شدید، مراجعه به پزشک را فراموش نکنید، همانطور که جسم شما هنگام بیماری به پزشک نیاز دارد، روان و روح شما نیز به پزشک معنوی نیاز دارد.

 چایچی افزود: یکی از روش‌های ورزش معنوی این است که در هر لحظه آگاه باشید کاری که انجام می‌دهید چه نقشی در رشد معنوی شما دارد، آیا در راستای تکامل شماست یا نه و اگر نیست مشخص است که ادامه آن به صلاح شما نیست؛ غذاهای معنوی بسیار متنوع هستند.

 

 این پزشک و متخصص طب ایرانی خاطرنشان کرد: این ذهن شماست که کمک می‌کند از کوچکترین فعالیت روزانه غذایی برای روح خود تامین کنید، شاید به همین علت است که ارزش اعمال به نیت آن است؛ نه تنها مطالعه، عبادت و کمک به دیگران جزو غذاهای معنوی هستند؛ بلکه بازی با فرزندتان، غذا پختن، نظافت منزل، آرایش کردن، مراقبت از خود، مهمانی رفتن و دیدار دوستان قدیمی هم می‌تواند غذای معنوی برای شما باشد، تنها کافی است که قصد و نیت مناسبی در حین انجام آن داشته باشید.

وی عنوان کرد: آب و هوایی که در آن نفس می‌کشیم و دنیای اطراف اگر چه آلوده است اما برای در امان ماندن از آن آلودگی‌ها هم راه ساده‌ای وجود دارد: تقویت سیستم دفاعی هوشمند بدن، این سیستم هوشمند مواد زائد را اگر ناچیز باشد، به راحتی از طریق راه‌های دفعی بدن مانند ادرار، مدفوع، عرق و اشک از بدن خارج می‌کند؛ بنابراین مراقب باشید که این مسیرها در بدنتان خوب و فعال باشند.

به گزارش فارس، زنان به عنوان پایه‌های اصلی خانواده و محور اساسی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای خانواده و جامعه هستند از این رو لازم است نگاه ویژه‌ای به «سلامت» این قشر داشته باشیم، به همه زنان میهن اسلامی توصیه می‌کنیم که برای زندگی خود برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشند و تغذیه سالم و فعالیت جسمانی کافی روزانه را در آن بگنجانند تا از آثار مطلوب آن بر سلامت خود بهره‌مند شوند.

زنان تضمین کننده سلامت خانواده هستند و به طور معمول مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت خانواده را هم به عهده دارند و به عنوان اساسی‌ترین عناصر بنیادین جامعه نقش بسزایی را در شکل‌گیری شخصیت و رفتاری جامعه دارند.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1577158

مهمترین اخبار ایران و جهان: