نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 17:01

افزایش ۱۱۱ درصدی کمک دولت به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کاشمر

کاشمر ـ رئیس اداره امور دارایی شهرستان کاشمر از افزایش ۱۱۱ درصدی پرداختی دولت در قالب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده طی یک سال قبل به شهرداری‌ها و دهیاری‌های این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس صالح ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در راستای فعالیت‌های دولت مردمی آیت الله رئیسی طی یک سال قبل این اداره نیز اقداماتی در راستای برنامه‌های دولت انجام داده است اظهار کرد: در ۵ ماهه ابتدای امسال نیز نسبت به سال قبل شاهد رشد ۵۸ درصدی پرداخت دولت در قالب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، عشایر و روستاهای فاقد دهیاری بوده‌ایم.

رئیس اداره امور دارایی شهرستان کاشمر با بیان اینکه دولت در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۴ میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری و دهیاری‌های شهرستان کاشمر کمک کرده است که این مبلغ در سال ۱۴۰۱ به ۹۳ میلیارد تومان رسید عنوان کرد: فقط در ۵ ماهه ابتدای امسال ۵۱ میلیارد تومان به حساب این ارگان‌ها واریز شده است که در سال ۱۴۰۱ این مبلغ ۳۲ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: پرداخت‌هایی که به شهرداری و دهیاری‌ها انجام شده است باید برای امور عمرانی و زیر بنایی هزینه شود.

صالح با بیان اینکه به استناد بند ۵۵ قانون اساسی هیچ مالیاتی وضع نمی‌شود مگر به موجب قانون و موارد معافیت و بخشودگی‌ها و تخفیف مالیاتی نیز به موجب قانون تعیین می‌شود تصریح کرد: سیاست‌های سازمان امور مالیاتی شناسایی مودیان جدید، مبارزه با فرار مالیاتی و تمرکز بر پرونده‌های بزرگ مالیاتی قرار گرفته است.

رئیس اداره امور دارایی شهرستان کاشمر اظهار کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ در تبصره ۶ بند ۲ در راستای سیاست‌های حمایت از تولید نرخ مالیات موضوع ماده ۱۰۵ اشخاص حقوقی که دارای پروانه بهره برداری از وزارت خانه‌های ذیربط باشند نرخ دریافت مالیات عملکرد سال ۱۴۰۱ با ۷ واحد کاهش از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد رسیده است و علاوه بر بخشودگی مشوق‌های دیگری نیز دولت برای این امر در نظر گرفته است.

وی با اشاره به اینکه شناسایی مودیان جدید بر اساس پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان انجام می‌گیرد افزود: در همین راستا در سال ۱۴۰۰ توانستیم ۷۵۰ مورد مودی جدید شناسایی و برای همه این مودیان سازمان امور مالیاتی برگ تشخیص مالیات صادر کرده است و مطالبه مالیات شده است.

صالح عنوان کرد: در سال گذشته از بازده زمانی دهه فجر تا پایان سال ۱۴۰۱ در قالب بخشودگی ۷۵ میلیارد تومان جرایم مالیاتی کسبه، اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت نشد.

ثبت بیش از ۱۲ هزار اظهارنامه مالیاتی توسط کسبه شهرستان کاشمر

رئیس اداره امور مالیاتی کاشمر با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ هزار اظهار نامه مالیاتی کسبه شهرستان کاشمر ثبت کرده اند که این عدد در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰ هزار اظهار نامه بوده است گفت: شاهد رشد ۱۶ درصدی ارائه اظهار نامه نسب به سال قبل آن بوده ایم.

وی افزود: از تعداد ۱۲ هزار اظهار نامه صادر شده مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۱ حدود ۹ هزار و ۳۰۰ اظهار نامه از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کرده اند که این تعداد در سال ۱۴۰۰ تعداد ۷ هزار و ۷۰۰ اظهار نامه بوده است، که در این مورد نیز شاهد افزایش ۲۲ درصدی ارائه اظهار نامه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ هستیم.

صالح با بیان اینکه از ۹ هزار و ۳۰۰ اظهار نامه‌ای که در قالب تبصره ماده ۱۰۰ ارائه شده است حدود ۶ هزار و ۳۰۰ اظهار نامه عدد صفر را اعلام کرده اند که در سال ۱۴۰۰ اظهار نامه عدد صفر ۵ هزار و ۵۰۰ عدد بوده است که سازمان این اظهار نامه‌ها را براساس اطلاعاتی که از بانک مرکزی و مراجع دریافت کرده است قبول کرده است گفت: در این بخش نیز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد رشد ۱۵ درصدی بوده ایم.

رئیس اداره امور دارایی شهرستان کاشمر عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد از اظهار نامه‌های شهرستان کاشمر را با درآمد صفر داشته ایم و حدود ۳ هزار اظهار نامه مبلغ داری که ارائه شد مودی با مبلغی که ارائه داده است با سازمان توافق کرده است.

وی تأکید کرد: همه ساله صاحبان مشاغل باید تا پایان خرداد ماه اظهار نامه خود را برای عملکرد سال قبل ارائه دهند و کسانی که اظهار نامه مالیاتی ارائه ندهند جرایم سنگینی در قانون پیش بینی شده است که غیر قابل بخشودگی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1473614

مهمترین اخبار ایران و جهان: